گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی کانتری (۳)

نوع دیگری از موسیقی کانتری تشکیل شده از عناصر هاردکر کلوپ های شبانه رقص ارزان قیمت سوئینگ غربی کم کم بوجود می آید. در اواخر دهه ۱۹۶۰ تولیدات موسیقی آمریکایی، بسیاری علاقمند به بازگشت به ارزشهای راک اند رول شدند. در همان دوره علاقه کمی نسبت به موسیقی کانتری بود و بدین ترتیب نوعی از موسیقی با نام کانتری راک به وجود آمد.

گرم پارسونز (Gram Parsons) از رولینگ استونز، بر روی موسقیدانان راک تاثیر شگرفی گذاشت. از پایه گذاران اولیه این سبک گروههای راک اند رول دهه های ۶۰ و ۷۰ بودند مثل: گروه راک آمریکایی The Byrds و برادران بوریتوی پرنده (The Flying Burrito Brothers) گروه راک کانتری آمریکایی، گیتاریست کارلنس وایت (Clarence White)، مایکل نسمیث (Michael Nesmith)، برادران آلمن (The Allman Brothers)، گروه مارشال توکر (The Marshall Tucker Band)، پوکو (Poco) و ایگلز (The Eagles).

audio file
قسمتی از ترانه “roly poly bob” را از wills بشنوید

پارسونز به عنوان پدر موسیقی کانتری راک شناخته شده، آثار اوایل دهه ۷۰ وی برای خلوص و وفادار ماندن آنها به سنتهای موسیقی کانتری مورد تقدیر واقع شده است. اگرچه حرفه او پس از مرگ دلخراشش به پایان رسید؛ در سال ۱۹۷۳ میراث وی به خانم امیلو هریس (Emmylou Harris) پارتنر دوئت وی رسید.

هریس اولین آلبوم سولوی خود را در سال ۱۹۷۵ عرضه نمود که ترکیبی از کانتری، راک اند رول، محلی، بلوز و پاپ بود. موسیقی کانتری قانون شکن (outlaw country) توسط ری پرایس (Ray Price) و گروهش: ویلی نلسون (Willie Nelson) و روجر میلر (Roger Miller) به وجود آمد. این نوع موسیقی انقلابی در کانتری ایجاد نمود.

audio file
قسمتی از ترانه “midnight red ” را از foley بشنوید

نلسون گفته است: “پس از آنکه شهر نشویل را ترک کردم، در جنوب آمریکا می خواستم آرامش داشته باشم و به تمرین موسیقی بپردازم و تنها در تکزاک بمانم، در حالی که تصویری قانون شکن از موسیقی در ذهن داشتم. کم کم جوانان به آن علاقمند شدند و بدان گوش سپردند.” موسیقیدانان کانتری قانون شکن-اوت لا چون: هنک ویلیامز، نلسون، وایلون جنینگ (Waylon Jennings)، دیوید الن کو (David Allan Coe)، گری استووارت و خوانندگان زنی چون: جسی کولتر (Jessi Colter) و سمی اسمیث (Sammi Smith) بوده اند.

کانتری پاپ یا پاپ ملایم شاخه ای دیگر از سبک کانتری است که در اواسط دهه ۱۹۷۰ به وجود آمد. این نوع موسیقی با خوانندگان پاپ آغاز شد: مایکل نسمیث (Michael Nesmith)، برادران بلمی (The Bellamy Brothers)، گلن کمپبل (Glen Campbell)، جان دنور (John Denver)، الیویا نیوتون جان (Olivia Newton-John) و آنا موآری (Anne Murray) در میان دیگران در موسیقی کانتری پاپ درخشیدند. “کابوی تصنعی” (Rhinestone Cowboy) اثر کمپبل از بهترین آثار تاریخ موسیقی کانتری می باشد.

audio file
قسمتی از ترانه “نه تا پنج” را از دولی پارتون بشنوید

در سال ۱۹۷۴ خانم نیوتون جان خواننده پاپ استرالیایی جایزه بهترین زن خواننده موسیقی کانتری را از آن خود کرد. در سالهای ۱۹۷۵ زمانی که چارلی ریچ (Charlie Rich) ستاره پاپ، جایزه بهترین موسیقی کانتری را به دنور اعطا می نمود، پاکتی را که همراهش بود با فندک آتش زد و این حرکت به عنوان نشان مخالفت با افزایش تاثیر شیوه پاپ بر موسیقی کانتری ثبت شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است