گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از کنسرت مسعود زین الدین و آرش لطفی در اصفهان

در تاریخ ۶ و ۷ مرداد در تالار محمود فرشچیانِ شهر اصفهان، کنسرت موسیقی دستگاهی با نوازندگی تار مسعود زین الدین و همراهی تمبک آرش لطفی برگذار شد. برنامه در دو قسمت سه گاه و بیات ترک ترتیب داده شده بود، در قسمت اول در دستگاه سه گاه، قطعات آوازی و نیزضربی در ریتمهای سنگین و لنگ اجرا شد.

در طول روند اجرای سه گاه، پس از تأکیدات روی گوشه زابل، تغییر مُد نسبتاَ نامحسوسی به آواز ابوعطا انجام شد که با یک ضربیَ سنگین ادامه یافت و در نهایت در سه گاه فرود آمد.

قسمت دوم برنامه با توضیحات آرش لطفی درباره تمبک کوکی آغاز شد. او مختصری در باره کوک بودن تمبک با نت شاهد و یا فاصله خوش صدایی از دستگاه و یا آواز در حال اجرا توضیح داد و نیز نحوه کوک کردن ساز را نمایش داد. تمبک کوکی و نیز نی کلید دار از ابداعاتِ هنرمند برجسته اصفهانی، دکتر حسین عمومی است.

طبق گفته وی اصلاحاتی که در این دو ساز و به خصوص نی کلید دار ایجاد شده امکانات زیادی را در نوازندگی این دو ساز ایجاد کرده که قبلاً وجود نداشت.
در نهایت، این گفتار کوتاه با تشویق حضار به افتخار زحمات آقای دکتر عمومی پایان یافت.

در ادامه چند دقیقه تکنوازی دف با گردش در ریتمهای مختلف اجرا شد که البته در بروشور اعلامِ این قسمت از قلم اُفتاده بود. قسمت دوم همنوازی در آواز بیات ترک و با اشاره ی مفصل به آواز افشاری ادامه یافت. مانند قسمت اول بیشتر نواخته ها، آوازی بودند و این دفعه البته در تغییر مد به افشاری چهار مضراب نسبتاً کوتاهی هم نواخته شد.

لازم به ذکر است که کوک تمبک هم در قسمت دوم، تغییر پیدا کرده بود و در هنگام آغاز برنامه لحظاتی نیز صرف کوک کردن تمبک شده بود. مسعود زین الدین، نوازنده تار و فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر های زیباست و کتابی نیز در باب رسالات موسیقی به نام “رساله در موسیقی” توسط انتشارات موسیقی عارف منتشر کرده است. با اینکه گرایشات نوازندگان دونسل قبل و بخصوص اصفهان در ساز وی دیده می شد ولی رد پای برداشتهایی از نسل اخیر تر موسیقی در ساز او قابل تشخیص است.

نوازندگی تمبک آرش لطفی نیز بیشتر همراهی کننده است و کمتر از صداهای نافذ تمبک استفاده می کند و به قول قدما روی ساز نمی آید. این دومین بار است که آرش لطفی به معرفی تنبک کوکی می پردازد، پیش از این در کنسرتی پژوهشی با حضور حسین عمومی و با همنوازی سامان ضرابی به معرفی این ساز پرداخته بود.

شایان ذکر است که او در همه کنسرتهایش از این ساز استفاده میکند و جزو معدود تنبک نوازانی است که همیشه در کنسرتها تنبکش با نت شاهد ارکستر کوک است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است