گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شهرام ناظری و حسین علیزاده آماده آغاز تور اروپایی

مادرید، ۱۶ ماه می، نوید آن می رسد که شهرام ناظری و حسین علیزاده دو تن از نام آوران موسیقی ایران، کارهای تازه ای در قالب یک تور اروپایی اجرا خواهند کرد. چند تن از نوازندگان برجسته همانند محمد فیروزی (بربت)، پژمان حدادی و بهنام سامانی (نوازندگان سازهای کوبه ای)، سینا جهان آبادی (کمانچه) و سیامک جهانگیری (نی)، نیز ناظری و علیزاده را در این کنسرتها همراهی می کنند.

شهرام ناظری و حسین علیزاده پس از حدود بیست سال، بار دیگر کنار یکدیگر روی صحنه میروند تا هفت کنسرت در کشورهای آلمان، سوئد، اسپانیا و سوئیس برگزار کنند.

سالن فیلارمونیک کلن اولین میزبان کنسرتهای ناظری و علیزاده در این تور اروپایی است که از روز ۲۰ ماه می آغاز می گردد. روزهای ۲۱ و ۲۲ می، نیز به ترتیب استکهلم و گوتنبرگ از شهرهای سوئد محل هنرنمایی اساتید موسیقی ایرانی است.

شهرام ناظری و حسین علیزاده در نیمه راه خود، به مادرید پایتخت اسپانیا می رسند تا دو کنسرت را در روزهای ۲۴ و ۲۶ ماه می در تئاتر کلاسیک اینفانتا ایزابل (Infanta Isabel) و سالن مدرن سان چینارو (Centro cultural Sanchinarro) برگزار کنند. این گروه روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه می نیز به ترتیب در فرانکفورت و زوریخ برنامه خواهند داشت.

به گفته بهنام سامانی نوازنده سازهای کوبه ای، بداهه خوانی و بداهه نوازی نقش پر رنگی در این کنسرتها خواهد داشت و قطعات موسیقی نیز بیشتر در مایه های اصفهان، راست پنجگاه و افشاری پیش بینی شده است.

این چارچوب موید هدف آهنگساز و خواننده گروه است که از ابتدا ساختار کنسرتهای تازه خویش را«بداهه و بدعت در موسیقی ایرانی» عنوان کرده و مجموعه کار را «ترنمی در هوای بی چگونگی» نام نهادند.

با آنکه نوآوری در چارچوب موسیقی سنتی ایرانی به شکل عام آن، همواره دغدغه مشترک این دو هنرمند بوده با این حال، از اواخر دهه شصت، آنان کمتر فرصت آن را یافته اند تا به طور رسمی در کنار یکدیگر قرار گیرند. اکنون در شرایطی راه هنری آنان دوباره با یکدیگر برخورد می کند که هر دو از شناخته شده ترین چهره های موسیقی ایرانی در جهان به شمار می روند و در عین حال هر یک پاسدار نام و شیوه ویژه هنری خویش هستند.

از یکسو شهرام ناظری تا دریافت نشان شوالیه لژیون دو نور فرانسه پیش رفته و از سوی دیگر علیزاده آثار ارزشمندی را با هنرمندان ایرانی و خارجی منتشر ساخته که مورد توجه محافل موسیقی مهم جهان قرار گرفته است. ناظری و علیزاده در برخی از کشورهای میزبان تور کنونی آنها، حضوری نادر داشته اند که از جمله می توان به اسپانیا اشاره کرد. شهرام ناظری تنها ۲۰ سال پیش در قالب فستیوال پاییز مادرید در کنار داریوش طلایی به پایتخت اسپانیا آمده و حسین علیزاده نیز سه سال پیش به همراه گروه ضربانگ میهمان کانون فرهنگی پرسپولیس در اسپانیا بوده است.

دیگر نوازندگان گروه حاضر در این کنسرتها نیز دارای ویژگیهایی هستند و هرکدام توانایی آن را دارند تا بر زیبایی و غنای کار علیزاده به عنوان آهنگساز بیفزایند. علاوه بر آن، هر کدام از هنرمندان گروه با رمز و راز بداهه نوازی آشنا هستند. بربت گروه در دستان محمد فیروزی است. فیروزی از جمله نوازندگانی است که در دهه های اخیر با بیشتر نامداران موسیقی ایرانی ساز زده و تجربه زیادی اندوخته است.

پژمان حدادی و بهنام سامانی به عنوان زوج کوبه ای شاخص موسیقی ایرانی و با بیش از ۱۰ سال تجربه همکاری بی وقفه با یکدیگر، ارزشی افزون در کارهای گروه ایجاد می کنند. سیامک جهانگیری نی نواز گروه و سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه نیز از جمله چهره های شاخص نسل نوین موسیقی ایرانی هستند که در سالهای اخیر در کنار اساتید بزرگ موسیقی ایران بارها روی صحنه رفته اند.

احمد طاهری

احمد طاهری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است