گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رحمت الله بدیعی: تکنیک های ویولن ایرانی بسیار ساده تر از تکنیک های غربی است


زمانی که یهودی منوهین به ایران آمده بود، را به خاطر می آورید؟


بله، اتفاقاً من یک برنامه ای را جلوی ایشان ارائه کردم که [خیلی تخصصی و خاص بود.] آن موقع دکتر مهدی برکشلی از من خواستند که فواصل موسیقی ایرانی مانند یک چهارم پرده، سری و کرن را مقابل منوهین نشان دهم. به همین خاطر بنده هم قبول کردم و در همان جلسه ای که دایر شده بود…

در آنجا در مقابل تمام موسیقی دانان ایرانی از جمله تجویدی، خرم، دهلوی و… نشان دادم که یک چهار پرده در موسیقی ایرانی به چه صورت است. اتفاقاً آوازی را هم نواختم.

ظاهرا یهودی منوهین کار شما را پسندیده بود!

بله، خوب البته…

گویا گفته بودند که رحمت الله بدیعی، نسبت به دیگران تکنیکی نوازتر است!

بله. البته شما فکر کنید که من [در همان سنین پایین] در هنرستان موسیقی، وقتی موسیقی کلاسیک و اروپایی را فراگرفته و نواخته ام، مسلماً آن پیچیدگی ها و تکنیک هایی که در موسیقی کلاسیک غربی وجود دارد، در موسیقی ایرانی وجود ندارد (اگر هم وجود داشته باشد، بسیار تکنیک های ساده ای است که آن هم ملهم از تکنیک های غربی است)، بنابراین کار با موسیقی ایرانی چندان مشکل نیست. کسانی چون صبا، تجویدی، حبیب الله بدیعی و… بعد از یک مدت که موسیقی ایرانی کار کردند، برای ارتقای تکنیک ویولون، پیش معلم های غیر ایرانی رفتند که تکنیک های موسیقی غربی را فرا بگیرند، ضمن این که آموزش های موسیقی کلاسیک آنان، بیش از شش ماه یا یکی – دو سال (دقیقاً نمی دانم که آن هم احتمالاً در حد آرشه گذاری و انگشت گذاری) بیشتر نبود اما من در حقیقت تحصیل این کار را کرده ام؛ من از کلاس چهارم ابتدایی تا لیسانس ویولون کلاسیک درس گرفته و نواخته ام. من در کلاس ششم ابتدایی کنسرتو می زدم. بعد برای لیسانس چون چهارسال طول می کشید، کنسرتوی ویولون مندلسون و برامس را نواختم.

آیا از کنسرتو ویولون های غربی در ایران چیزی اجرا کردید؟

خیر، من کنسرتویی را کنسرت ندادم ولی کنسرتوهای زیادی را در هنرستان و زمان امتحان اجرا می کردیم.

از کاپریس های پاگنینی هم چیزی می زدید؟

از پاگنینی چیزی نزدم. چون قطعات دیگری هم می زدم، فرصت برای قطعات وی نرسید. اما در سال چهارم (یعنی آخرین سال تحصیلم) کنسرتو ویولون برامس را شروع کردم.

کل قسمت ها را می نواختید یا…

متأسفانه تمام قسمت های برامس را نزدم. فقط قسمت اولش را اجرا کردم. اما هر سه قسمت کنسرتوی ویولون مندلسون را اجرا کردم.

چه مدتی در هنرستان تدریس کردید؟

بله من ۲۳ سال در هنرستان تدریس کردم.

شاگردان فراوانی را هم تحویل جامعه موسیقی داده اید که هرکدام از آن ها در حال حاضر در صحنه های ملی و بین المللی صاحب نام هستند؛ یکی از آن ها علی رهبری است.

بله! علی رهبری در هنرستان موسیقی ملی شاگرد من بود که ویولون می زد.

ویلون کلاسیک!

دقیقاً ویولون کلاسیک کار نمی کرد، ایشان اصلاً ویولون کلاسیک کار نکرده اند. شاید ایشان به طور کلی آن هم برای آشنایی کلی یکی – دو سال ویولون کلاسیک کار کرده باشند. به هرحال ایشان تا موقعی که دیپلم گرفتند، پیش من بودند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است