نوشتهای که پیش رو دارید، ترجمهای از فاران شمآبادی از مقالۀ «مراحل پیشرفت کودکان در موسیقی» با قلم نویسندگان: آدام اوکلفورد، و آنجلا وویاجولو است که در مجله نشریه معلم موسیقی (Music Teacher)، فوریه ۲۰۱۶، صفحات ۳۱ و ۳۲ منتشر شده است.
مراحل پیشرفت کودکان در موسیقی
آدام اوکلفورد (Adam Ockelford) و آنجلا وویاجولو (Angela Voyajolu)، از مرکز تحقیقات موسیقی دانشگاه روهمپتون (Roehampton)، دریچهای جدید بهسوی مراحل اولیه پیشرفت کودکان در موسیقی میگشایند.
چگونه کودکان در سالهای اولیه زندگی مهارتهای موسیقایی را کسب میکنند؟ بهترین راه برای علاقمندکردن خردسالان به موسیقی چیست؟ از چه سنی باید آموختن ساز تخصصی را آغاز کرد؟
مجموعه تحقیقات نجواهای درون در خردسالی (سل_لا) (Sol-Ey) به این سوالات و البته پرسشهای دیگر پاسخ میدهد. این تحقیق پنجرهای جدید به روی متخصصان و والدین کودکان (از بدو تولد تا هفت سالگی) میگشاید تا بتوانند از رشد مهارتهای موسیقایی در اطفال حمایت و پشتیبانی کنند؛ همچنین از موسیقی برای تقویت یادگیری عمیقتر، ترقی و پیشرفت ایشان بهره برند. این پروژه بر اساس سالها تحقیق روانشناختی انجام گرفته است که مرکز تحقیقات موسیقی دانشگاه روهمپتون، با مشارکت صدها کودک و متخصص آن را به انجام رسانده است. سل-لا بر پایه تحقیقات اولیه نجوای درون بنا نهاده شد که توضیح میداد چگونه کودکان دارای اختلال یادگیری در زمینه موسیقی رشد میکنند. تحقیق جدید سل-لا از جهاتی با تحقیقات پیشین تفاوت دارد؛ زیرا اکنون برای همه کودکان پیشنهادهای آموزشی و رهیافت ارائه میدهد.
هسته تحقیق سل-لا رشد کودکان در زمینه موسیقی است. این تحقیق و سایر منابع کمکآموزشی بهصورت رایگان در وبسایت www.eysoi.org در دسترس هستند، با نگاهی به این وبسایت متوجه میشویم که کودکان پس از طیکردن چه مراحلی در کسب مهارتهای موسیقایی پیشرفت میکنند.
تحقیقات سل_لا در سال ۲۰۱۵ با کمکهزینه سه ساله ازسوی سازمان موسیقی جوان (YouthMusic) آغاز شد و با مشارکت سازمان خیریه Soundabout و موسسه دانشگاه کالج لندن (UCL) ادامه یافت سپس محققان برآن شدند تا با یاریگرفتن از متخصصان، کودکان و خانوادههای آنها، بین دستیافتههای علمی و فعالیتهای عملی پیوندی عمیق برقرار کنند. این پژوهش علاوهبر کمک به تحقیقات مرتبط با پیشرفت کودکان، بهدنبال آموزش متخصصان، والدین و مربیانی است که با جسارت، موسیقی را بهعنوان عنصری اساسی در روند تعلیم و آموزش وارد کنند.
مراحل رشد مهارتهای موسیقایی کودکان
بنای سل_لا براساس تحقیقات پیشین درباره رشد کودکان در زمینه موسیقی و بررسی صدها مورد از تعامل آنها با موسیقی گذاشته شده است و نحوه پیشرفت آنها در موسیقی را طی شش مرحله، که چهار مرحله آن معمولاً در سالهای اولیه رشد کودک طی میشود، تبیین میکند.
۱ نظر