گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره اصطلاح «گوش مطلق» (۳)

باید ۱۵ هزار تست را جواب می‌دادند؟ خیلی زیاد است!
به همین دلیل این فرایند به طور متوسط ۲۱ ساعت طول کشید. یک فرایند بسیار دشوار است. دلیل موجه وجود دارد که بسیاری از افراد تصور می‌کنند یادگیری آن ممکن نیست، زیرا بسیار پیچیده و سخت است. به همین دلیل تنها افراد واقعاً مشتاق و متعهد توانستند با این دشواری‌ها مقابله کنند. البته در طراحی برنامه آموزشی ویژگی‌هایی وجود دارد که آنها را تشویق می‌کند تا ادامه دهند.

ما تمرین‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که وقت یادگیری آنها صرف کارهای بی‌فایده نشود. برای مثال آنها نمی‌توانند به مهارت گوش نسبی (relative pitch) تکیه کنند که توانایی بسیار ساده‌تر و مشابهی است. اگر زمان خود را صرف یادگیری گوش نسبی (relative pitch) کنید مطلبی در مورد گوش مطلق (absolute pitch) نخواهید آموخت و در آزمون نهایی ما مردود خواهید شد.

به نظر شما چه اتفاقی در مغز ما می‌افتد که باعث می‌شود چیزی مثل گوش مطلق (absolute pitch) را یاد بگیریم؟
این توانایی شگفت انگیز مغز ما را نشان می‌دهد که می‌تواند اطلاعات ادراکی را دریافت و پردازش کند. سیستم‌های ادراکی انسان به شدت انعطاف پذیر هستند. ما یاد می‌گیریم که آنچه را در محیط وجود دارد را شناسایی کنیم و سیستم ادراکی خود را طوری تنظیم کنیم که دقیق‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر عمل کند. وقتی بارها و بارها یک محرک را می‌بینیم آن محرک برای ما به خوبی شناخته می‌شود و این قابلیت انعطاف پذیری عصبی تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند.

«گوش مطلق» به نوعی استثنا محسوب می‌شود. چون فقط ۱۲ نت برای یادگیری وجود دارد. پس چرا یادگیری آن بسیار دشوار است ؟حتی می‌تواند یک موسیقی دان حرفه‌ای را به اشتباه اندازد. احساس می‌کنم دلیل اینکه ما به نتیجه متفاوتی رسیدیم در واقع تجربه یادگیری موثرتری است که در آموزش طراحی کردیم. این جادو نیست، بلکه طراحی بهتری است که با افراد مشتاق و متعهدی ترکیب شده که مصمم هستند از پس سختی‌ها برآیند.

اما درسی فراتر از گوش مطلق ((absolute pitch وجود دارد. برای بسیاری از مردم چیزهایی خاصی وجود دارند که می‌توانند یاد بگیرند و چیزهایی ذاتی هستند که اگر آن‌ها را نداشته باشند یادگیری‌شان ممکن نیست. آیا ما توانایی یادگیری چیزهای جدید را حتی در بزرگسالی داریم؟
برخی بر این باورند که اگر در سنین بالا شروع به یادگیری موسیقی کنند نمی‌توانند موزیسین خوبی شوند، یا اگر زبانی جدید یاد بگیرند نمی‌توانند لهجه بومی آن زبان را به خوبی ادا کنند. این باورها در میان بسیاری از افراد وجود دارد. ما باید بین چیزهای دشوار و چیزهایی که غیر ممکن هستند تمایز قائل شویم. وقتی چیزی دشوار است ممکن است فقط به این معنی باشد که باید راه درست یادگیری را پیدا کنیم و باور داشته باشیم که با سخت کوشی می‌توانیم از آن عبور کنیم.
cbc.ca

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است