گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

الیزابت شوارزکوف، نقطه اوج سوپرانو


الیزابت شوارزکوف (Elisabeth Schwarzkopf ) متولد نهم دسامبر سال ۱۹۱۵، خواننده اپرای آلمانی الاصل تبعه کشور انگلستان و در زمره برجسته ترین خوانندگان soprano به شمار می رود، اجراهای متعدد و درخشان آثار بزرگانی چون Mozart، Strauss و Hugo Wolf، از دلایل عمده شهرت جهانی این هنرمند بزرگ است.

او متولد Jarotschin از شهرهای لهستان کنونی است، از زمانی که نوجوانی بیش نبود علاقه بسیاری به موسیقی نشان داد و اولین بار در سال ۱۹۲۸ در نقش اوریدس (Eurydice) زن اورفوس، در اپرای مشهور Orfeo ed Euridice اثر Gluck در یک اجرای مدرسه ای بر صحنه ظاهر شد.

در سال ۱۹۳۴ او تحصیلات موسیقی را در مدرسه موسیقی برلین آغاز نمود و با پیشنهاد Karl Schmitt-Walter از خوانندگان baritone، جهت ادامه تعالیم نزد Maria Ivogün از خوانندگان برجستهsoprano coloratura رفت.

اولین حضور حرفه ای اش درتاریخ ۱۵ آوریل ۱۹۳۸ در اپرای مشهور Parsifal اثر ریچارد واگنر در سالن اپرای برلین بود، پس از آن او کماکان در برلین به کارش ادامه داد و به تدریج به عضویت جامعه کارگران سوسیالیست آلمان که به Nazi Party شهرت داشت، در آمد و همین امر سبب ممنوعیت ورودش به کشور آمریکا برای مدت چندین سال گردید؛ هر چند شهرت بین المللی او موجب شده بود کلیه کشورهای دیگر با آغوش باز از او استقبال نمایند.

در سال ۱۹۴۲ او به اپرای وین پیوست و در نقش های Konstanze در Die Entführung aus dem Serail اثر موزار ، Musetta و Mimì در La bohème اثر پوچینی و La traviata اثر جوزپه وردی ظاهر شد.

در۱۶ سپتامبر سال ۱۹۴۷ او در تور اپرای وین درسالن اپرای سلطنتی لندن در نقش Donna Elvira در Don Giovanni اثر موزار شرکت کرد . در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۸ مجددا در نقش کنتس در Le nozze di Figaro اثر دیگری از موزار حضور بهم رساند.

اولین حضور رسمی اش در اپرای سلطنتی در ژانویه ۱۹۴۸ در نقش Pamina در Die Zauberflöte اثر موزار بود، او همچنین در سال ۱۹۵۰ در La Scala ، Missa Solemnis اثر بتهوون را اجرا نمود. شوارزکوف در اوایل دهه پنجاه در نقش های متفاوت از آثار بزرگان ظاهر شد. اولین حضورش در آمریکا در اپرای سانفرانسیسکو در سپتامبر ۱۹۵۵ و اپرای Metropolitan در ۱۹۶۴ بود.

در ماه مارس سال ۱۹۶۴ ، Walter Legge – از جمله مشهورترین و خوشنام ترین افراد در زمینه ضبط آثار موسیقی کلاسیک – به منظور تست صدای شوارزکوف از او دعوت به عمل آورد، نتیجه این ملاقات عقد قرارداد میان این هنرمند بزرگ و کمپانی EMI بود و از همان تاریخ همکاری نزدیک Legge و شوارزکوف آغاز شد ، در پی آن Legge مسئولیت مدیریت اجراها و همراهی شوارزکوف را عهده دار شد. این همکاری به ازدواج آنها در اکتبر سال ۱۹۵۳ در انگلستان منجر شد.

audio file بشنوید قسمتی از اپرای “Don Giovanni ” ساخته موزار به رهبری فرت ونگلر و آواز الیزابت شوارزکوف

بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷، الیزابت شوارزکوف در پنج نقش متفاوت در اپراهای متعددی شرکت جست : نقش Donna Elvira در Don Giovanni، نقش کنتس در Nozze di Figaro ، نفش Nozze di Figaro در Der Rosenkavalier که معروفترین نقش او به شمار می رود، Fiordiligi در Cosi fan tutte و کنتس Madeleine در Capriccio اثر اشتراوس . او همچنان در نقش Alice Ford در Falstaff اثر


الیزابت شوارزکوف در کنار فون کارایان
VerdiGiuseppe بسیار خوش درخشید. او با کمپانی EMI آثاری چون The Merry Widow و The Gypsy Baron را ضبط و به بازار ارائه نمود.

آخرین اجرای اپرای او در ۳۱ دسامبر سال ۱۹۷۱ در نقش Marschallin در یک تئاتر که در سالن اپرای La Monnaie در بروسل اجرا شد، بود. پس از آن او تنها به اجرای رسیتال های متفاوت پرداخت.

در ماه مارس سال ۱۹۷۹ همسر او Legge دچار حمله قلبی شد و سه روز پس از حضور در آخرین رسیتال شوارزکوف دار فانی را وداع گفت.

الیزابت شوارزکوف پس از بازنشستگی به برگزاری مستر کلاس، در سراسر جهان همت گمارد. پس از سال ها اقامت در آمریکا و سوئیس او اطریش را به عنوان محل اقامت دائمی برگزید.

شوارزکوف در سوم آگوست ( اوت) سال ۲۰۰۶ در منزلش واقع در روستایی به نام Schruns در غرب اتریش، در خواب و در سن ۹۰ سالگی زندگی را بدرود گفت. آثار به جا مانده از الیزابت شوارزکوف از لحاظ کمیت و کیفیت قابل ستایش است و نام او در تاریخ هنر جهان همواره جاودان خواهد ماند.

en.wikipedia.org

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است