گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نامه ای از عباس خوشدل به بهانه جشنواره سایت ها و وبلاگهای موسیقی

نوشته ای را که می خوانید، نامه ای است از هنرمند قدیمی، عباس خوشدل که به بهانه برگزاری جشنواره سایتها و وبلاگهای موسیقی، منتشر شده است. این آهنگساز و نوازنده پیش کسوت، مدتی است که اقدام به تاسیس وبلاگی کرده است و در محیط مجازی از آثار گذشته و وقایع موسیقی پیش از انقلاب می نویسد و این اقدام را تنها وسیله موجود در برابر وضعیت تاسف انگیز موسیقی در عضر حاضر می داند.

اینترنت در خدمت موسیقی

در شرایطی که موسیقی و ترانه های بسیار ضعیف و سست و تقلیدی از برنامه های موسیقی ماهواره ای و برداشت از ملودی های خوانندگان کاباره ای قبل از سال ۱۳۵۸ با صدای خوانندگان کم مایه و کم تجربه، به صورت مستمر در ۲۴ ساعت، از شبکه های صدا و سیما پخش می شود، جای بسی خوشحالی و امیدواری است که موسیقی و ترانه های برگرفته از موسیقی سنتی، چون گذشته {از طریق رادیو} برای علاقمندان آن، در اینترنت در دسترس قرار می گیرد.

از آنجا که موسیقی و ترانه های ضبط شده در صدا و سیما، در فضای غیر عاطفی و غیر شنیداری و غیر تخصصی به صورت یکبار مصرف تهیه می شود، این سازمان هم ناگزیر برای جبران کمبود تولید موسیقی و پر کردن برنامه ها، از ترانه ها و موسیقی هایی ضعیف و بی هویت، با صدای خوانندگان موسیقی زیر زمینی و اخیرا از صدای هنرپیشگان سینمایی استفاده می کند!

در این شرایط اسف انگیز، لازم است با کارشناسی، از موسیقی و ترانه های موسیقی سنتی چون آثار برگزیده نغمه پردازان، آهنگسازان و خوانندگان، سالهای قبل از ۱۳۵۸ برای علاقمندان موسیقی و هنر برنامه هایی ضبط و در {فضای} اینترنت در دسترس قرار دهیم.

متاسفانه در حال حاضر، قطعات موسیقی و ترانه های ضبط شده، با کم تجربگی {سازندگان}، بدون رعایت رنگ و وسعت (اتاندو) صدای خوانندگان و تلفیق شعر و موسیقی و استفاده ناآگاهانه و در بازسازی آهنگهای قدیمی قبل از سال ۱۳۵۸ ضبط و پخش می شود؛ در این شرایط انتخاب قطعات موسیقی اصیل برای انتشار در اینترنت کار بس دشوار و پر مسئولیت خواهد بود.

ما در برابر جوانان و شنوندگانی هستیم که متاسفانه سالهاست موسیقی لوس آنجلسی شنیده اند. انتخاب قطعات در اینترنت باید ضمن حفظ اصالت، دارای نوگرایی و ارکستراسیون لطیف و زیبایی برای جذب علاقمندان موسیقی سنتی، بویژه جوانان باشد.

ضمن تبریک و خدا قوت برای این هدف فرهنگی در این شرایط تاسف بار، افتخار دارم در این خدمت فرهنگی سهمی داشته باشم.

با احترام
عباس خوشدل

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است