گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

وضعیت بنیاد رودکی و دفتر موسیقی چگونه است؟ آیا وظایف موازی دارند یا نه و آیا ارکستر سمفونیک با کدام یک از آنها باید ارتباط داشته باشد؟

فعالیت اصلی بنیاد رودکی مسائل اداری تالار وحدت و رودکی و یا به عبارتی کل ساختمان است، اما دفتر موسیقی بیشتر فعالیتش معطوف به بخش فرهنگی و هنری میباشد و اگر ما بخواهیم همکاری خوبی داشته باشیم باید هماهنگی دقیق بین دو سازمان وجود داشته باشد. البته گاهی مشکلات و ناهماهنگی هایی پیش می آید ولی ما همیشه راه حلی را برای خارج شدن از بن بست ها پیدا کرده ایم، مطمئنا وجود دو سازمان در این مرکز نسبت به مراکزی که توسط یک سازمان اداره میشوند هماهنگی و همکاری بیشتری را نیازمند است.

دسترسی به آرشیو ارکستر اعم ا زآرشیو تصاویر قدیمی ارکستر، آرشیو صوتی و پارتیتورها وضعیت چگونه است؟ آیا دسترسی وجود دارد؟

من اینجا آرشیو خاصی را نمیشناسم. یک کتابخانه وجود دارد که مربوط به نتهای ارکستر سمفونیک میباشد و یک انبار که آن نیز مربوط به سازهای ارکستر است. البته این سازها نباید از محل تمرین و تالار خارج شوند این در هیچ جای دنیا متداول نیست که سازهای ارکستر سمفونیک به ارکستر های دیگری داده شوند چه در کادر وزارت ارشاد باشند و چه خارج از کادر آن. بخصوص که سازهای ارکستر سمفونیک ما بسیار قدیمی و فرسوده هستند و استفاده مضاعف از آنها باعث خرابی بیشتر شده و آنها را در برای ما غیر قابل استفاده خواهند نمود.

یعنی مثلا ارکستر ملی اگر ساز یا نتی لازم داشته باشد شما در اختیارش قرار نمیدهید؟

تا کنون این همکاری وجود داشته و آنها از سازهای ما استفاده کرده اند ولی همانطوریکه اشاره کردم در هیچ جای دنیا این روش مرسوم نیست که سازهای ارکستر سمفونیک به ارکسترهای دیگر قرض داده شود، ما در ایران سعی می کنیم بین هنرمندان مسئله ی خاصی بوجود نیاید ولی اصولا این معمول نیست.

هر ارکستر باید مقر استقرار، وسائل، نتها و نوازندگان خود را داشته باشد. نوازنده ای که عضو چندین ارکستر است روحیه و توانایی لازم برای کار با ارکستر سمفونیک را ندارد چرا که کار در ارکستر سمفونیک بسیار فشرده، سخت و طاقت فرساست و نوازنده باید آمادگی روحی و جسمی همراه با اشتیاق برای این کار را داشته باشد تا بتواند از پس تمرین های مداوم برآید. این مشکلات را ما داریم ولی راه حل هایی نیز وجود دارد.

شما از قدیم تحقیقاتی روی موسیقی سمفونیک ایران داشته اید و مشقات بسیاری داشته اید برای کشف پارتیتورهای این دست آثار، وقتی مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران شدید و دسترسی مستقیم به آرشیو نت ارکستر داشته اید، آیا از این امکان برای ادامه تحقیقاتتان استفاده کرده اید؟

تحقیقاتی که من در مورد موسیقی سمفونیک ایران داشتم بیشتر جنبه ی تاریخی موسیقی سمفونیک ایران را داشته و آثاری که من اجرا و ضبط کرده ام اکثرا پارتیتورهایی از آهنگسازان نسل گذشته ما بوده است. تمام تلاش من بر این بوده که این آثار حفظ و ماندگار شوند و از بین نروند. این کار ساده هم نبود چون این مهم وظیفه یک شخص نیست و معمولا جزء وظایف یک وزارت خانه یا نهاد است.

ولی من به خاطر عشق و علاقه ای که به این موسیقی داشتم و دارم چند سالی با پرداخت هزینه های بسیار سنگین و با زحمت بسیار این آثار را با ارکسترهای اروپایی ضبط کرده و امروز به صورت CD موجود است. امروز من به آرشیو نتها دسترسی دارم ولی متاسفانه آثار زیادی اینجا موجود نیست. بیشتر نتهایی که وجود دارند مربوط به آهنگسازان معاصر است که در محدوده کار من نبوده است.

زمانیکه من مشغول ضبط آثار آهنگسازان نسل قدیم بودم، به دلیل روابط خوبی که وجود داشت پارتیتورهای زیادی بدستم رسید و آنها بیشتر از مقداری بودند که من بتوانم تمام آنها را اجرا و ضبط کنم. ولی متاسفانه امروزه به قدری مشکلات و گرفتاری های ارکستر سمفونیک زیاد است که دیگر انرژ‍‍‍‍ی و مجال این را ندارم که کارهای سابق خود را ادامه دهم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است