گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


موزیسین ها و ضبط

موسیقیدانهای در هر کشوری عضو اتحادیه موسیقی آن کشور محسوب شده و طبق قوانین خاص و مقرر شده در اتحادیه کار میکنند. این قوانین شامل حقوق مالی و معنوی موسیقیدانها و کمپانی های ضبط میباشد. بعضی از این قوانین که در مورد ضبط قطعات وجود دارند و در بیشتر کشورها بکار میروند، از این قرارند:

 جلسه نهایی ضبط معمولآ دو تا سه ساعت میباشد؛ این جلسه سه ساعته با توافق موزیسین ها میتواند نیم ساعت تا یک ساعت بعد از اتمام جلسه نیز ادامه داشته باشد.

 جلسات در راس ساعت مقرر شروع میشود و موزیسین ها میبایست در آن لحظه آماده اجرا باشند. همچنین هر جلسه در راس ساعت تعیین شده خاتمه پیدا خواهد کرد (حتی اگر وسط ضبط باشد!)

 یک وقت استراحت در میانه جلسه اعلام میشود که برای داشتن زمان استراحت محدودیتهایی نیز در نظر گرفته میشود.

 حداکثر بیست و دو دقیقه از اجراهای ضبط شده در هر جلسه میتواند روی سی دی نهایی استفاده شود.


نقش مهندس صدا

مهندسین صدا به واسطه کارشان نسبت به دیگر موسیقیدانها، بیشتر درگیر مسائل تکنیکی بوده و میبایست گوشهای حساسی نسبت به تغییرات فرکانسی داشته باشند. در واقع یک مهندس صدا باید این توانایی را داشته باشد که یک نت اشتباه را شناسایی کرده و بتواند کیفیت یک اجرا را ارزیابی نماید.

از آنجا که کنترل و اجرای تمام بخشهای مختلف ضبط کردن یک اثر موسیقایی به عهده مهندس صدا میباشد، لذا یکی از وظایف مهم تهیه کننده این است که یک مهندس صدای حرفه ای را برای کار انتخاب کند. چنانچه انتخاب مهندس صدا با دقت انجام نشده باشد، این امکان وجود دارد که در میانه کار با مشکلات تعویض و جابجایی کادر فنی مواجه شویم که این امر روی کیفیت کل کار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مهندس صدا همواره در جریان کار ضبط با تهیه کننده در مورد مسائل مختلفی تبادل نظر و همفکری دارد؛ مسائلی همچون چگونگی چیدمان ارکستر در سالن ضبط یا اینکه چه تعداد میکروفون و هرکدام از چه نوع از انواع میکروفون بکار برده شود و همچنین در تعیین محل میکروفون ها و غیره. در حقیقت مهندس صدا به همراه تهیه کننده، یک طراحی کامل از مراحل و چگونگی کار ضبط انجام میدهند.

در نهایت این طرح در نظر گرفته شده توسط دستیاران مهندس صدا پیاده سازی میشود و فضای ضبط قبل از شروع جلسات آماده میگردد. در بیشتر مواقع تنظیمات نهایی میکروفونها توسط خود مهندس صدا انجام میشود. به علاوه، مهندس صدا مسئول کیفیت و کارایی تجهیزات صدابرداری میباشد و در صورت لزوم میبایست تجهیزات مناسب را تهیه و تدارک ببیند. با شروع کار صدابرداری، مهندس صدا درجات صدا را تنظیم کرده و اصوات دریافتی از میکروفونها را مستقیمآ به فرم استریو میکس خواهد کرد. در نهایت مهندس صدا، قطعات درخواستی از طرف تهیه کننده را با مشخصات کامل درج شده برای هر یک از قطعات، به تهیه کننده تحویل خواهد داد.

ملیحه شیدایی فر

ملیحه شیدایی فر

۱ نظر

بیشتر بحث شده است