گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت شصت و پنج)

شینی چی سوزوکی
شینچی سوزوکی (۱۸۹۸ – ۱۹۹۸)

لژیون آرشه در دستان

در آمریکا این خبررسانی ها تحت عنوانِ اخبار هفتگی در ۲۵ ماه مارس ۱۹۶۴ درباره کنسرتِ کودکان ژاپنی آغاز شد. در آخرین هفته یکی از روزها در زمان صرف ناهار که همگی دور میزی طولانی نشسته بودیم آزاکو هاتای (Asako Hata) هفت ساله به عنوان شوخی یک قطعه یخ به پشت یکی از بچه ‌هایی که در کنارش نشسته بود انداخت و بچه‌ ها شروع به خندیدن کردند.

چهل دقیقه بعد از آن آزاکو بر روی صحنه باشکوه دانشگاه موسیقی جولیارد در نیویورک ایستاد و بعد از اجرای سونات سختی از ورآچینی (Veracini) که نقطه اوج کنسرت بود، تشویق‌ های فراوانی را نصیب خود کرد و با حالتی خجالت زده تعظیم کرد. سولوی این سونات، اوج کنسرت بود که گیرا و در عین حال بسیار جالب توجه بود.

ده کودک با مزه شیرین ژاپنی پنج تا چهار ده ساله در مقابل دانشجویان و پروفسورها که منتقدان سخت گیری بودند، قطعاتی از باخ و ویوالدی اجرا می‌کردند.

به محض اینکه پروفسور شینیچی سوزوکی برای کوک کردن ویولن یک چهارم یک کودک پنج ساله قدم بر روی صحنه گذاشت، تحسین و احترام تماشاچیان را برانگیخت. پروفسور ایوان گلامیان (Iwan Glamian) پروفسور جولیارد سکول گفت این عجیب و حیرت انگیز است، شما روش یک تکنیک آموزشی جالب توجه را نشان دادید که قابل لمس و حس شدن است، یک ریتم تحسین برانگیز… این یک حرکتی عالی در موسیقی است و نشان اثبات صحت روش تان است.

روش سوزوکی با اینکه با بچه‌ها از سه سالگی شروع می‌شود ولی نشان دادید که غیر عجولانه است. ابتدا فراگیری ‌موسیقی از طریق مادران این کودکان است و آنها یک بار در هفته با کودکان شان به کلاس مراجعه می کنند و بعد از سه ماه آنها قادر به اجرای قطعه «فردا به درو جوها می‌رویم» هستند و تا اینجا پیشرفت می‌کنند! در این لحظه سوزوکی با صورت تاثیر گذارش، به انگلیسی و آلمانی (که سخنانش هم مانند صورتش فوق العاده و موثر است) توضیح می دهد: کودک مادرش را تمام وقت مشاهده کرده و حالا میل دارد که این کار ماردش را تقلید کند، در ابتدا پدر و مادر یک ویولن کوچک یک چهارم در اختیار کودک قرار می‌دهند. کودک بوسیله شنیده‌های پی در پیِ صفحه‌ هایِ کلاسیک و با کمک تکرارهای بدون توقف، قادر است که گاووت ‌های ساده باخ را اجرا کند.

صد و پنجاه هزار کودکی که با روش سوزوکی در عرض سی سال اخیر پرورش یافته‌اند، آدم های آهنی نیستند! آنها ویرتوئوزیته (Virtuositat) را با خوشحالی و خوشبختی به احساس ربط می دهند، بطوریکه پابلو کازالز در پایان یکی از کنسرت ‌های سوزوکی در توکیو براوو گویان خودش را با عجله به صحنه رساند و کودکان را در آغوش گرفت.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است