گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هایدن و مراسمی برای سالگردش (۵)

هایدن بعضی از اپراهای خود را به سمفونی بدل کرده که به او کمک کرد حرفه خود را به عنوان آهنگساز سمفونی در دوران پر فشار ادامه دهد. در سال ۱۷۷۹ تغییر مهمی که در قرارداد کاری او شکل گرفت به او اجازه داد تا آهنگهای خود را بدون نیاز به هیچ گونه اجازه از کارفرمای خویش به چاپ رساند.

این اتفاق او را تشویق کرد تا بار دیگر حرفه اش را به عنوان آهنگساز موسیقی ناب از سر گیرد. در سال ۱۷۸۱ هایدن شش کوارتت زهی خود را به چاپ رسانید، خود او در نامه ای ذکر کرده بود؛ “این آثار کاملا تازه با روشی ویژه تنظیم شده اند”.

چالرز روزن مقاله ای نوشته مبنی بر آنکه: “این گفته هایدن تنها حرفی برای به فروش رسانیدن آثارش نبوده بلکه گفته ای به حق درست است و تکنیکهای مهم و پیشرفته در این مجموعه کوارتتهای او موج می زنند.” عبارات طوری در کنار هم جای گرفته اند که هر ملودی از فرم قبلی به وجود می آید بدون هیچ گونه از هم گسیختگی، چیدمان چندین ملودی در یک قطعه کلاسیک به طوری که هر ساز تنها قسمت خود را بدون هیچ عیبی می نوازد.


audio file
بشنوید قسمتی از سمفونی “لندن” ساخته هایدن را با رهبری سر کالین دیویس

در سالهای ۱۷۹۰ تحت تاثیر سفرهایش به انگلستان، هایدن شیوه ای را که روزن “سبک محبوب” خوانده، پیشرفت بخشید؛ روشی از آهنگسازی با موفقیتی بی سابقه! او موسیقی را با شهرتی فراوان و در عین حال با از دست ندادن شوق یادگیری ساختار موسیقی، خلق کرده.

نکته مهم در این سبک استفاده از موسیقی فولکلور بود که در مقاله ای تحت عنوان “هایدن و موسیقی فولکلور” این نوع موسیقی او مورد تحلیل واقع شده. هایدن دقت فراوان به خرج داده که از این نوع موسیقی در جاهای درست بهره گیرد، برای مثال در پایان سونات یا در ابتدای آن. در چنین قسمتهایی موسیقی فولکلور نمادی از ثبات است و به استحکام ساختار بزرگتر قطعه موسیقی کمک کرده است. این شیوه محبوب او را می توان در سری دوازده سمفونی لندن، همچنین در کوارتتها و پیانو تریوی او شنید.

خانه هایدن در وین که سالهای پایانی عمرش را در آنجا می گذراند اکنون به موزه ای تبدیل شده. هایدن آثارش را به سرعت و به مقدار فراوان با فرصتهای کم خلق می کرد. در ۱۰ سال پایانی عمرش او به عنوان یک مرد ثروتمند احساس می کرد که حق آن را دارد که زمان و نوشته هایش را به موضوع آفرینش اختصاص دهد که “مخلوق” ۱۷۹۸ و “فصلها” ۱۸۰۱ را بر اساس این موضوع ساخت که درباره معنای زندگی، هدف بشریت و نشان دادن بلندمرتبگی در موسیقی است.


audio file
بشنوید قسمتی از “مخلوق” ساخته هایدن را

او خود می گوید: “روی سمفونی خلقت زمان بسیاری صرف کرده ام زیرا دوست داشتم دوام زیادی داشته باشد و اثری جاودان بماند.” تغییر روشهای هایدن در تاریخ موسیقی بسیار هائز اهمیت است و آهنگسازان پس از او به ویژه بتهوون راهش را ادامه داده اند.

لیستی از تمامی آثار هایدن با شماره گذاری توسط آنتونی فان هوبوکن (Anthony van Hoboken) در کاتالوگ هوبوکن ارائه شده، مبنای شماره گذاری آثارش یا بر اساس Hob مخفف اسم هوبوکن بوده یا بر اساس شماره هر قطعه (opus numbers) برای مثال کوارتت زهی قطعه ۷۶ شماره ۳ که سومین از شش کوارتت هایدن است که در سال ۱۷۹۹ به چاپ رسید.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است