گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دومین «پاسداشت ردیف موسیقی دستگاهی ایران» در تالار رودکی برگزار می‌شود

دانشگاه هنر تهران در نظر دارد دومین دوره برنامه «پاسداشت ردیف موسیقی دستگاهی ایران» خود را برگزار کند. این رویداد که در سال گذشته برای نخستین بار با همکاری دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و بنیاد رودکی برگزار شد، به‌منظور پیوند میان اجرا و پژوهش در موسیقی ایرانی طراحی شده است. این برنامه فردا در مهرماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۹ تا ۲۱، تالار رودکی برگزار خواهد شد.

در نخستین دوره این برنامه، که در سال گذشته برگزار شد، جمعی از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی ایرانی گرد هم آمدند و اجراهایی در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی ارائه کردند.

این برنامه با استقبال علاقه‌مندان مواجه شد و زمینه‌ساز برگزاری دوره‌های بعدی گردید. این مراسم در پاسداشت ردیف موسیقی دستگاهی ایران که در میراث جهانی به ثبت رسیده است، به همت دانشکده موسیقی با همراهی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه و کمیسیون ملی یونسکو برگزار می‌شود.

در این رویداد بخش‌های متنوعی از موسیقی دستگاهی ایران اجرا و معرفی می‌شود که از جمله آن می‌توان به اجرای رنگ فرح‌انگیز (اصفهان) توسط گروه موسیقی به سرپرستی دانیال شاه‌محمدی نبی، بخش‌هایی از دستگاه نوا برای ویلن (درآمد، گردانیه، نیشابورک، ناصری، زنگوله) با گردآوری موسی معروفی توسط بهزاد گلشنی نوازنده کمانچه، قسمتی از ردیف دستگاه «زابل سه‌گاه» آذربایجان (برداشت، مایه، مویه سه‌گاه، مبرقه (مبرقع) با روایت وامیق ممدعلی‌اُغلو (ممد علی‌اف) و اجرای بهراد بنیادی نوازنده تار اشاره کرد.

اجرای بخشی از روایت علی‌اصغر بهاری از ابوعطا (رامکلی، گبری، یتیمک، چهارباغ) با اجرای چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، بخشی از بیات شیراز از ردیف دوره عالی سنتور فرامرز پایور با نوازندگی تارا قهرمانی، مثنوی‌خوانی پارسا حسن‌دخت (مثنوی اصفهان و بخشی از مثنوی موسوم به عبری به روایت استاد حسن کسایی) با همراهی نی هوشمند عبادی، ارائه پژوهش پوریا فرجی درباره قطعات معروف به «محمدصادق‌خانی» و اجرای آنها بخش های دیگر این برنامه هستند.

همچنین ارائه گزارش سپنتا حامدی‌نژاد درباره ردیف‌های عرضه و منتشرشده ایرانی، سخنرانی بابک خضرایی و داریوش پیرنیاکان دیگر بخش‌های این مراسم است.

شایان ذکر است که برنامه گذشته شامل چنین بخش‌هایی بود:

رنگ اصول، اجرای گروهی:
مهدی درویش‌وند (سنتور و سرپرست گروه)
شمیم امانی (کمانچه)
مهدی شیرپوری (تار)
امیرحسین اسفندیاری (عود)
محمدامین حبیبی (تمبک)

گفتاری دربارهٔ ردیف و ثبت ردیف (هومان اسعدی)

ردیف آقاحسین‌قلی (ابوعطا، سیخی، حجاز و گیلکی با تار امیرحسین صالح‌کریمی)
ردیف حبیب سماعی (سه‌گاه، زابل و مویه، روایت طلیعه کامران با سنتور عارف شاهدنواز)
ردیف مرتضی نی‌داوود (نیریز و راگ در دستگاه راست‌وپنج‌گاه، با تار امیرعلی صمدانی)
روایتی از آذربایجان (بیات شیراز، اصفهانک، نشیب و فراز، به روایت اکرم ممدلی، با کمانچهٔ حسین توحیدوند)

گفتاری دربارهٔ نواخته‌های اسماعیل قهرمانی (تارا اله‌وردی)

ردیف علی‌اکبر شهنازی (دلکش با تار سما محمودی)
ردیف ویلن ابوالحسن صبا (مخالف سه‌گاه، اجرا با کمانچهٔ شمیم امانی).
ردیف میرزاعبدالله (همایون و بیداد به روایت نورعلی برومند، با قانون صدف زنگنه).

گفتاری دربارهٔ مشق ردیف (بابک خضرائی)

روایت منتظم‌الحکما (بیات ترک، از روی نت‌نویسی مهدی‌قلی هدایت، با سه‌تار بابک راحتی).
ردیف علی تجویدی (چهارگاه، زابل، شکسته‌مویه با ویلن بهرنگ آزاده).
مثنوی‌خوانی (اصفهان، ردیف حسن کسایی، با آواز  مظفر شفیعی و همراهی نی زمان خیری).

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است