مکتب اسکولاستیک بغداد
بنا بر گفته محسن حجاریان درباره مکتب اسکولاستیک: «با فروپاشی سلطه ساسانی، پارههایی از عناصر موسیقی ایرانی، چه از نظر تئوریک و چه از نظر اجرایی، به دمشق و بغداد انتقال یافت. مکتب اسکولاستیک بغداد یا مکتب مدرسی (۳-۷ هجری قمری) با بهرهگیری از تئوری موسیقی یونان باستان برای تشریح موسیقی، به همت موسیقیدان برجسته چون الکندی و ابن المُنَجم و فارابی و ابن سینا پایه گذاری شد» (حجاریان ۱۳۹۳).
نکته حائز اهمیت این است که تمامی دانشمندان و موسیقیدانان مذکور دستان بندی خود را بر روی ساز عود انجام دادهاند.
یعقوب بن اسحاق الکِندی مشهور به فیلسوف عرب ( ۱۷۷ ق- ۷۹۰ م بصره)
وی اولین گام بالقوه را در مکتب اسکولاستیک معرفی کرده است. به دلیل سرمشق قرار گرفتن گام ایشان برای موسیقیدانان ایرانی و استفاده از اصطلاحات فارسی مانند دستان، زیر و بم وهمچنین اشاره به عود نوازی ایرانیان در رسالاتش برای موسیقیدانان ایرانی و پس از خود دارای اهمیت است. از دلایل دیگر در باب اهمیت آراء الکندی به عنوان قدیمیترین ماخذی که فواصل را برسیمهای عود نامگذاری میکند در سدههای نخستین هجری و در مراکز مهم اسلامی میتوان اشاره کرد. اساسا کِندی نخستین کسی است که در آثارش برای نشان دادن نغمه ها از حروف ابجد استفاده کردهاست.
ما بر اساس نغمات و محاسبه هر یک برحسب سِنت، در مقدمه شرح ادوار، تصحیح تقی بینش و کتاب شناخت موسیقی ایران نوشته تقی بینش استخراج دادهها را انجام دادهایم.
جدول شاخص اندازهگیری گام بالقوه الکِندی محاسبات فارمر است. در تاریخ الموسیقی الشرقیّه سلیم الحلو ص ۲۸۶ ص ۱۳۷ شناخت موسیقی، نکته مهم در این جدول پرداختن فارمر به نغمه زائد یا مجنب سبابه است که یکی از دستاوردهای کندی ذکر این فاصله است.
جدول شماره ۱: ترتیب نغمات ۱۲ گانه روی سیم های عود که الکندی نغمه مبنا را نغمه لا گرفته است:
| بم | مثلث | مثنی | زیراول | زیر ثانی |
| ا | و | ک | د | ط |
| ب | ز | ل (اکتاو اول) | ه | ی |
| ج | ح | ا | و | ک (اکتاو دوم) |
| د | ط | ب | ز | ا |
| ه | ی | ج | ح | ب |
| و | ک | د | ط | ج |
جدول شماره ۲: فاصله نغمات از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی:
| انف سیمها | ۷۹۲حاد – زیر ۲۹۴ – مثنی۹۹۶ – مثلث۴۹۸ – ۰بم |
| زاید | ۹۰ |
| مجنب | ۱۱۴ |
| سبابه | ۲۰۴ |
| وسطی | ۲۹۴ |
| بنصر | ۴۰۸ |
| خنصر | ۴۹۸ |
| زاید | ۵۸۸ |
| مجنب | ۶۱۲ |
| سبابه | ۷۰۲ |
| وسطی | ۷۹۲ |
| بنصر | ۹۰۶ |
| خنصر | ۹۹۶ |
| زاید | ۱۰۸۶ |
| مجنب | ۱۱۱۰ |
| سبابه | ۱۲۰۰ |
| وسطی | ۹۰ |
| بنصر | ۲۰۴ |
| خنصر | ۲۹۴ |
| زاید | ۳۸۴ |
| مجنب | ۴۰۸ |
| سبابه | ۴۹۸ |
| وسطی | ۵۸۸ |
| بنصر | ۷۰۲ |
| خنصر | ۷۹۲ |
| زاید | ۸۸۹ |
| مجنب | ۹۰۶ |
| سبابه | ۹۹۶ |
| وسطی | ۱۰۸۶ |
| بنصر | ۱۲۰۰ |
| خنصر | ۹۰ |
جدول شماره۳: محاسبه نغمات بر اساس فرکانس هر نغمه با توجه به نغمه لا که ۴۴۰ هرتز است.
| اسحاق کندی | نام نغمات بعد از نغمه لا که نغمه مبناست | فرکانس (هرتز) | |
| ۱ | زائد | ۴۶۳/۴۸ | |
| ۲ | سی بمل | ۴۶۹/۹۵ | |
| ۳ | سی بکار | ۴۹۵/۰۳ | |
| ۴ | دو | ۵۲۱/۴۴ | |
| ۵ | دو دیز | ۵۵۶/۹۳ | |
| ۶ | ر | ۵۸۶/۶۵ | |
| ۷ | زائد | ۶۱۷/۹۶ | |
| ۸ | می بمل | ۶۲۶/۵۸ | |
| ۹ | می | ۶۶۰/۰۲ | |
| ۱۰ | فا | ۶۹۵/۲۴ | |
| ۱۱ | فادیز | ۷۴۲/۵۶ | |
| ۱۲ | سل | ۷۸۲/۱۸ | |
| ۱۳ | زائد | ۸۲۳/۹۲ | |
| ۱۴ | لابمل | ۸۳۵/۴۲ | |
| ۱۵ | لا | ۸۸۰/۰۰ | |
| ۱۶ | زائد | ۹۲۶/۹۶ | |
| ۱۷ | سی بمل | ۹۹۰/۰۵ | |
| ۱۸ | سی بکار | ۱۰۴۲/۸۸ | |
| ۱۹ | دو | ۱۰۹۸/۵۳ | |
| ۲۰ | دو دیز | ۱۱۱۳/۸۷ | |
| ۲۱ | ر | ۱۱۷۳/۳۰ | |
| ۲۲ | زائد | ۱۲۳۵/۹۱ | |
| ۲۳ | می بمل | ۱۳۲۰/۰۳ | |
| ۲۴ | می | ۱۳۹۰/۴۷ | |
| ۲۵ | فا | ۱۴۷۰/۶۰ | |
| ۲۶ | فادیز | ۱۴۸۵/۱۲ | |
| ۲۷ | سل | ۱۵۶۴/۳۶ | |
| ۲۸ | زائد | ۱۶۴۷/۸۴ | |
| ۲۹ | لابمل | ۱۷۶۰/۰۰ | |
| ۳۰ | لا | ۱۸۵۳/۹۲ | |
جدول شماره ۴: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمهها
| فرکانس
نغمات |
فرکانس نغمه مبنا | فاصله هر نغمه از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی | فاصله بین نغمات به سِنت موسیقایی | |
| ۱ | ۴۶۳/۴۸ | ۴۴۰ | ۹۰ | ۹۰ |
| ۲ | ۴۶۹/۹۵ | ۴۴۰ | ۱۱۴ | ۲۴ |
| ۳ | ۴۹۵/۰۳ | ۴۴۰ | ۲۰۴ | ۹۰ |
| ۴ | ۵۲۱/۴۴ | ۴۴۰ | ۲۹۴ | ۹۰ |
| ۵ | ۵۵۶/۹۳ | ۴۴۰ | ۴۰۸ | ۱۱۴ |
| ۶ | ۵۸۶/۶۵ | ۴۴۰ | ۴۹۸ | ۹۰ |
| ۷ | ۶۱۷/۹۶ | ۴۴۰ | ۵۸۸ | ۹۰ |
| ۸ | ۶۲۶/۵۸ | ۴۴۰ | ۶۱۲ | ۲۴ |
| ۹ | ۶۶۰/۰۲ | ۴۴۰ | ۷۰۲ | ۹۰ |
| ۱۰ | ۶۹۵/۲۴ | ۴۴۰ | ۷۹۲ | ۹۰ |
| ۱۱ | ۷۴۲/۵۶ | ۴۴۰ | ۹۰۶ | ۱۱۴ |
| ۱۲ | ۷۸۲/۱۸ | ۴۴۰ | ۹۹۶ | ۹۰ |
| ۱۳ | ۸۲۳/۹۲ | ۴۴۰ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
| ۱۴ | ۸۳۵/۴۲ | ۴۴۰ | ۱۱۱۰ | ۲۴ |
| ۱۵ | ۸۸۰/۰۰ | ۴۴۰ | ۱۲۰۰ | ۹۰ |
| ۱۶ | ۹۲۶/۹۶ | ۸۸۰ | ۹۰ | ۹۰ |
| ۱۷ | ۹۹۰/۰۵ | ۸۸۰ | ۲۰۴ | ۱۱۴ |
| ۱۸ | ۱۰۴۲/۸۸ | ۸۸۰ | ۲۹۴ | ۹۰ |
| ۱۹ | ۱۰۹۸/۵۳ | ۸۸۰ | ۳۸۴ | ۹۰ |
| ۲۰ | ۱۱۱۳/۸۷ | ۸۸۰ | ۴۰۸ | ۲۴ |
| ۲۱ | ۱۱۷۳/۳۰ | ۸۸۰ | ۴۹۸ | ۹۰ |
| ۲۲ | ۱۲۳۵/۹۱ | ۸۸۰ | ۵۸۸ | ۹۰ |
| ۲۳ | ۱۳۲۰/۰۳ | ۸۸۰ | ۷۰۲ | ۱۱۴ |
| ۲۴ | ۱۳۹۰/۴۷ | ۸۸۰ | ۷۹۲ | ۹۰ |
| ۲۵ | ۱۴۷۰/۶۰ | ۸۸۰ | ۸۸۹ | ۹۷ |
| ۲۶ | ۱۴۸۵/۱۲ | ۸۸۰ | ۹۰۶ | ۱۷ |
| ۲۷ | ۱۵۶۴/۳۶ | ۸۸۰ | ۹۹۶ | ۹۰ |
| ۲۸ | ۱۶۴۷/۸۴ | ۸۸۰ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
| ۲۹ | ۱۷۶۰/۰۰ | ۸۸۰ | ۱۲۰۰ | ۱۱۴ |
| ۳۰ | ۱۸۵۳/۹۲ | ۱۷۶۰ | ۹۰ | ۹۰ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه الکِندی

فارابی (ابونصر محمد) (۲۵۹ق-۸۷۴م فاراب ماوراءالنهر ۳۳۹ق= 950م دمشق)
نخستین مولف آثار مهم موسیقایی بعد از اسلام و نوازنده طراز اول عود که جایگاه فواصل را روی وتر عود به خوبی مشخص میکند. پایهگذار مکتب اسکولاستیک بغداد و لقب وی معلم ثانی است.




۱ نظر