گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاس گیتار مهرداد پاکباز

مستر کلاس گیتار دکتر مهرداد پاکباز در روز های ۷ و ۸ مرداد ۱۳۸۹ در آموزشگاه موسیقی پارت برگزار می شود. شرکت کنندگان در دو گروه فعال (نوازندگانی که قطعه اجرا می کنند) و غیر فعال (علاقمندانی که در کلاس حضور دارند و بیننده هستند) می توانند حضور یابند. نوازندگان گروه فعال، می باید یک قطعه از دوره کلاسیک – رمانتیک مانند سونات، اتود و … منتخب از میان آثار کارولی، جولیانی، سرُ، آگوادو و … را برای اجرا آماده داشته باشند. جهت اطلاعات بیشتر حداکثر تا تاریخ ۵ مرداد ۱۳۸۹ به آموزشگاه موسیقی پارت واقع در تهران، خیابان ستارخان، ابتدای خیابان پاتریس لومومبا، خیابان ترکزاده مراجعه و یا با تلفن ۶۶۹۰۵۰۷۷ تماس حاصل نمایید.

مهرداد پاکباز

متولد ۱۳۵۲ است. گیتار را با داریوش ابوالحسنی و پس از آن با هنریک آیوازیان در سال ۱۳۶۶ آغاز کرد. مبانی موسیقی و اصول آهنگسازی را با مهران روحانی و همچنین دوره های موسیقی ایرانی را زیر نظر حسین علیزاده و داریوش طلایی فرا گرفت. همچنین در مستر کلاس های نوازندگان مشهوری چون Arnoldo Moreo, Alvaro Pieri و Hopkinson Smith شرکت داشته است.

همکاری با ارکستر انجمن فرهنگی‌هنری ایران و اتریش به رهبری توماس کریستین داوید در اجرای چندین کنسرتو برای گیتار و ارکستر، تکنوازی در کلیسای آلمانی، کنسرت های متعدد در کشورهای آلمان، اتریش، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی از مهمترین فعالیتهای او میباشد. ضبط آلبوم گفتگو و قطعه به یاد بغداد در آلبوم ابرها توسط شرکت هرمس نیز از فعالیت های اجرایی وی می باشد.

پاکباز موفق به دریافت مدرک لیسانس پداگوژی و فوق لیسانس نوازندگی گیتار از دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین گردیده و همچنین به تازگی دکترای خود را با رساله “ساختارهای مدال در موسیقی ایران و منابع دوران اولیه اسلامی” زیر نظر پروفسور Rüdiger Lohlker و Werner Schulze در همان دانشگاه به پایان رسانده است.

این پایان نامه با عنوان “ساختارهای مایگی (مدال) موسیقی ایران و منابع آنها در قرون اولیه هجری” اساسا به بررسی و تحلیل ساختارهای مایگی موسیقی ایرانی در ارتباط با اسلوب های مندرج در رسالات کهن می پردازد و هدف آن گسترش تحقیقات موجود و دستیابی به نتایج تاره در این زمینه است.

– فصل اول، تحقیقات منتشر شده در سده اخیر (وزیری، برکشلی، فرهت و طلایی) مورد بررسی قرار گرفته اند.

– فصل دوم، به سیر تحول موسیقی از قرن دوم هجری قمری، به معرفی مکتب قدیم عرب و گرایش اسکولاستیک شرق اختصاص یافته است. (منابع: رسالات فرج اصفهانی، ابن منجم، ابن کاتب، الکندی، فارابی و ابن سینا و نوشته های E. Neuuauer, H. Gfarmer, O.Wright)

– فصل سوم، تعاریفی از ابزارهای تحلیلی مناسب برای توضیح ساختارهای مایگی در ردیف موسیقی ایرانی به دست می دهد و نهایتا ارتباط مقولاتی چون “مد” (مایه)، “نظام صوتی”، “جنس” و “دستان بندی” را مطرح می کند.

با توجه به مشابهت برخی از ساختارهای مایگی موجود در موسیقی سنتی با نمونه های یافت شده در رسالات کهن – به بیان کلی تر: مطابقت دانگ های ایرانی با اجناس قدیم – این نتیجه حاصل شده است که در موسیقی ایران در گذر تاریخ پر فراز و نشیب هزار ساله، ویژگی های بنیادین خود را در “ساختارهای ژرف” حفظ کرده است.

برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است