گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سلطانی: اسپانسر در ایران نزول خور است!

پیمان سلطانی: بسیار حیف است که کار کسی مثل کاظم داوودیان بماند و کاش استاد شجریان که انسان توانمندی هستند و الگو هستند ولی در این اواخر کمی کار هایشان نسبت به آثار قبلی ایشان افت داشته، به جای اینکارها کار آقای داودیان را ضبط میکردند.

سجاد پورقناد: عجیب است که قطعه ۲۵ دقیقه ای که احتمالا از همه سخت تر است را ایشان خوانده اند ولی بقیه را نمیخوانند!

کاظم داوودیان: البته همیشه ایشان گفته اند که یکبار میروم در استودیو و میخوانم و در واقع سختی زیادی برای خواننده ندارد این کارها، سختی اصلی همیشه متعلق به آهنگسازان است!

پیمان سلطانی: میخواستم بپرسم اگر یک سفارش منطقی باشد با رضایت دو طرفه آیا حاضر به کار هستید؟
کاظم داوودیان: قطعا! همان موقع که من در آمریکا بودم، غم دور بودن از نوشتن و فضای آهنگسازی را داشتم.

پیمان سلطانی: دوست داشتم از این تریبون اعلام کنم به کسانی که گاهی به امثال من مراجعه میکنند و گاهی هم به جاهای عجیب و غریب مراجعه میکنند! پیشنهاد کنم یک آهنگساز خوب وجود دارد که سفارشات خوب و معقول را قبول میکند.

کاظم داوودیان: در آمریکا میبینم که چه موقعیتهای خوبی وجود دارد برای مثلا نویسندگان و هنرمندان که کسانی با خیال راحت سفارش را میگیرند و با تمرکز زیاد مدتی را در جایی دنج مشغول خلق اثر خود یا پیگیری تحقیق خود میشوند.

پیمان سلطانی: در ایران هم هستند افرادی که توانمندیهایی در جذب اسپانسر دارند مانند آقای شاهین فرهت یا مجید انتظامی که سفارشهای زیادی میگیرند، به هر حال شما هم باید گاهی بیایید ایران و حضور داشته باشید و دور نباشید از نسل امروز. باید آثارتان را منتشر کنید.

کاظم داوودیان: البته این هم یکی از خصوصیات من است که دنبال شهرت نبوده ام.

پیمان سلطانی: این به علاقه به شهرت ربطی ندارد! از زنده یاد مهدی فتحی پرسیدند که نقشت را در امام علی چگونه بازی کردی، او گفته بود که بینظیر بازی کردم! حالا اگر از کسی دیگری میپرسیدند چطور بازی کردی میگفت نه آقا …! خوب وقتی خوب بازی کرده باید بدون تعارف بگوید که خوب بازی کردم! شما هم نباید تعارف کنید!

همه میدانیم که اهل شهرت نیستید ولی شهرت همیشه هم بد نیست، همین شهرت باعث میشود که اثر را بشناسند و با رو در رویی اثرتان با ملت میتوانید بفهمید که آثارتان را چگونه باید جلو ببرید.

وحید رستگاری: آقای داوودیان میتوانند با همین روحیه ای که دارند هم میتوانند بدور از حاشیه موسیقی آثارشان را معرفی کنند و بحث ارائه آثار و فروتنی بسیار متفاوت است. اگر ایشان سفر بیشتری به ایران داشته باشند، روحیه بیشتری میگیرند از دیدار با علاقمندانی که اینجا دارند.

پیمان سلطانی: آقای رستگاری من این سئوال را از شما دارم به عنوان یک چهره خوش نام و پر کار در رسانه که فعالیت مداوم و جدی هم در موسیقی دارید؛ سئوالم این است که به هر حال در شرایط فعلی در ایران خیلی هنرمندان پر انرژی و مستعد وجود دارند، چرا این افراد دیده نمیشوند و یک افرادی مثل همای از زیر سنگ در می آیند و معروف میشوند! من نمیفهمم جریان چیست!

سجاد پورقناد: حمایت های خاص دارند این افراد…

پیمان سلطانی: جدا از حامی هایشان، مردم اینقدر هوشیار نیستند!؟

وحید رستگاری: به نظر من در هر جای دنیا کار هنری شخصی است و تا وقتی که ساپرتر ها تا وقتی ندانند کار سود آور است اسپانسر نمیشوند.

پیمان سلطانی: تعریف اسپانسر هم در ایران متفاوت از دیگر نقاط جهان است! اسپانسر به حامی مالی میگویند، حامی مالی کسی است که توانمندی های مالی از کارهای خودش دارد و حالا قصد دارد در زمینه فرهنگ کمک کند، یک عده به سالمندان یا کودکان بی سرپرست کمک میکنند و یک عده هم به رشد فرهنگ کمک میکنند؛ ولی در ایران اسپانسر یعنی نزول خور! یعنی من می آیم پول کنسرتت را تامین میکنم ولی بگو به من چه میرسد؟!

برگزار کنندگان جشنواره وبلاگها و سایتهای موسیقی
کاظم داوودیان، سجاد پورقناد، پیمان سلطانی و وحید رستگاری

حالا من برمیگردم به سئوال اولم که یک کسی مثل همای که ناتوانی های بسیار بزرگ دارد و من میتوانم به راحتی با مبانی علمی ثابت کنم، ناتوان در اجرا، در محتوا، در فرم و ناتوانی هایش بسیار رو و مشخص است، در عین حال هم ما استعدادهای عجیبی در کشور داریم، چگونه است که این آدم شهرت ۱۵ دقیقه ای پیدا میکند و در ۱۵ دقیقه مطرح میشود! من فکر میکنم این زیر سر رسانه است…

وحید رستگاری: …شما مطمئن باشید که این افراد به همان سرعت هم از عرصه هنر حذف میشوند و هنر به سرعت خودش را نشان میدهد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۵

  • تعبیر نزول خوری کار درستی نیست وقتی از دیدگاه یک بیزینس نگاه کنید تفاوت قوانین مالی موثر بر اسپانسری در ایران و خارج واضح است.
    با نگاهی به لیست معافیتهای مالیاتی درخواهید یافت که حمایت مالی از فعالیتهای ورزشی، آموزشی و فعالیتهای مذهبی در لیست معافیت مالی اشخاص حقوقی سازمان امور مالیاتی هستند. کافی است هنرمندان عرصه موسیقی هم از طریق نهادهایی که دارند (مانند وزارت ارشاد، خانه موسیقی و….) برای تشویق نمایندگان مجلس به ارائه طرحی به مجلس اقدام کنند یا ساز و کار مربوطه را از طریق وزارت دارایی جهت درج فعالیتهای حمایت از موسیقی در لیست معافیت اشخاص حقوقی پیگیری کنند.

    هر کاری راهی دارد. 🙂

  • آقای سلطانی چرا از این تعبیر استفاده میکنید اگر کسی می آمد و اسپانسر شما میشد باز هم میگفتید نزول خور.کسی که سرمایه میدهد باید به فکر برگشتش هم باشد .البته همه جای دنیا همین است.هر کسی که هر چه درست کند اسپانسر نمی آید حامی مالی او بشود.کار باید ارزشمند باشد و برگشت مالی داشته باشد.اید عرف است همه جای دنیا!!!!!!!

  • salam.aghaye soltani shoma ke ingone sohbat mikonid chera ba salare aghili kar kardid??aya fekr mikonid ishan behtar az homay mikhannd?na ingone nist!inhame estedad avaz!vali anha ke poldar hastsnd moafagh be jalb nazar shomaha mishavand

بیشتر بحث شده است