گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دونوازی فیروزه نوائی و لیلا رمضان در تالار رودکی

کنسرت دونوازی فلوت و پیانو با اجرای فلوت فیروزه نوایی و پیانوی لیلا رمضان برگزار می شود. این برنامه که مصادف با صدسالگی تاسیس هنرستان عالی موسیقی تهران است، ۲۲ دیماه ۹۷، ساعت ۲۰:۰۰، در تالار رودکی به اجرا می رسد.

در این برنامه آثاری از فکرت امیرف (Fikrat Amirov)، کلود دبوسی (Claude Debussy)، سیسال چامینید (Cécile Chaminade)، حشمت سنجری، علیرضا مشایخی و کارن کیهانی اجرا می شود.


***


فیروزه نوائی

او در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور هانس رزنیچک (Hans Reznicek) مدرک کارشناسی ارشد را با رتبه ممتاز در سال ۱۳۵۷ اخذ نمود و موفق به دریافت جایزه ویژه وزارت فرهنگ و هنر کشور اتریش _ وین در همان سال گردید.

وی همچنین در کلاسهای تخصصی تنفس و استفاده از دیافراگم دانشگاه موسیقی وین تحت نظر پروفسور روبرت ولف (Robert Wolf) شرکت کردند.

وی پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشتند و فعالیت هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکستر های رادیو و تلویزیون و و ضبط و پخش در تلویزیون و گروه نوازی داشتند. وی به عنوان اولین بانوی فلوتیست با سمت فلوت اول وارد ارکستر سمفونیک تهران گردید و به استخدام رسمی آن درآمد. هم زمان نوائی به عنوان استاد یار در هنرستان عالی موسیقی و مدرسه ایران و آلمان به تدریس مشغول شد.
فیروزه نوائی پس از بازگشت مجدد در سال ۱۳۵۹/۱۳۶۰ به کشور اطریش عضو فعال مسترکلاس های آقایان اورله نیو کوله (Aurele Nicolet) و جیمز گالوی (James Galway) و کلاس های تک نوازی و موسیقی مجلسی و مستر کلاس های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور ولفگانگ شولتز (Wolfgang Shults) بودند و در مدارس موسیقی وین اطریش هم تدریس داشتند.

ایشان در سال ۱۳۷۶ بعد از ارائه پایان نامه خود با عنوان (طریقه تدریس موسیقی در ایران قبل و بعد از انقلاب) مجددا به اخذ مدرک کارشناسی ارشد این بار از دانشگاه موتزارتوم زالسبورگ

(Mozarteum Salzburg)
نایل گردیدو سمت مگیستر آرتیوم (Magister atrium) را دریافت کرد.

فیروزه نوائی بعد از اینکه در سال ۱۳۶۱ تدریس خود را در کنسرواتوار شوبرت وین جهت نزدیکی به خانواده به مقصد فورآلبرگ اطریش (Vorarlberg) ترک گفت،در شهر دورتنبرن (Dortnbirn) مشغول به تدریس گردید که هم اکنون بعد از ۳۵ سال به عنوان مدرس و نوازنده فلوت در این مدرسه دولتی بازنشسته شد.

وی در سال ۱۳۹۴ کر فلوت تهران را تاسیس کرد. شایان ذکر است که ۴۰ نوازنده فلوت در این انسامبل مشغول به نوازندگی هستند. علاوه بر استان های مختلف ایران، کر فلوت تهران در اروپا نیز اجراهای بی نظیری داشته است. تاسیس کر فلوت تهران باعث ایجاد انگیزه بین دانشجویان و همکاری بین اساتید فلوت گشته است. نوایی همواره در جهت ارتقای دانش و مهارت های فنی فلوتیست های کشور در زمینه گروه نوازی کوشیده است.

نوائی هم اکنون مقیم سوئیس می باشد.
از مهمترین رویدادهای اخیر وی میتوان شرکت به صورت مداوم در جشنواره موسیقی فجر و فستیوال موسیقی معاصر از سال ۱۳۹۲ و شرکت در سمینار فلوت وحضور مستمر به عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان از سال ۱۳۹۳ را نام برد.و همچنین ایشان دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند.

شوق تدریس به جوانان هم وطن ایرانی باعث شد که فیروزه نوائی دعوت آموزشگاه کوشا را در تهران به عنوان مدرس و استاد بپذیرد و فعالیت های هنری خود را در این زمینه آغاز نماید.





لیلا رمضان

سالهای زیادی است که به دنبال یافتن و ایجاد ارتباط بین موسیقی ایران و موسیقی معاصر جهانی به عنوان پیانیست مشغول فعالیت است. او رسیتال های متعددی را‌ در فرانسه، سوئیس، ایتالیا، ایرلند، آمریکا و کانادا داشته است. از اجراهای او می توان کنسرت هایی در کالج برناردن در پاریس، دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ، تالار ویکتوریا در ژنو، آکادمی سلطنتی ایرلند در دوبلین و موزه آقا خان در تورنتو نام برد. وی در جشنواره های بزرگی مانند آتنه در ژنو، شوبرسیاد در سیون، اس ام سی در لوزان و فستیوال آلبا در ایتالیا به عنوان سولیست اجرا داشته است. کنسرت های او از رادیوهای آر.اف.آی فرانسه، رادیو فرانس کولتور، آر.تی.اس سوییس، اِن.او.پی هلند و سی.بی.سی کانادا پخش شده است.

وی با بسیاری از موزیسین های برجسته مانند ویلیام بلانک، هلموت دویچ، ژان کلود پِنتیه و فیلیپ آلبرا افتخار همکاری داشته و با نوازندگان به نامی چون ژان مارک لویزادا، الیان رِیِس، کریستوف بو، بریژیت باله و تریو شمیرانی اجراهایی داشته است. او همچنین با آهنگسازانی مانند تریستان مورای، لوییس نائون، نیکولا بولانز و میکائل ژارل همکاری نزدیک داشته است. لیلا رمضان به عنوان پیانیست و مدیر هنری آنسامبل موسیقی معاصر «ماتکا» – مستقر در سوییس – پایه گذار چندین پروژه موسیقی بین فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها بوده است. این پروژه ها ترکیبی از کنسرتها، کنفرانس ها و همینطور اقامتهایی برای آهنگسازان ایرانی، فرانسوی، سوئیسی و آمریکایی و همینطور اجراهای نخست از قطعات این آهنگسازان بوده است.

لیلا رمضان عضو هیئت داوران دهمین و یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تهران و بنیانگذار و مدیر هنری جایزه پیانوی «باربد» در شیراز بوده است. وی اخیرا در یک رویداد ویژه که برای افزایش آگاهی و مخالفت در برابر خشونت علیه زنان توسط ده سفیر آفریقا در سازمان ملل در ژنو برگزار شد، همکاری و اجرا داشته است.

لیلا رمضان تا کنون قطعات بیش از سی و پنج آهنگساز ایرانی را تحت عنوان پروژه «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» اجرا کرده که اکثر آنها اجرای نخست بوده است. وی در حال ضبط و پخش جهانی این پروژه با همکاری شرکت فرانسوی «هارمونیا موندی» در قالب چهار سی دی است که اولین سی دی این مجموعه تحت عنوان آهنگسازان دهه هزار و نهصد و پنجاه در ژانویه سال گذشته با اجرای قطعاتی از محمدرضا درویشی، بهزاد رنجبران، نادر مشایخی، ایرج صهبایی، هرمز فرهت، فوزیه مجد و رضا والی وارد بازار شده است. سی دی دوم این مجموعه در بهار سال آینده تحت عنوان مجموعه شهرزاد اثر علیرضا مشایخی وارد بازار خواهد شد.

لیلا رمضان فراگیری پیانو را نزد مصطفی کمال پورتراب، رافائل میناسکانیان و دلبر حکیم آوا در تهران آغاز کرد. سپس در پاریس با اخذ بورس در مدرسه موسیقی «اکول نرمال پاریس- آلفرد کورتو» پیانوی خود را با ژان میکو و موسیقی مجلسی را با دِوی اِرلی ادامه داد. سپس با استادانی چون ژاکلین بورژس مونری و کریستو بوکودجیان در کنسرواتوار ملی سنت مور فرانسه تحصیلات خود را با درجه عالی به اتمام رساند. پس از آن به لوزان رفت، جایی که اکنون زندگی می کند و به دریافت دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته نوازندگی پیانو و همینطور در رشته آکوپیانیومان از مدرسه عالی موسیقی لوزان با کریستیان فاور و مارک پانتیلیون دست یافت.

لیلا رمضان، برنده جایزه فرهنگ و هنر بنیاد انگلبرت در سوئیس و همینطور بنیاد آلبرت روسل در فرانسه است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است