گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«به یاد بهاری: تک‌نوازی کمانچه» آیدین نورمحمدی رونمایی می‌شود

آلبوم به‌یاد بهاری شامل تک‌نوازی کمانچۀ آیدین نورمحمدی براساس شیوۀ کمانچه‌نوازی استاد علی‌اصغر بهاری در آوازهای ابوعطا و اصفهان است و قطعات ضربی مندرج در آن براساس شیوۀ آهنگسازی قدیم توسط ساختۀ آیدین نورمحمدی ساخته شده‌اند. این آلبوم که به‌تازگی توسط مؤسسۀ فرهنگی هنری آوای خنیاگر پارسی منتشر شده است به‌اهتمام فرهنگسرای سرو در روز پنجشنبه، سوم بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۵ الی ۱۷ رونمایی می‌شود. در این برنامه سیّدعلیرضا میرعلینقی (پژوهشگر موسیقی دستگاهی)، مازیار کربلایی (سازندۀ کمانچه)، آیدین نورمحمدی (مؤلف) و شهاب مِنا (ناشر) به‌عنوان سخنران حضور خواهند داشت و به معرفی ویژگی‌های این آلبوم، کمانچه و کمانچه‌نوازی استاد علی‌اصغر بهاری می‌پردازند و در پایان آیدین نورمحمدی به تک‌نوازی قسمت‌هایی از آلبوم خواهد پرداخت.



آیدین نورمحمدی دربارۀ این آلبوم می نویسد:

از دوران یادگیری کمانچه همیشه ساز سه تن از استادان (علی‌اصغر بهاری، رحمت‌الله بدیعی و کامران داروغه) تأثیر خاصی بر من داشت و سعی بر الگوبرداری و بازآفرینی سبک نوازندگی این بزرگواران داشتم که طی چندین کنسرت پژوهشی در زمینۀ شناخت و بررسی و تحلیل سبک‌های مختلف نوازندگی ساز کمانچه به این مهم اشاره کرده‌ام. ضرورت چنین اجراهای در دوران اخیر محسوس و غیرقابل انکار است، چرا که کمانچه دوران بسیار پرنشیبی‌ را از گذشته تا به امروز طی کرده و در حال حاضر عموم فرم نوازندگی و اجرایی این ساز تحت‌تأثیر ویولن و تکنیک‌ نوازندگی این ساز و صدادهی آن است.

شیوۀ کمانچه‌نوازی استاد علی‌اصغر بهاری، به‌عنوان یکی از اسطوره‌های این ساز، بعد از درگذشت شان متأسفانه چندان ادامه نیافت و کمانچه‌نوازی پس از ایشان عموماً تحت‌تأثیر ردیف تار (ترجمه‌نشده برای کمانچه‌) و نوازندگی ویُلُن قرارگرفت. هرچند که شیوۀ نوازندگی استاد بهاری شیوۀ شخصی بنده نیست، از مدت‌ها قبل مایل بودم دین معنوی‌ای را که به استاد دارم به‌نوعی ادا کنم و در این ایام که این شیوه چندان رونق و رواجی ندارد از ایشان یادی کنم که امیدوارم ارائۀ آلبوم حاضر قدمی هرچند کم و ناقابل جهت پاسداشت زحمات استاد باشد. در این اثر سعی اینجانب بر آن بوده که از الگوها و شیوۀ نوازندگی استاد بهاری الهام بگیرم و آن‌را با سلیقۀ شخصی خود بسط و گسترش دهم.

کلیۀ قطعات ضربی این آلبوم (پیش‌درآمد‌ها و رِنگ‌ها‌) به شیوۀ درویش‌خان توسط اینجانب ساخته شده است. در اجرای اصفهان به دلیل تسلط ویژۀ استاد بهاری به هر دو نوع اصفهان قدیم و جدید و نواختن هر دو نوع توسط ایشان در یک اجرا (با تغییر در مقدار نت محسوس) سعی بر رعایت و حفظ این الگو شده است.

کمانچۀ مورد استفاده در این آلبوم توسط آقای مازیار کربلایی براساس الگوی کمانچۀ کرم‌خانی استاد بهاری ساخته شده و در آن به‌جای سیم‌های ویُلُن، سیم سخت به‌کار رفته که موجب حصول صدادهی خش‌دار و قدمایی می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است