گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تمدید ساعت نمایشگاه به دلیل استقبال هنرمندان

سومین روز نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران (سازخانه) ۱۱ دیماه با نشست پژوهشی و بازدید جمع زیادی از هنرمندان و علاقمندان در خانه هنرمندان ایران در حالی برگزار شد که به دلیل استقبال کم نظیر، بازدید از نمایشگاه یک ساعت تمدید شد. سومین روز «سازخانه» با نشست پژوهشی با حضور سه چهره پیشکسوت سازسازی، حسن زادخیل، رضا ژاله و رامین جزایری همراه بود که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

این نشست در ابتدا با حضور حسن زادخیل از ساعت ۱۶ آغاز شد که داریوش النجری (دبیر هنری نمایشگاه سازخانه)ضمن خوشامد گویی به حضار از برگزاری نشست پژوهشی نمایشگاه ابراز خوشحالی کرد و این اتفاق را گامی به سوی انتقال تجربیات استادان به نسل جدید دانست.

در ادامه حسن زادخیل (سه تار ساز) در سخنانش درباره‌ی زندگی هنری، نحوه آشنایی با موسیقی و ورودش به دنیای سازسازی صحبت کرد. در ادامه رامین جزایری (سازنده تار و سه تار) به نشست ملحق شد و او نیز سخنانش را با بیان سابقه آشنایی با موسیقی و نحوه ورود به ساز سازی آغاز کرد.

سپس این دو هنرمند سازساز به پرشس های مطرح شده درباره ساز های ایرانی پرداختند و درباره مباحثی نظیر بافت و نوع چوب، رنگ ساز، الگو های مختلف تار و سه تار و… پرسش و پاسخ انجام گردید.

این نشست پژوهشی با حضور رضا ژاله (هنرمند پیشکسوت سازسازی) ادامه یافت. ژاله نیز در ابتدای سخنانش سوابق هنری خود را بیان کرد و با توجه به همکاری اش در حوزه ساخت سازهای ابداعی با محمدرضا شجریان به بیان خاطراتی در این حوزه پرداخت. رضا ژاله نیز در ادامه نشست به پزسش های حضار پاسخ گفت و از همه علاقمندان دعوت کرد تا برای آشنایی با تجربیاتش به کارگاه او بروند.

پس از این نشست حاضرین سالن امیرخانی را ترک کرده و به گالری های میرمیران، ممیز، پاییز و زمستان رفتند و با همه‌ی شرکت کنندگان در نمایشگاه سازخانه دیدار و گفتگو کردند.

در این بازدیدِ تخصصی استادان سازسازی، سازهای تک‌تک شرکت کنندگان را بررسی کرده و نکات مهمی در جهت ارتقای کیفیت سازهای‌شان به آنها گوشزد کردند.

شرکت کنندگان در نمایشگاه نیز که عموما سازندگان جوان از نقاط مختلف ایران هستند، این بازدید را بسیار مفید و سازنده دانسته زیرا فرصت بی‌نظیری برای بهرمندی از رهنمودهای استادان سازساز بود.

در حالی که ساعت بازدید نمایشگاه تا ۹ شب اعلام شده بود، اما به دلیل بازدید پیشکسوتان سازسازی تا ساعت ۱۰شب تمدید شد و تمامی سازهای موجود در نمایشگاه توسط این هنرمندان بررسی گردید و مورد بازدید قرار گرفت.

روز گذشته همچنین علی‌اکبر شکارچی(نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه) در نمایشگاه سازخانه حضور یافت و در بازدید از تمامی غرفه‌های موجود در نمایشگاه با شرکت کنندگان به گفتگو پرداخت.

سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی «سازخانه» به همت کانون سازندگان ساز خانه موسیقی و با همکاری خانه هنرمندان ایران و خانه موزه دکترمعین و استاد امیرجاهد برگزار می شود. این نمایشگاه از ۹ تا ۱۳ دی ماه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی دایر و بازدید برای عموم علاقمندان آزاد است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است