گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گیدیون بروک، فاگوت نواز بزرگ انگلیس (۱)

گیدیون بروک (Gwydion Brooke) باسونیست برجسته و نوازنده ارکستر فیلارمونیک سلطنتی و ارکستر فیلارمونیک بود. گیدیون بروک در طول عمر حرفه ای ۵۰ ساله خود به عنوان تکنواز و نوازنده مجلسی مقاضیان فراوانی داشت. او یکی از اعضای «خانواده سلطنتی» ارکستر فیلارمونیای سلطنتی سر توماس بیچام بود و پس از آن نیز باسون نواز اصلی ارکستر فیلارمونیک شد.

او به خاطر شکوه نوازندگیش معروف بود و حالت نوازندگیش مورد تحسین بود.

او استعداد ذاتی موسیقی را از پدرش جوزف هولبروک که نوازنده بود به ارث برد، در حالیکه سبک اصیلش حاصل قوه تخیل قوی و شخصیت توانمندش بود. این ویژگی ها همچنین در طرز لباس پوشیدن بی نقص، منطق نیشدار و احساس آرامش و نهایتا خونگرمی و بخشندگی او نمایان می شود که او را در بین همکارانش دوست داشتنی می ساخت.

فردریک جیمز گیدیون هلبروک در سال ۱۹۱۲ به دنیا آمد. او فرزند چهارم از پنج فرزند خانواده بود. پدرش باسونی به او هدیه داد و از او خواست که نواختن آن را یاد بگیرد. بروک اولین اجرای عمومی فاگوت خود را در سن ۱۳ سالگی برگزار کرد. اولین همکاری حرفه ای او چهار سال بعد و با رهبری باسیل کامرون بود. پس از تحصیل در آکادمی سلطنتی موسیقی، به او پیشنهاد شد که در گزینش ارکستر فیلارمونیک لندن که سر توماس بیچام آن را تازه تاسیس کرده بود شرکت کند. بروک به خاطر می آورد که: «بیچام چند قطعه جلوی من گذاشت و من گفتم: امتحان می کنم! سپس او بلند بلند خندید و گفت درست مثل پدرش».

آن ها به خوبی با یکدیگر کنار می آمدند. بروک شوخ طبعی بیچام را تحسین می کرد: “او جوان گستاخ گروه بود. بین نوازندگان می چرخید و آن ها را می خنداند! رهبران ارکستر دیگر واقعا کسل کننده بودند.» خود بروک نیز حس شوخ طبعی خوبی داشت و هر کسی که او را می شناخت به خاطر می آورد که وقتی به چیزی فکر میکرد، چگونه به طرز ناخورآگاهی با دهانش آهنگ می زد که گاهی از حد شوخی نیز فراتر می رفت و مثلا یکبار باعث شد که جلسه ضبط را سه بار به هم بریزد!

audio file
بشنوید قسمتی از موومان اول کنسرتو فاگوت موزار را با اجرای گیدون بروک

پس از گذشت سه سال، بروک به آرامشی دور از فضای لندن نیاز داشت در نتیجه در سال ۱۹۳۵ به اسکاتلند رفت تا به عنوان فاگوت نواز اصلی ارکستر اسکاتلند بی بی سی فعالیت خود را ادامه دهد. او همچنین به نوازندگی در گروه موسیقی آرام به نام Rhythm Classics پرداخت که در آنجا تکنیک و استعداد خود را در اجرای ملودی های پر معنی به نمایش گذاشت. برنامه های این گروه به شهرت خوبی دست یافتند اما پخش آن ها در سال ۱۹۳۹ زمانی که بروک به ارتش ایتالیا و سپس آفریقای جنوبی پیوست قطع شد.

بروک پس از بازگشت به انگلیس در سال ۱۹۴۶ به ارکستر فیلارمونیک لیورپول پیوست و پس از یک سال به لندن بازگشت و ارکستر فیلارمونیک سلطنتی جدید بیچام را همراهی کرد. او سپس با تعدادی از گروه های موسیقی مانند گروه ویگمور و کوئینتت بادی لندن نیز همکاری کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است