گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) در سال ۱۸۱۹ به وجود آمد. این دانشگاه در حدود سه هزار هنرجو دارد و بزرگترین دانشگاه هنری اتریش و یکی از بزرگترین ها در جهان می باشد. در سال ۱۸۰۸ تصمیم گیری مبنی بر ایجاد دانشکده هنر در وین شکل گرفت. در سال ۱۸۱۲ اجتماع دوستداران موسیقی با هدف ایجاد یک کنسرواتوآر به وجود آمد که سرانجام در سال ۱۸۱۷ تشکیل شد.

برنامه ریزی بدان گونه بود که این ساختمان، تسهیلات و آموزشش همانند کنسرواتوآر پاریس باشد اما به دلیل کمبود بودجه به جای آن تنها یک مدرسه خوانندگی ساخته شد. آنتونینو سالیری (Antonio Salieri) اولین مدیر موسیقی این کنسرواتوآر بود. در سال ۱۸۱۹ ویلنیست جوزف بوهم (Joseph Böhm) در آنجا آغاز به تدریس نمود.

کنسرواتوآر در سال ۱۸۲۷ آموزش تمام سازهای ارکستر را پوشش داد. شرایط مالی و اقتصادی کنسرواتوآر بسیار متغیر بود. شهریه ها در سال ۱۸۲۹ اعلام شد اما تا سال ۱۸۳۷ موسسه ورشکست بود. سرانجام شهر وین از سال ۱۸۴۱ تا ۴۴ و از ۱۸۴۶ تا ۴۸ به کنسرواتوآر کمک کرد. در سال ۱۸۴۸ بحرانهای سیاسی باعث قطع شدن کمک های نقدی شد و تا سال ۱۸۵۱ کنسرواتوآر قادر به بازگشایی نبود.

علی رغم بالارفتن کمکهای مالی دولت به آنجا، انجمن دوستداران موسیقی که کنسرواتوآر را به وجود آورده بودند، همچنان در کنترل و مدیریت آن باقی ماندند. اگرچه در اول ژانویه ۱۹۰۹ امپراطوری وین کنسرواتوآر را ملی کرد و به نام آکادمی امپراطوری موسیقی و هنرهای نمایشی در آمد که تا پیش از آن نام آن “کنسرواتوآر دوستداران موسیقی” بود.

از سال ۱۸۴۴ زمانی که گوتفرد پریر (Gottfried Preyer) استاد هارمونی و آهنگسازی مدیریت آنجا را برعهده داشت، ژوزف هلمسبرگر (Joseph Hellmesberger) از سال ۱۸۵۱ تا ۹۳ مدیریت آنجا را عهده دار شد. وقتی که کنسرواتوآر در سال ۱۹۰۹ آکادمی ملی اعلام شد، هلمسبرگر کار خود را به عنوان رئیس و مدیر هنری آنجا ادامه داد. پس از جنگ جهانی اول کارل ریتر فن وینر (Karl Ritter von Wiener) از ریاست آکادمی استعفا داد و رهبر، فردیناند لو (Ferdinand Löwe) به عنوان مدیر از طرف اساتید آکادمی برگزیده شد.

در سال ۱۹۲۲ جوزف مکس (Joseph Marx) ریاست را بر عهده گرفت. وی در تلاش بود که آکادمی را به دانشگاه تبدیل نماید. در زمان حکومت نازیسم بسیاری از اساتید و دانشجویان به دلایل نژادی اخراج شدند. در سال ۱۹۱۴ آکادمی به دانشگاه امپراطوری تبدیل شد که پس از جنگ جهانی دوم بار دیگر به آکادمی تغییر یافت.

در دوره نازی زدایی (Denazification) پنجاه و نه استاد اخراج شدند و در نوامبر ۱۹۴۵ شانزده نفر آنان برگردانده شدند! بنابر قانون سال ۱۹۴۸ و ۴۹ این کنسرواتوآر به نام آکادمی هنر ثبت شد. در سال ۱۹۷۰ قانون جدید آکادمی های هنر این اجازه را به آنان داد تا به دانشگاه تبدیل شوند و در سال ۱۹۹۸ به نام امروزیش “دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین” تغییر یافت.

از اساتید برجسته این دانشگاه؛ آنتون بروکنر، روبرت فوشز (Robert Fuchs)، آرنولد شوئنبرگ، فرانتز شرکر (Franz Schreker) و جوزف کریپس (Josef Krips) بوده اند.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۷

  • بابت این متن متشکرم.
    مراجعه ای به ویکیپدیا کردم، متوجه شدم آقای هلمسبرگرِ پدر، سال ۱۸۹۳ فوت کرده است؛ ایشان یک پسر هم نام خود داشته اند که این پسر به مانند پدر نوازنده ویولون و رهبر ارکستر بوده است. هلمسبرگر پسر هم سال ۱۹۰۷ از دنیا رفته است! پس این قسمت متن که مدعی مدیریت ایشان در سال ۱۹۰۹ است اشکال دارد، البته اشکال در متن انگلیسی است نه در کار مترجم محترم؛ لطفا خودتان هم جستجویی بکنید و اگر حرف من را صحیح دانستید متن را اصلاح بفرمایید…ممنونم

  • man piano minavazam va reshteye man namayesh ast khastam bedonam ba madrake diplom mitonam be daneshkadeye viyan beravam va mosighi bekhanam age mishe javabamro zod bedin

  • ba salam man az ebteda reshteam mosighi bode fogediplome mosighi dar reshteie avaze kelasik daram va asheghe reshtam hastam va fekr mikonam dar in reshte estedad daram ostadhiam ham migoiand va alaghe daram dar vian edame tahsil bedaham vali hich etlai nadram lotfan mano rahnemai konid mamnonam.

  • Salam,man licanse hoghOgh daramo moteaefane etela’ate ziadi az mosighi nadaram But ham site va ham mataleb fogholade bod, mano ba khodesh bord be daonyaye arOome mosighi , donyae joda az inja. thankS alot 😉

  • با سلام
    من مدرک تحصیلیم فوق دیپلم کامپیوتر هست میخوام بدونم با مدرک دیپلم میتونم رشته موسیقی رو در دانشگاه هنر اتریش پذیرش بگیرم و بخونم؟
    لطفا من رو راهنمایی کنید
    ضمنا حدود ۲ سال هست که به صورت آکادمیک ساز ویولون رو به سبک کلاسیک کار میکنم
    متشکرم

بیشتر بحث شده است