گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاس های محسن حجاریان برگزار می شود

محسن حجاریان پس از مدتها دوری از تدریس، قرار است در مستر کلاسی برای دانشجویان رشته موسیقی، به تدریس اتنوموزیکولوژی بپردازد. این دوره در موسسه فرهنگی و هنری دهلیز هفت هنر برگزار می شود. تاریخ برگزاری این جلسات از ۱۴ آذر الی ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ پنجشنبه ها از ساعت ۱۴ الی ۱۶، در ده جلسه است.

در مستر کلاس «آشنائی با مقدمات اتنوموزیکولوژی» (مخصوص دانشجویان رشته های مختلف موسیقی به خصوص رشته اتنوموزیکولوژی) علاقمندان به تحقیقات در زمینه موسیقی و همچنین متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد می توانند شرکت داشته باشند.

تلفن ثبت نام: ۶۶۷۳۷۴۴۸ – ۶۶۷۳۷۹۳۸

زمان ثبت نام از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ الی ۱۹

آخرین مهلت ثبت نام: ۱۰ آذر ۱۳۹۲


زندگینامه
محسن حجاریان در سال ۱۳۲۵ در شهر خرم آباد، متولد شد. او در سال ۱۳۵۰ درجه ی کارشناسی خویش را از دانشگاه اصفهان در رشته ی جغرافیا دریافت کرد. همچنین وی درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته ی حقوق کیفری از دانشگاه ایالتی coppin در بالتیمور، مریلند در سال ۱۳۵۴ دریافت کرد.

او زمینه های آموزشی خویش را با مطالعه ی جامعه شناسی و انسان شناسی در یک پژوهش میدانی به مدت سه ماه در ایالت داکوتای جنوبی در میان جمعی آمریکایی الاصل در محل نگاه داری سرخپوستان پاین بریج (Pine Bridge Indian Reservation) در سال ۱۳۵۶ ادامه داد.

در این تحقیق، وی به مطالعه ی سیستم اجتماعی لاکوتا (Lakota) پرداخت که به شکل مطالعه ای انسان شناسانانه مربوط به محل نگاه داری سرخپوستان پاین بریج بود.

در سال ۱۳۵۷، وی به دانشگاه سوربن فرانسه رفت و در آنجا به مطالعه ی زبان و تمدن فرانسه پرداخت. او همچنین در سال ۱۳۶۰ برای یک سال به دانشگاه بارسلونا در اسپانیا برای مطالعه ی زبان اسپانیایی رفت.

وی مدرک کارشناسی ارشد شناخت موسیقی قومی را در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه بالتیمور کانتی مریلند دریافت کرد و همچنین در همین زمینه از دانشگاه مریلند در کالج پارک مدرک دکتری کسب کرد.

وی پیش زمینه وسیعی در دو زمینه داراست؛ موسیقی سنتی ایران و همچنین ادبیات و تاریخ ایران. در موسیقی، او دارای دانش عملی در مجموعه ی “دستگاه” است که تجربه نواختن سه ساز کمانچه، عود و نی را برای دوره ی کوتاهی همراه با استاد محمد رضا لطفی، استاد بزرگ موسیقی ایران و همچنین تجربه نواختن عود در کنار دکتر منیر بکن، استاد موسیقی ترکی و شناخت موسیقی قومی، داشته است.

او دانش کاملی از فن شعر ایرانی به همراه مقاله های تئوری در موسیقی فارسی و عربی داراست. او پیشینه ی عظیمی در موسیقی خاورمیانه، بالاخص ایران، ترکیه، آسیای میانه و جهان عرب با توجه به زمینه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

در مطالعه ای میدانی، در سال ۱۳۷۲ بر روی نوبات الاندلوسین در مراکش با مقایسه ی نوبات رومل المایا، یکی از یازده نوبات در موسیقی آندلوسی، در دو مدرسه ی موسیقی در مکن و فیض مراکش پرداخت. قسمتی از مطالعه ی قیاسی وی در تونس انجام یافت. او همچنین وصله (دنباله) مصری را نیز مورد مطالعه قرار داد، در هنگامی که دو ماه در آنجا در سال ۱۳۷۴ سپری کرد.

طی سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶، “خبرنامه موسیقی ایرانی” را به زبان انگلیسی در دانشگاه مریلند، کالج پارک منتشر کرد. وی همچنین اخیرا موسیقی شناسی ایرانی را به زبان فارسی به چاپ رسانده است. او بیش از چهل مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی، به همراه ترجمه هایی، به چاپ رسانده است. رساله ی دکترای وی “غزل به عنوان عامل تعیین کننده در ساختار دستگاه ایرانی” به تشریح تاثیر سازنده ی شعر فارسی به شکل غزل بر موسیقی دستگاه ایرانی به خصوص به شکل آوازین آن پرداخته است.

این رساله نگاهی در زمینه ی تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران از قرن ۱۳ به بعد داشته است. (نقل از سرنا)

دروس تدریس شده توسط محسن حجاریان

– انسان – طبیعت – موسیقی – دانشگاه تهران ۱۳۸۴
– تئوری موسیقی شناسی اقوام ایران – دانشگاه تهران ۱۳۸۴
– مکاتب کهن موسیقی در حوزه شرق اسلامی – دانشگاه تهران ۱۳۸۵
– تئوری موسیقی اقوام ایران – دانشگاه هنر – کرج ۱۳۸۵
– مکاتب کهن موسیقی در حوزه شرق اسلامی – دانشگاه هنر کرج – ۱۳۸۶
– تئوری موسیقی اقوام – دانشگاه سوره ۱۳۸۷
– تئوری موسیقی اقوام ایران – دانشگاه سوره ۱۳۸۸
– تئوری موسیقی اقوام ایران – دانشگاه گیلان – رشت ۱۳۸۸

کتاب های محسن حجاریان

– موسیقی جهان، تهران، کتاب سرای نیک، ۱۳۸۶
– مقدمه ای بر موسیقی شناسی قومی، تهران، جیحون،۱۳۸۷
– هرندن، مارشا/ مردم‌شناسی موسیقی «سرخپوستان» آمریکا، ترجمه محسن حجاریان، تهران، افکار، ۱۳۸۸


مقالات داخلی محسن حجاریان

• پراکندگی و همبستگی موسیقی در قلمرو شرق اسلامی، پل فیروزه شماره ۱، ۱۳۷۹
• ساختار اجرائی عشاق و اشارات استاد علی تجویدی، کتاب سال شیدا – شماره هشتم و نهم ۱۳۸۶
• موسیقی عرفانی (صوفیانه)، کتاب سال شیدا-شماره ششم و هفتم،۱۳۸۴
• جایگاه سه زن – صفیه آیلا، ام کلثوم ابراهیم و قمر الملوک وزیری – کتاب سال شیدا – شماره ششم و هفتم، ۱۳۸۴

• یادمانده ای در یادمانده دیگر – خاطرات مردم شناسان ایران، ۱۳۸۶
• نوبات و موشحات اندلسی، کتاب ماهور – شماره اول، ۱۳۷۶
• نقدی بر تئوری عبدالقادر مراغی، کتاب ماهور – شماره دوم، ۱۳۷۷
• موسیقی زبان بین المللی نیست


سمینارهای علمی محسن حجاریان

• سمینار موسیقی شناسان قومی در شرق آمریکا – زبان دری پایه زبان شناسانه موسیقی دستگاهی – کتابخانه کنگره آمریکا، ۱۹۹۳
• هفتاد سال مردم شناسی در ایران، رابطه موسیقی شناسی قومی و مردم شناسی – پژوهشکده مردم شناسی – میراث فرهنگی ۱۳۸۵
• جایگاه موسیقی اقوام ایران، نقش موسیقی اقوام در فرهنگ ایران – پژوهشکده مردم شناسی، میراث فرهنگی، ۱۳۸۵
• مردم شناسی و موسیقی شناسی قومی، ارتباط تاریخی مردم شناسی و موسیقی شناسی قومی – دانشکده مردم شناسی دانشگاه تهران، ۱۳۸۵ (نقل از سوره)

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است