گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۱۲)

الگوی شماره ۲/۱:

-الگوی دست راست:

۱/۲/۱:
-الگوی دست گیری آرشه:

شکل دست گیری آرشه، طبق”الگوی پیشنهادی نگارنده” به شرح زیر می باشد:

۱/۱/۲/۱: تکیه گاه سر انگشت یا نرمچه انگشت شست راست، بر کناره لبه بالایی دهانه پاشنه آرشه و یا در حالت مطلوب تر در ناحیه انتهای لبه بالایی دهانه پاشنه و چوب آرشه قرار می گیرد و بایستی از فرو بردن شست در داخل حفره پاشنه خودداری نمود.

فرم کلی انگشت شست به شکل صاف و یا بدون انحنا و در حالت مطلوب، به صورت هلالی به طرف خارج دست می باشد.

در این وضعیت از ایجاد هلال داخلی در انگشت شست، به سمت داخل دست بایستی خودداری نمود.


فرم کلی نشستن انگشت شست بدون انحنا

ایجاد هلال داخلی در انگشت شست، علاوه بر آنکه باعث ایجاد درد، فشار و گرفتگی در این انگشت و نیز در ناحیه کف دست متصل به آن می گردد؛ باعث ایجاد شکست نامناسب در مسیر انتقال نیروی انگشت برای دست گیری آرشه گردیده و از پتانسیل این انگشت در دست گیری پر توان تر آرشه می کاهد.


قرارگیری انگشت شست به شکل هلالی به طرف خارج دست

تذکر-۲۳: گاه نوازنده در ابتدای دست گیری آرشه فرم کلی هلال شست را به شکل صحیح نگاه می دارد اما به تدریج و در طی آرشه کشی، هلال انگشت شست را به سمت داخل دست می شکند که در این رابطه لازم است نوازنده در مقاطع مختلف زمانی تمرین به حالت و شکل کلی انگشت شست دقت نماید.

ایجاد شکل اشتباه در هلال داخلی انگشت شست

۲/۱/۲/۱: در شیوه “آرشه کشی قائم” بر سیم، انگشت اشاره یا انگشت اول دست راست از بند اول (از سمت ناکل) آرشه را “دور گیری” می نماید و بر پهلوی آرشه خوابانده می شود. در این رابطه لازم است تا از قرار دادن و فرو بردن این انگشت در فضای بین مو و چوب آرشه جلوگیری نمود.

انگشتان دوم و سوم بایستی از پهلو و از سمت داخلی بر پهلوی پاشنه قرار گیرند و بهتر است از قرار دادن کاملا عمود نرمچه انگشتان دوم و سوم بر پاشنه و ایجاد حالت قفل شدگی میان این انگشتان و پاشنه اجتناب نمود.

در این رابطه بهتر است تا در سوی دیگر پاشنه، انگشت دوم به فاصله اندک از شست و روبروی این انگشت بر کناره حفره پاشنه قرار گیرد.

نحوه قرارگیری و محل شست و انگشت دوم بر روی پاشنه

انگشت چهارم نیز از نرمچه به شکل هلالی بر روی چوب آرشه قرار می گیرد که میزان خمیدگی یا هلالی شکل بودن این انگشت به هنگام دست گیری آرشه به عوامل مختلفی چون؛ شکل و اندازه انگشت، میزان دوران کلی دست و نیز میزان ارتفاع دست نسبت به آرشه به هنگام دست گیری آرشه و همینطور شکل قرار گیری نرمچه انگشت از پهلو و یا از نوک بر روی آرشه، بستگی دارد.
با در نظر گرفتن موارد فوق، می توان چنین گفت که این انگشت می تواند با میزان خمیدگی کم و یا با انحنای ناچیز نیز، بر روی آرشه قرار گیرد.


نشستن انگشت چهارم از نرمچه بر روی پاشنه

نشستن بدون خمیدگی انگشت چهارم بر روی پاشنه

تذکر-۲۴: بطور طبیعی با توجه به چرخش آرشه در شیوه “آرشه کشی به شکل مایل” و یا خوابیده بر سیم(حالت عمومی آرشه کشی)، از میزان اتصال انگشتان دوم و سوم بر روی پاشنه و آرشه کمی کاسته می گردد، اما اصول اتصال انگشت اول در بند اول با چوب آرشه و نیز قرار گیری انگشتان دوم و سوم در محدوده پاشنه همچنان به قوت خود باقی است.

viol.ir

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۱۸

  • سلام. واقعا این مطالب اصول ویولن اصلا جالب نیست…
    اینا چیزایی هستند که هر هنرجو سر کلاس می آموزه و مکتب تدریس هر استاد هم فرق میکنه!
    دلیلی نیست که مثل بچه های مهد کودکی با جامعه موسیقی ایران برخورد بشه.
    به جای اینها میتونید خیلی مطالب مفیدتر بذارید.
    موفق باشید…

  • طی سالیان اخیر وب سایت گفتگوی هارمونیک و شخص من همواره از مطالب مفیدآموزشی استقبال نموده ایم و نشر دانش را وسیله رشد جامعه و هموطنان می دانیم. در این راستا نیز؛ آماده همکاری با جنابعالی(در رایت حقیقی و واقعی) برای ارائه مطالب “مفید تر” در این سایت هستیم. نگاهی به ۱۲ قسمت این سری مقالات تاکنون و دقتی بر مرور ده ها و ده ها سطر و نکته اشاره شده به تفصیل در این سری مقالات و نیز صدها کامنت گذاشته شده در بخش نظرات این مقالات، به ما خواهد آموخت، این گفته که:”اینا چیزایی هستند که هر هنرجو سر کلاس می آموزه و مکتب تدریس هر استاد هم فرق میکنه!” نگاهی غیر هوشیارانه و ناآگاهانه است. هر چند شما نیز همانند سایر انسانها حق دارید نظر و اندیشه شخصی خود را داشته باشید و این مایه آزردگی خاطر هیچکس نخواهد گشت!
    با آرزوی توفیق.

  • وه وه که آدم واقعا متاسف میشه از دیدن چنین برخوردهایی و کاملا ناامید میشه از امید به هر پیشرفتی تو این جامعه… آخه نظر این آقا/خانم ماهانا رو چیزی غیر از غرض ورزی میشه فرض کرد؟
    اگر هر مطلب پایه ای و اصولی مدونی باید در مهدکودک ها تدریس بشه پس باید تمام کتاب هایی که در مبانی علوم مختلف تدوین شده رو تقدیم این مراکز عالی تحصیلی! کنیم…
    واقعا جای تاسفه… خودتون رو اصلاح کنید آقا/خانم!

  • باسلام
    جناب نوربخش ضمن تشکراززحمات بی توقع شما درراستای ارتقاهنر،خواهشمندم ازنظرات پرغرض دیگران چشم بپوشیدواهداف انسانی خود را باقدرت وصلابت بیشتر دنبال کنید.
    لازم به ذکراست که درصورت افزایش سرعت به روز کردن مطالب راندمان کاری ماهنرجویان بیشتر شده وحسن استفاده اززمان رو میبریم.

  • سلام آقای نوربخش.انگشتان دستهای من کوتاه هستند و به تازگی درس انگشت چهارم از کتاب خالقی رو یاد گرفتم اما در هنگام گذاشتن آن انگشت دومم روی سیم لا و ر به جلو میآید و حالت دیز میشود.اگر امکان دارد راهنماییم کنی. با تشکر

  • به تدریج بر مهارت شما در کنترل انگشتان افزوده می گردد و این مسئله شدت کمتری پیدا خواهد کرد اما در عین حال باید فرم دست گیری ساز توسط شما و زوایای دست و ارتفاع دست نسبت به دسته نیز کنترل و تصحیح شود. از طرف دیگر ساز شما از لحاظ مناسب و سازگار بودن اندازه و الگو با آناتومی شما نیز کنترل گردد

  • سلام خسته نباشیدآقای نوربخش کارتون عالیه” برنامه مدون آموزش ویولن”و”اصول نوازندگی ویولن”خوب وطبقه بندی شده پیش رفت داشته اما یه سوال دارم میخوام بدونم این چه نوع متدی روآموزش میده(متدروسی،متدفرانسوی بلژیکی)؟اگه ممکنه دررابطه با این متدها توضیح بدین وبگیدکه کدوم موفق تره؟
    من ۱.۵ساله ویولن میزنم هم کلاسیک میزنم هم ایرانی اما استادمن کتاب ل ویولن کارنمیکنه ایشون کتاب” selingبه ترجمه حمیدزاحدی” کارمیکنند حالامن شک دارم که دارم راهودرست میرم یانه لطفاراهنمایی کنیدبه نظرشما selingکتاب خوبیه؟

  • با تشکر، مقالات اصول نوازندگی ویولن ناظر بر مجموعه راهکارهای نواختن این ساز به شکل صحیح است و سعی شده تا حد ممکن از تاکید بر الگوهای مورد استفاده در یک متد خاص پرهیز گردد و همانطور که در این لینک:
    http://www.harmonytalk.com/id/2719 تشریح شده:
    خصوصیت مهمی که مقالات این مجموعه برای من دارد این است که مطالب آن برگرفته از هیچیک از مقالات و کتب یا رفرنس های آموزشی ایرانی یا غربی نیست و من برای نگارش این مقالات از هیچ مرجع مکتوبی در این رابطه استفاده نکردم.در رابطه با سوال دوم نیز:در مقالات برنامه مدون ویولن کتب پیشنهادی من برای آموزش ویولن معرفی گردیده است و جهت کسب اطلاع می توانید به آنها مراجعه کنید

  • خیلی ممنون که پاسخ من رو دادید.ببخشید یک سوال دیگه دارم و اون اینکه استاد من زیاد تاکید میکنه که شست دست چپ باید در جای ثابتی روی گریف باشه نباید جلو بیاد میخواستم بدونم واقعا چنین چیزی ضرورتی داره؟با تشکر

  • با سلام. متاسفانه من فقط یه هفنه هست موفق بودم سایت شما رو بازدید کنم، با این وجود مطالب ذکر شده بسیار اصولی و علمی به نظر میاد میخواستم صمیمانه از شما تشکر کنم و آرزوی توفیق و موفقیت روزافزون برای شما دارم…

  • یه سوالم داشتم ازتون. میشه لطفا به طور تقریبی بگید برای یه نوجوان با استعداد که خیلی انگیزه برای پیشرفت داره و الان میخواد آموزش ویولن و شروع کنه با روزی دو ساعت تمرین چقدر طول میکشه مهارت کافی رو کسب کنه که مثلا بتونه آهنگای محلی ایرانی رو خوب اجرا کنه؟ ممنون میشم ازتون…

  • سلام اقای نوربخش
    طریقه دست گرفتن ارشه اوصلی همین مورد هس که شما اموزش دادید یا طریقه های دیگه هم هس ؟
    اخه من یه مدت میرم کلاس استاد اولم که تا قبل از سال جدید یعنی ۹۱ بود دقیقا همین روش که شما اموزش دادید بهومن اوزش داده
    ولی امروز که رفتم کلاس این استاد گیر داده بود به این انگشتای من میگفت این روش ارشه گرفتم اشتباه هس بکلی از این استاد زده شدم و خورد تو ذوقم هرچی بهش میگفتم من ای جور ارشه گرفتن ندیدی میگفتم نه این روش اشتباه هس و روش درستش این هس
    .حالا از شما میخوام کمک میخوام واقعا روش دیگی هم برای گرفتن ارشه هس یا نه ؟ب کلی گیج شدم
    با سپاس بسیار

  • آقای نوربخش چرا چندتا از کلیپ های نوازنده گی خودتون رو نمیذ ارید که مردم ببینن.بذازید ببینیم چطور ساز میزنی..فکر نمیکنم که خواسته نامعقولی باشه مگه میشه این همه سوال و جواب واین همه اطلاعات درمورد ویلن هست.نوازندگی نداشته باشه.به نظرمن مخاطبین باید بدونن که از چه کسی دارن سوال می پرسند.حداقل سطح نوازندگی شما باید معلوم بشه.

بیشتر بحث شده است