گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مهدی جامعی – فلوت نواز ایرانی مقیم آلمان – اخیراً دو مجموعه با عنوان “هشت اثر برای فلوت و …” و “حفظ نواختن” در تهران منتشر کرد.

مجموعه ء نخست، دربرگیرنده هشت قطعه برای تکنواز فلوت، دوفلوت، فلوت و سازهای کوبه ای و دو فلوت و صدای سوپرانو است به نام های : بر مزار صادق هدایت، شکایت، تضاد، دور، بر مزار فروغ فرخزاد، در سکوت، جداگانه و تهران ۱۹۹۴ که به احمد شاملو تقدیم شده است.

مجموعه دوم “حفظ نواختن” حاوی ۷۸ اتود برای هنرجویان فلوت نوازی است. مهدی جامعی که اکنون برای سفری کوتاه در ایران بسر می برد در گفتگوی کوتاهی درباره این اثر چنین گفت : “هنرجویانی که حدود سه یا چهار سال است که به فراگیری فلوت پرداخته اند می توانند به نواختن این اتودها بپردازند ولی نوازندگان حرفه ای هم می توانند از بعضی تمرینها به عنوان تمرین روزانه لهره جویند…. این متد برای جلب مخاطب بیشتر به چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و پارسی به چاپ رسیده است. زیرا موسیقی کلاسیک یک هنر جهانی است و مرز ندارد. وقتی اثر تنها به زبان خودمان باشد آنرا به مرزهای خودمان محدود کرده ایم. کمااینکه آثار شاعران موفق هم معمولاً به ۲۰ – ۳۰ زبان برگردانده می شود.”

— هنرجویانی که به قول شما ۳-۴ سال سابقه کار جدی داشته باشند می توانند بطور مستقل به نواختن این اتودها بپردازند یا باز هم به راهنمایی استاد نیاز دارند؟

— خودشان می توانند بنوازند ولی قطعا اگر زیر نظر استاد باشد که ایراد بگیرد و راهنمایی کند نتیجه بهتری بدست می آید. به ویژه برای انتخاب تمپوی مناسب در اجرای تمرین ها و همچنین انتخاب تمرین های متناسب با توانایی های هنرجو.

— برخورد همکاران شما در آلمان با این مجموعه چگونه بود؟


— در کل مثبت ولی این موضوع بستگی به این دارد که آیا آن فرد این متد را با شاگردانش تمرین کرده و نتیجه اش را دیده یا خیر؟!

— تمایلی برای ضبط و انتشار هشت قطعه ای که نت آنها را همزمان با این متد چاپ کرده اید ندارید؟

— صد در صد تمایل دارم ولی نه فعلا ! این قطعه ها در سال های اخیر بارها در آلمان اجرا و بعضا ً ضبط هم شده اند ولی برای انتشار روی سی.دی. باید در یک استودیوی مناسب مجدداً اجرا و ضبط شوند.

— کار دیگری هم در دست چاپ دارید؟


— بله؛ دو اثر به نام های “روشنایی صبح – برای فلوت”؛ “غربت انسان – برای فلوت و صدای سوپرانو” و قطعه ای به نام “تهران ۲۰۰۰- برای دو فلوت، طبل بزرگ و پخش صوت”. این اثر که سال گذشته در کنسرتی در کلیسای کاتولیک شهر ابینگن در آلمان اجرا شد با آواز یک راننده تاکسی در حین کار درتهران آغاز می شود. وقتی آواز او تمام می شودگفت و گویی بین او و دوستش درباره مسائل زندگی راننده پیش می آید و در حین این گفتگو صدای اذان پخش می شود. هنگامی که مکالمه به پایان می رسد طبل بزرگ و سپس فلوت ها به نواختن می پردازند. در نهایت، طبل بزرگ و دو فلوت به آرامی قطعه را به پایان می برند ولی صدای اذان به تنهایی حدود یک دقیقه ادامه پیدا می کند.

*‍‍‍ * * *

مهدی جامعی در سال ۱۳۲۳ در رشت تولد یافت و پس از دریافت دیپلم هنرستان عالی موسیقی (کنسرواتوار تهران) و مدت کوتاهی تحصیل در دوره عالی هنرستان،‍ با دریافت بورس به فرانسه رفت و در کنسرواتوار ملی پاریس به تحصیلات خود در رشته فلوت ادامه داد.

وی در این دوران به دریافت دو جایزه در زمینه نوازندگی فلوت و موسیقی مجلسی در پاریس نایل آمد و پس از بازگشت به ایران، ضمن اجرای کنسرت های متعدد، چندین سال به عنوان استاد فلوت در هنرستان عالی موسیقی ،‍نوازنده ارکستر سمفونیک تهران، سرپرست تریو سازهای بادی چوبی رادیو و تلویزیون ملی ایران و … فعال بود.

جامعی بیست و پنج سال است که در آلمان اقامت گزیده و فعالیتهای هنری خود را با اجرای کنسرت و تدریس فلوت ادامه می دهد.

روزنامه یاس نو
پژمان اکبرزاده

پژمان اکبرزاده

دیدگاه ها ۲۶

بیشتر بحث شده است