گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عمر فاروق، موسیقیدان ترک (۴)

موسیقی متن سلیمان به صورت ویدئو نیز عرضه شد و این جا بود که اکارت ران (Eckart Rahn) مدیر Celestial Harmonies برای اولین بار کار فاروق را شنید. او می گوید: «کلیپ را تماشا کردم و فکر کردم که هیچ گاه نشنیده ام که کسی این طور فلوت بزند.» او نام آهنگ ساز را یادداشت کرد و به دنبال برایان کین رفت.

«در آن زمان مدیریت انتشار آلبوم لری کوریل (Larry Coryell) را بر عهده داشتم و می دانستم که گیتاریست جزی به نام برایان کین هست که هر از گاهی با لری در تورهای کنسرت شرکت می کند. اما هیچ وقت فکر نمی کردم که او همان فردی باشد که در همسایگی من زندگی می کند.» خیلی زود موسیقی متن فیلم نیز عرضه شد.

از آن جایی که نخستین همکاری کین و فاروق موفقیت آمیز بود، فاروق مایل بود که باز هم با او همکاری کند. و معلوم شد که این تمایل دو طرفه است. فاروق می گوید: «احساس می کردم که کین درک بسیار بالایی از موسیقی ترکی دارد.او همیشه من را تشویق می کرد.» بالاخره فاروق تواست تنها بر موسیقی و آفرینش موسیقایی تمرکز کند. در سال های بعد فاروق و کین ۵ آلبوم مشترک دیگر ضبط کردند.

ترکیب گیتار ها و سینتسایزرهای فاروق با گنجینه فلوت های ترکی، عودها و پرکاشن چالش های موسیقیایی جالبی را پدیدار ساخت. فاروق با لبخند می گوید که «گاهی برایان آکوردهای عجیبی را زیر نت هایی که من می نواختم می زد. من هم به او می گفتم که برایان این آکوردها گوش خراشند. نباید یک سری نت ها را در بعضی از گام های ما استفاده کرد در حالیکه او این نت ها را به کار می گرفت. در نتیجه من سنت خودمان را برایش توضیح دادم. او همیشه من را به جلو رانده است، همیشه به همه می گوید که این اثر، کار فاروق است و من فقط تنظیم آن را به عهده داشته ام.»

با پیدایش کیبوردهای retunable، کین و تکبیلک به این نتیجه رسیدند که سازهایشان خیلی طبیعی تر با یکدیگر ترکیب می شوند. آن ها علاوه بر کارهای اصلی خودشان با همکاری یکدیگر نه تنها در موسیقی ترکی بلکه در موسیقی عربی و آمریکایی نیز به کند و کاو پرداختند. فاروق توضیح می دهد که «من تلاش می کنم که یک آهنگ را همانگونه که باید، بنوازم.

یعنی مثلا اگر قرار است یک آهنگ عربی بنوازم آن را به سبک عربی می نوازم. و اگر قرار باشد یک آهنگ ترکی بنوازم آن را به سبک ترکی می نوازم». (فاروق اصالتا مصری – ترکیه ای است در نتیجه به خوبی با موسیقی عربی که از چند جهت اساسی با سنت ترکی متفاوت است به خوبی ارتباط برقرار می کند.) او چند لحظه سکوت می کند، کمی فکر کرده و ادامه می دهد که: «گاهی اوقات نمی توانم از پیوند دادن این دو خودداری کنم. فقط سعی می کنم که به آهنگ گوش کنم؛ او خود به من می فهماند که می خواهد چگونه باشد.»

فرایند آهنگ سازی نیز برای فاروق همین گونه است: هیچ فرمول یا روش خاصی وجود ندارد. هر آهنگی به شیوه متفاوتی ساخته می شود. اکنون موسیقی فاروق او را به گوشه کنار دنیا کشانده و باعث شده است که در همکاری های گسترده ای مشارکت کند.

او با دون چری (Don Cherry) نوازنده ترومپت جز، سیمون شاهین فلسطینی(Simon Shaheen)، نوازنده عود و ویرتوز ویولون، مایکل اسکیل (Michael Askill) پرکاشنیست و آهنگ ساز استرالیایی و آرتو تانکبویاسیان (Arto Tuncboyaciyan) پرکاشنیست ارمنی، کارل برگر (Karl Berger) نوازنده کیبورد، جینجر بیکر (Ginger Baker) ، درامر پیشین گرو راک Cream، افرا هازا (Ofra Haza)، حسام رمزی (Hossam Ramzy)، گلن ولز (Glen Velez)، بیل لاسول (Bill Laswel)، مایک مینیری (Mike Mainieri)، پیتر ارسکین (Peter Erskine)، تریلوک گورتو (Trilok Gurtu)، جی یوتال (Jai Uttal) و استیو شیهان (Steve Shehan) همکاری داشته است.

audio file

بشنوید قسمتی از اجرای عمر فاروق را

علیرغم وقایع تاریخی خشونت باری که بین ترکیه و ارمنستان رخ داده اند، دوستی فاروق و آرتو بسیار صمیمانه است. فاروق می گوید: «ما با هم بزرگ شدیم. پدر من در منطقه ای بزرگ شده است که ارمنی های زیادی در آن جا زندگی می کردند. حتی معلم پرکاشن ما نیز یک نفر بوده است.» (آرتو نیز مانند فاروق برادر بزرگتری داشت که تأثیر بسزایی در زندگی او به جا گذاشته است.) در واقع آرا دینکجیان (Ara Dinkjian)، نوازنده عود، بود که آرتو را برای همکاری در آلبوم Beyond the Sky، سومین آلبوم کین/تکبیلک، معرفی کرد.

از آن زمان تا کنون این پرکاشنیست ارمنی به نوازنده ثابت اثرهای اخیر تکبیلک تبدیل شده است. و در حالیکه کین در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین تهیه کنندگان در صنعت ضبط است که در چند دهه گذشته چندین صفحه طلایی را عرضه کرده است، اما به کار کردن بر روی تک تک آثار فاروق روی آورده است. کین می گوید: «انسان برخی از کارها را به خاطر حرفه اش انجام می دهد و برخی کار ها را فقط به خاطر موسیقی. کار کردن با فاروق یکی از بهترین تجربه های موسیقیایی زندگی من بوده است.»

audio file

بشنوید قسمتی از اجرای عمر فاروق را

فاروق موفق به دریافت جایزه «بهترین موزیسین در زمینه موسیقی ترکیه» در سال ۲۰۰۳ از طرف انجمن نویسندگان ترکیه و هم چنین جایزه موزیسین سال گولند بلی در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در آمریکا شده است. او در سال ۲۰۰۳ نیز نامزد دریافت جایزه بین المللی موسیقی بی بی سی در بخش موسیقی خاورمیانه بوده است.

آلبوم های فاروق عبارتند از:

۱۹۸۸ – Suleyman The Magnificent با همکاری برایان کین
۱۹۹۰ – Fire Dance
۱۹۹۲ – Beyond The Sky
۱۹۹۴ – Gypsy Fire
۱۹۹۴ – Whirling
۱۹۹۵ – Fata Morgana
۱۹۹۶ – Mystical Garden
۱۹۹۸ – Crescent Moon
۱۹۹۹ – One Truth
۲۰۰۰ – Dance into Eternity – قطعات منتخب
۲۰۰۲ – Alif – Love Supreme
۲۰۰۳ – One
۲۰۰۶ – Tree Of Patience
۲۰۰۸ – Garden of Delight

علیرغم اینکه موسیقی فاروق ریشه در سنت دارد اما از حال و هوای موسیقی کنونی نیز بهره برده است. از نظر فاروق «رویکرد» او به موسیقی کیهانی است و تعهد او به موسیقی بسیار عمیق است. چهار ستون اصلی خلاقیت او بر عرفان، فولکلور، رومانس و تخیل پایه ریزی شده است. موسیقی فاروق مانند خود او حاکی از کثرت در وحدت است.

 

omarfaruktekbilek.com
harmonies.com

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

۱ نظر

بیشتر بحث شده است