گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت مجدد زند آوه در خانه هنرمندان

نوید زند آوه در تاریخ ۱۶ و ۱۷ تیر ماه سال جاری (۱۳۹۰) رسیتال دیگری را در خانۀ هنرمندان ایران برگزار خواهد کرد. زند آوه در این رسیتال آثاری از آهنگسازانی چون: ناروائز، سور، گرانادوس، باریوس، دوفایا و آلبنیز و چند قطعۀ ایرانی نوشته شده برای گیتار کلاسیک از ایشان و فرزان زحمتکش اجرا خواهد نمود که رپرتواری به نسبت متفاوت در مقایسه با اجرای ماه پیش وی میباشد.


توضیحات مختصری در مورد قطعاتی از این رپرتوار:



فرناندو سور:
مشهورترین اثر سور، اپوس ۹ با عنوان Variation On Theme by Mozart میباشد که بر روی تمی از پرده دوم اپرای فلوت سحرآمیز موزار نوشته شده است؛ این اثر از دید یک استاد چیره دست، بیان حیرت انگیزی از توانایی است که مهارت نوازندگی یک گیتاریست و تخیل یک آهنگساز را به نمایش میگزارد.


ایساک آلبنیز:
آلبنیز در سال ۱۸۸۳ با آهنگساز و آموزگار بزرگ، فیلیپه پدرل ملاقات میکند و با الهام از او Suite Spanola,Op 47 را تصنیف میکند؛ پنجمین موومان این سوئیت یعنی آستوریاس که یکی از آثار بسیار مشهور در دنیای گیتار کلاسیک به شمار میرود، در اصل برای پیانو تصنیف شده و بعدها توسط فرانسیسکو تارگا برای گیتار تنظیم گردیده است. آلبنیز زمانی بیان کرده بود که تنظیم های گیتاری تارگا را بر آثار اصلی پیانوئی خود ترجیح میدهد.


اِنریکِ گرانادوس:
بسیاری از تصنیفات پیانویی گرانادوس برای گیتار تنظیم شده است که برخی از آنها جزء محبوبترین آثار موسیقی در رپرتوارهای گیتار کلاسیک است. مایای گویا (زن جوان، زیبا وشاداب قرن ۱۸ مادرید) از دیدگاه گرانادوس شبیه همان چیزی بود که از نظر رنگ آمیزی، ریتم و آراستگی کامل باشد؛ گرانادوس محو روانشناسی گویا، رنگ پردازیها و نحوه ایجاد کنتراستها در آثارش بود که در اثری که از معشوقه اش (دوشس آلبا) کشیده بود، کاملاً قابل لمس بود و معشوقۀ خود را به زیبائی هر چه تمامتر با طرح و رنگ توصیف میکرد؛ او می خواست احساس عشق و هیجان و حزن را چنان ترکیب کند که گویا در نقاشیهایش ترکیب کرده بود؛ الهام بخش گرانادوس در تصنیف لاماخا دِ گویا، نقاشی ها و طرح های هنرمند افسانه ای اسپانیا، فرانسیسکو گویا بود.


دوفایا:
دوفایا در بزرگداشت هنرمندان مورد علاقه و احترام خود در مقاطع مختلفی قطعاتی برای پیانو تصنیف کرد و سپس اقدام به تنظیم آنها برای ارکستر کرد؛ اگرچه در اغلب آثار فایا انعکاسی از صدای گیتار شنیده میشود امّا تنها اثری که فایا برای گیتار نوشته است، قطعه ای در بزرگداشت کلود دبوسی، آهنگساز مطرح فرانسوی در دوره امپرسیونیسم میباشد.


آگوستین باریوس:
قطعۀ “صدقه ای در راه عشق به خدا” آخرین اثر آگوستین باریوس، آهنگساز بزرگ پاراگوئه ای میباشد که قطعه ای تکنیکال و در عین حال بسیار با احساس است؛ ایدۀ اولیه خلق این اثر از جایی به وجود آمد که باریوس در منزل خود مشغول نوازندگی بود که شخص تهی دستی درب منزل او را میزند و از او طلب کمک میکند، باریوس از اینکه قادر نبود به او کمکی کند متاثر شد و این اتفاق باعث شد، اثر “صدقه ای در راه عشق به خدا” را تصنیف کرده و درونیات خود را در این قطعه بیان کند؛ او با ظرافت و زیبایی خاصی، ریتم و صدای ضرباتی که به درب منزلش میخورد را در هارمونی قطعه گنجانده است، به طوری که در سرتاسر قطعه به وضوح قابل شنیدن است.

قطعات”صدقه ای در راه عشق به خدا” و “لاماخادگویا” قطعاتی بودند که نوید زند آوه در آخرین مسابقۀ گیتار کلاسیک کشوری (سال ۸۹) که در خانه هنرمندان برگزار شد، نواخت و در بخش قطعه آزاد پیشرفته رتبه اول را کسب کرد.

مکان برگزاری این کنسرت، خیابان طالقانی، بعد از خیابان ایرانشهر، خ موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، تالار بتهوون است.


مراکز فروش بلیط:

گیشه خانه هنرمندان ایران: ۸۸۳۱۰۴۵۷ (۱۰ خط) روابط عمومی: ۸۸۳۱۷۴۸۵

مرکز موسیقی بتهوون: ۹-۸۸۳۱۳۸۶۸ (سنائی) تحویل در محل

نشر ققنوس: ۲۲۷۲۸۰۰۷ – ۲۲۷۳۸۰۰۷ (تجریش) تحویل در محل از طریق سامانه فرمش اینترنتی: www.iranconcert.com

نشر دارینوش: ۲۲۰۰۰۶۰۰ – ۲۲۰۰۰۴۰۰ (قلهک)

فروشگاه سیاه وسفید: ۶۶۹۵۲۴۹۷ – ۶۶۹۷۱۶۰۳ (انقلاب) تحویل در محل

کافه شوکا: ۸۸۷۹۲۰۳۶ (گاندی)

کافه کهن: ۲- ۸۸۹۵۲۲۷۷۱ (هفت تیر) تحویل در محل

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۹

  • در مورد خبر رسانی شما جای تشکر هست اما سوال بنده اینست که این نوع خبر رسانی ناشی از دوستی و رفاقت شما نیست ؟ رسیتال های گیتار بسیار با کیفیتی در ایران برگزار شد مصل رسیتال آقای پدرام فلسفی که در نوع خودش بدیع و کم نظیر بود چرا اطلاع رسانی نکردید و یا حتی یک گزارش تهیه نکردید ؟ فردی رو معرفی کردید حداقل توی این چند سال بشدت با اجرای قطعاتی سنگین و صعیف جز تحقیر گیتار کلاسیک کار دیگری انجام نداده است و اگر به کار خود اطمینان دارید کمی هم به سخنان مدرسین با تجربه گیتار در مورد این قبیل گیتاریست ها گوش دهید … اگر سایت شما خبر رسانی در مورد کنسرت ها میکند این کار را برای دیگر کنسرت ها انجام دهید . منتظر جواب شما در این زمینه میباشم
    با احترام

  • دوست گرامی آقا یا خانم علی محمدی
    تهیه شدن یا نشدن خبر و گزارش در این سایت دلیل تایید یا رد هنرمندی نیست. همین روزها کنسرت سیمرغ در تهران به اجرا میرسد و ما با اینکه لوگوی آن را کنار سایت قرار دادیم یک خط هم در مورد این برنامه در این روزها ننوشتیم. پس تولید خبر و گزارش به عوامل دیگری غیر از سلیقه مسئولین سایت بستگی دارد.
    آقای زند آوه هم از دید گردانندگان سایت گفتگوی هارمونیک دارای توانایی و استعداد لازم هستند و شما اگر نه نوازندگی ایشان را میپسندید و نه رای هیات داوران مسابقات گیتار و نه انتخاب کمیته مجوز دفتر موسیقی را، حتما دلایل خاص خودتان را دارید و مختارید در این زمینه در سایت یا وبلاگ شخصیتان بنویسید تا ما هم دلایل شما را بدانیم.

  • کدوم هیات داوری در مسابقات؟
    میشه نام ببریذ؟
    راجع به کمیته مجوز هیچی نمیگم همه میدونن
    لطفا حذف نکنید و جواب بدید
    ما به اندازه کافی سانسور میشیم شما لطفا این کارو نکنید
    من از این سایت انتظار دارم واقعیت رو انعکاس بده نه این که طرفداریه نا به جا کنه

  • من صد در صد با حرف های اقای محمدی موافقم و این رو هم بگم اگر ما حرص می خوریم چون این سایتو دوست داریم و چند ساله مطالبشو دنبال میکنیم پس این سایت وب لاگ شخصی نیست ما هم سهم داریم همین الان به فیس بوک سر بزنید سروصدای همه در اومده از این سایت واقعا انتظار بیشتری میره

  • سلام ممنون از پاسخ شما هر چند به توهین لطف آقا و یا خانم را ذکر کردید ! در ابتدا عرض نمایم بنده هیچ مشکلی با توانایی آقای زند آوه نداشته و ندارم و همیشه خوشحال میشوم این عزیزان بر روی صحنه باشند و بدرخشند بنده از رویه سایت انتقاد دارم شما در دو مطلب کنسرت ایشان را در سایت درج کردید سایت گفتگوی هارمونی بیشتر تحلیلی میباشد و کمتر به ذکر خبر اشاره مینماید سوال بنده اینست چرا این کنسرت و چرا دوبار پی در پی مورد حمایت شما قرار گرفته و چرا دیگر گیتاریست های برجسته همچون دکتر مهرداد پاکبار – پدرام فلسفی – گلفام خیام که اخیرا هم کنسرت و آلبومهای منتشر نموده اند و جزو برترین های ایران هستند ( نه به استناد مجوز و مسابقات گیتار که خود میدانید با چه حواشی روبروست ! ) در ضمن در همین مملکت کیلو کیلو خواننده و نوازنده مجوز کار میگیرد و استاد شجریان مجوز نمیگیرد ! پس لطفا از ذکر مجوز ارزشیابی ارشاد که توانایی تشخیص یک کار را ندارد این استدلال شما واقعا عجیب بود( در صورت نیاز مستدل مدارک را پیوست مینمایم که کمیته بررسی کارها چگونه فعالیت مینماید) سایت گفتگوی هارمونیک باید جلودار موسیقی در همه زمینه ها رعایت اخلاق اینست که از طرفداری از شخصی آنهم به دلیل روابط حسنه و غیره جلوگیری شود اگر قرار است خبر رسانی انجام دهید شرط در رعایت عدالت هست باز هم ذکر کردید پروژه سیمرغ چه کاری بهتر از قرار دادن لوگو در کنار سایت و چه تبلیغی پربار تر ؟ سایتی که مدعی رسالت فرهنگی در کار موسیقیست این شیوه و رویه در شان این سایت نیست که تریبون تبلیغاتی دیگران شود اگر قرار است خبر رسانی کنسرتی شود بایستی این دیدرا به تمامی اجرا ها داشته باشید در غیر اینصورت این شیوه که آن هم تبلیغ کنسرت به اذعان بسیاری از گیتاریستها اینچنین ضعیف ( در صورت مخالفت خواها ذکر شود کدام یک از اعضای گفتگوی هارمونی نوازنده گیتار میباشند ! ) را تنها به دلایل دوستی و رفاقت مطرح نمایید

  • اولا شما دقیقا با توانایی آقای زند آوه مشکل دارید:فردی رو معرفی کردید حداقل توی این چند سال بشدت با اجرای قطعاتی سنگین و صعیف جز تحقیر گیتار کلاسیک کار دیگری انجام نداده است و اگر به کار خود اطمینان دارید کمی هم به سخنان مدرسین با تجربه گیتار در مورد این قبیل گیتاریست ها گوش دهید … نکنه کامنت اول رو روح شما گذاشته و کامنت دوم را جسم شما؟!:در ابتدا عرض نمایم بنده هیچ مشکلی با توانایی آقای زند آوه نداشته و ندارم و همیشه خوشحال میشوم این عزیزان بر روی صحنه باشند و بدرخشند. ثانیا:مگر جنابعالی مدیر، سردبیر یا مسئول شورای سیاست گذاری سایت هستید که برای سایت تعیین میکنید :سایت گفتگوی هارمونی بیشتر تحلیلی میباشد و کمتر به ذکر خبر اشاره مینماید و سوال بنده اینست چرا این کنسرت و چرا دوبار پی در پی مورد حمایت شما قرار گرفته است.این موارد اساسا چه ارتباطی به شما دارد؟شما چه کاره اید؟ ثالثا:فرموده اید:اگر قرار است خبر رسانی کنسرتی شود بایستی این دیدرا به تمامی اجرا ها داشته باشید، یعنی چه؟ یعنی هر کنسرتی برگذار می گردد در این سایت خبر رسانی شود؟ آیا این کار عملی است؟و آیا تمامی کنسرت ها دارای کیفیت لازم هستند؟ رابعا: ظاهرا شما از نداشتن تریبون تبلیغاتی رنج بسیاری می برید زیرا به کرات به این موضوع اشاره نموده اید! یک خبر رسانی به تعداد۶۹ کلمه درباره آقای زندآوه که در همان ابتدای نوشته آمده و برای خبررسانی ضروری است، باعث رنجش و تکدر روانی جنابعالی شده! خامسا:ظاهرا نه داورها و نه ارشاد، نه کمیته موسیقی ونه کارشناسان این سایت هیچیک توانایی ارزیابی حرفه ای را از دید شما ندارند! بسیار خوب، من پیشنهاد می کنم سایت از این پس از کارشناسان مورد تایید جنابعالی بهره گیری کنند.به امید بهبود و سلامتی برای جناب علی محمدی

  • دوست گرامی آقای علی محمدی
    هیچ قصد توهینی به شما نداشتیم و متاسفانه گمان کرده بودیم علی محمدی نام فامیلی شماست (علیمحمدی)
    گفته های شما با نوشته قبلیتان تقریبا همان موارد قبلی را در بر داشت که پاسخ آنها به شما داده شده است
    در هر صورت اگر نظر شما خلاف نظر سایت است، باید این را به حساب اختلاف نظرات گذاشت، ما آقای زند آوه را نوازنده با استعداد و توانمندی میدانیم و شما نظر دیگری دارید ولی ما اگر ایشان یا دوستان و استادان دیگر کنسرت داشتند مخصوصا هنرمندان خوش نامی که شما نام بردید، در صورت وجود مطلبی در آن زمینه از انتشار آن استقبال خواهیم کرد.

  • اقای محمدی عزیز
    تمام بحث شما این است که چراخبر رسیتال در سایت درج شده واین تفکر تاسف باره…
    در ضمن شما اصلا “خوشحال ” نمیشوید که “این عزیزان روی صحنه باشند”.لحن و متن شما ناراحتی شما را نشان میدهد.
    اما جهت بیشتر خوشحال شدن شما به عرض میرسانم که رسیتال دیگر شاگردان استاد پورمقدم را {بعد از رسیتال های زنداوه و درست پور}بزودی شاهد خواهیم بود.به امید روزی که از اقای محمدی نقدی وزین بخوانیم یا رسیتالی موفق از ایشان ببینیم.

بیشتر بحث شده است