گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


در ادامه مطالب قبل ‘نصرت فاتح علی خان’ و ‘او آهنگساز بزرگ فیلم بود’ توجه شما را به قسمت دیگری از این مجموعه مطالب راجع به نصرت فاتح علی خان جلب می کنیم.

در سال ۱۹۹۰ مایکل بروک (Michael Brook) گیتاریست کانادایی متولد ۱۹۵۲ و یکی از بهترین نوازندگان گیتار در بسیاری از سبکهای مختلف موسیقی، آلبومی را با عنوان ”

مست مست” با استاد نصرت تهیه کرد که در بین ۱۰۰ آلبوم برگزیده دهه قرار گرفت. آلبوم بعدی آنها Night Song در سال ۱۹۹۶ تهیه شد و برخلاف اثر اول آنها که هرکدام به طور جداگانه بر روی آن کار کرده بودند، این آلبوم حاصل همکاری و همفکری آنها بود و به موفقیت بسیاری دست یافت.


audio fileMaste Mast

نصرت فاتح علی خان همراه با پیتر گبریل (Peter Gabriel) آهنگساز و خواننده متولد ۱۹۵۰ انگلستان، – یکی از مشهورترین چهره های موسیقی که با تشکیل گروه Genesis و

پس از آن با موسیقی تجربی و تحقیقی خود به شهرت فراوانی دست یافته است – برای اولین بار برای تهیه موسیقی فیلم آخرین وسوسه مسیح آشنا شد و این آشنایی موجب شد تا هردو با حس احترام و علاقه به این همکاری ادامه دهند.

کمپانی ضبط موسیقی گبریل به نام Real World Records آثار خان را ضبط و پخش میکرد و گبریل از او دعوت کرد تا در برنامه های WOMAD- World Organization of Music and Dance- که برگزار کننده فستیوالهای بین المللی و چند فرهنگی است، شرکت کند.

دولت پاکستان در سال ۱۹۸۶ از خان به خاطر زحماتش در معرفی فرهنگ پاکستان در سطح بین المللی قدر دانی نمود و دولت آمریکا، تحت تاثیر اجرای بینظیرش، از استاد دعوت کرد

تا در دانشگاههای

آمریکا به آموزش تکنیکها و تاریخ موسیقی قوالی بپردازد. به نمونه دیگری از کارهای او گوش کنید :


audio filePiya Re

نصرت فاتح علی خان، که به خاطر وزن زیاد از سلامت کافی برخوردار نبود، در سال ۹۷ برای عمل پیوند کلیه عازم آمریکا شد. اما به دلیل وخامت حالش در لندن توقف کرد و در ۱۶

اکوست ۱۹۹۷ در بیمارستان کرامول Cromwell لندن در گذشت. او هنگام مرگ ۴۲ سال داشت و پیکرش برای اجرای مراسم مذهبی به پاکستان برگردانده شد.

مرگ او ضایعه ای برای تمام جهان بود چرا که او در کنار موسیقی بینظیر خود از شخصیتی استثنایی نیز برخوردار بود و توانسته بود در دوران کوتاه زندگی خود افراد بیشماری را وابسته موسیقی و وجود یگانه خود کند.

گفتگوی هارمونیک
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است