گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست بررسی و نقد کتاب «دانش هرمی موسیقی» اثر محمدسعید شریفیان برگزار می‌شود

نشست بررسی و نقد کتاب «دانش هرمی موسیقی» اثر محمدسعید شریفیان برگزار می‌شود. در این نشست که عصر روز دوشنبه هفتم بهمن‌ماه برگزار می‌شود نویسنده اثر محمدسعید شریفیان، محمدرضا آزاده‌فر و محمدعلی مرآتی حضور خواهند داشت. نشست بررسی و نقد کتاب «دانش هرمی موسیقی» دوشنبه هفتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب،‌ خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر پلاک ۲ برگزار می‌شود.



در مقدمه این کتاب محمد سعید شریفیان می نویسد: این کتاب صرفاً تئوری موسیقی نیست؛ بلکه مباحث زیربنایی مختلفی را که در موسیقی از اهمیت خاصی برخوردارند، به صورت مجموعه‏ای مدون ارائه می‏ کند، که با تکیه بر آن‏ها، بسیاری از تئوری‏ های پایه و مباحث ساختاری موسیقی هنری ـ که به وسیلۀ تجربیات و تحقیقات شخصی اینجانب در امر موسیقی آکادمیک طی سال‏ها تدریس در کنسرواتوار‏ها و کالج‏ های موسیقی در غرب به‏دست آمده ـ روشن و باز می‏ شوند و بدین سان زیر‏بنای علمی و هنری را فراهم می ‏آورند. در این راستا سعی فراوان شده که مقولات پیچیدۀ فنی با زبانی ساده ارائه شوند تا برای همگان قابل درک باشد. اقدام به نوشتن این کتاب و اضافه کردن نکاتی دیگر در این نشر جدید دلیل مهم دیگری نیز دارد و آن این است که به دلیل اشتباهات فاحشی که در ایران با ترجمه ‏های غلط صورت گرفته و همچنین وجود نوآوری‏ های بی ‏پایه و اساسی که بدون داشتن منطق موسیقیایی باعث سردرگمی علاقه‏ مندان به موسیقی می‏ شود، نیاز بود تا سیستمی یک‏دست و علمی در مباحث موسیقی ارائه شود.

انواع و اقسام کتاب‏های تئوری موسیقی در دنیا نوشته شده و می‏ شود. در حالی‏که اغلب ترجمه‏ ها در ایران از کتب کانادایی و امریکایی است، در مرحلۀ اول مترجم کمتر دقت می‏ کند که هر کتاب ماخذی نسبت به دانش پایه و فرهنگ همان جامعه نوشته می‏ شود، لذا در شرایطى که در بسیارى از نقاط دنیا از کودکى و در مدارس به آموزش موسیقی مبادرت می‏ کنند، مقایسۀ آن‏ها با جامعه و سطح دانش عمومی موسیقی در ایران نامعقول است. از طرفى دیگر نوآوری‏هاى نه‏ چندان لازمی که فقط به سردرگمى بیشتر در خوانندگان منجر می ‏شود در این کتاب‏ها به چشم می ‏خورد. مجموعۀ این مشکلات منجر به آن می‏ شود تا بجای آن‏که پیچیده ‏ترین مقولات علمى موسیقی در ساده ‏ترین و قابل درک‏ترین فرم بیان شود، عملاً نقطۀ مقابل و برعکس آن انجام می‏ گیرد. نکتۀ آخر آن است که در زبان فارسى کلمات و اصطلاحات تفکیک شده ‏اى همانند زبان‏هاى دیگر در شناسایى مباحث مختلف موسیقى نداریم و لذا می ‏بایست از آن‏ها تعریف درست‏ ترى ارائه بدهیم.

کتاب «دانش هرمی موسیقی» اثر محمدسعید شریفیان با ویراستاری حسن رحیمی توسط انتشارات دانشگاه هنر به انتشار رسیده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است