گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

یکی از مشخصات بارز اکثر آثار موسیقی سایکه دلیک مدت طولانی آهنگ های این سبک در مقابل استاندارد ۳ تا ۴ دقیقه ای آهنگ های پاپ است. قطع نکردن موسیقی و چسباندن آهنگ ها به هم، در زمان اجرای زنده و حتی در آلبوم های این سبک یکی از رویکردهای متداول در این سبک بوده و هست. همچنین استفاده از المان های تکرار شونده ریتمیک و ملودیک در طول یک قطعه از دیگر مشخصات بارز در آثار زیادی از این سب به شمار می رود. در این سبک با نام های شناخته شده و مشهوری چون جیمی هندریکس، گروه گریت فول دد، گروه دورز، گروه کریم و آثار اولیه فرانک زاپا مواجه می شویم.

در میان همین اسامی، اریک کلاپتپون از گروه کریم، جیمی هندریکس، و جیم موریسون از گروه دورز در همان زمان مواد مخدر مصرف می کردند و هندریکس و موریسون حتی به همین دلیل جان خود را در سال های اوج موفقیت از دست داده اند اما جالب است که برخی از آثار اولیه فرانک زاپا، که در طبقه بندی سایکه دلیک راک قرار می گیرد و بر این اساس نام او هم به عنوان یکی از موزیسین های سایکه دلیک آورده می شود، حقیقت دیگری را نشان می دهد. در تولید آثار سایکه دلیک، تحت تاثیر بودن خالق اثر شرط لازم و کافی نیست! چرا که فرانک زاپا از چهره های شاخص موسیقی معاصر است که هم به دلیل فعالیت های موسیقایی و هم به خاطر عقاید سیاسی اش و تاکید او بر عدم استفاده از الکل و مواد مخدر شهرت دارد.

سبک سایکه دلیک راک میراث جالبی از خود در موسیقی به یادگار گذاشته. فارغ از بحث مواد روان گردان، اهالی موسیقی سایکه دلیک و خصوصا معروف ترین گروه های این سبک چون گریت فول دد، به سخاوت در اجرای زنده و رفتار با طرفداران هم شهرتی بی بدیل دارند. این سخاوت در اجرای زنده در تکنوازی های طولانی مدت، بداهه نوازی های پر تعداد در اجراها، قبول درخواست تماشاچیان از اجرای آهنگ های مختلف وحتی آهنگ های سایر گروها و اجازه دادن به تماشاچیان و طرفداران به ضبط صدای کنسرت ها، تاثیری فراتر از سبک سایکه دلیک داشته است.

تکنوازی های طولانی مدت که پیشتر در موسیقی جز و بلوز وجود داشته، در موسیقی راک با سبک سایکه دلیک، به سبک های جدیدتر و پر مخاطب تر چون «پراگرسیو راک» یا راک پیشرو رفت. تکنوازی های ستاره های سایکه دلیک راک، باعث شد تا نوازندگی و تکنیک نسلی از نوازنده های بسیار توانا را در انواع سبک های دیگر پرورش دهد. سخاوت و منش موزیسین های سایکه دلیک در ارتباط با مخاطبانشان و اجازه دادن به آنان برای ضبط شخصی کنسرت ها، باعث شد تا اولا چنین پدیده ای که به مذاق صنعت موسیقی هم چندان خوش نیست تا به امروز ادامه داشته باشد.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است