تمدید مهلت ثبتنام دورههای تخصصی پاییزۀ ۱۴۰۴ مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران
پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی، وابسته به مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۴، دورههای آموزشی حضوری و غیرحضوری خود را با عنوان «مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران»، برای علاقهمندان حوزه تاریخ، فرهنگ، هنر، علوم و… برگزار میکند.
جهت نصب نرمافزار لازم و کسب اطلاع از نحوۀ شرکت در کلاسهاى مجازى به نشانی تارنماى زیر مراجعه کنید:
meeting.cgie.org.ir
اطلاعات مورد نیاز جهت ورود به کلاس، شامل لینک کلاس، نام کاربرى و رمز عبور از طریق واتساپ براى دانشجویان ارسال خواهد شد.
علاقهمندان میتوانند تا جمعه، یازدهم مهر نسبت به ثبتنام در کلاسهای مذکور با مراجعه به نشانی تارنمای edu.cgie.org.ir اقدام کنند.
- برای دورههای آموزشی با ارزیابی، گواهینامۀ معتبر پایان دوره صادر خواهد شد.
- برای دورههای آموزشی فاقد ارزیابی، گواهینامۀ شرکت در دوره صادر میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با واحد آموزش با شمارۀ تلفنهای ۲۲۲۹۷۶۲۶ ، داخلی ۵۱۵ و ۰۹۱۲۲۱۷۹۶۷۲ تماس حاصل کنید.
بابک خضرایی (موسیقیدان و استاد دانشگاه)
اهداف دوره
تعاریف و اصطلاحات مهم موسیقی دستگاهی
جلسۀ اول: تعریف اصطلاحات نغمه، دانگ، آواز
جلسۀ دوم: تعریف اصطلاحات دستگاه، گوشه و ردیف
محمدرضا شرایلی (نوازنده و پژوهشگر موسیقی دستگاهی ایران)
اهداف دوره
جستاری موسیقایی در تاریخ ضبط صدا در ایران
(اواخر دهۀ ۱۲۷۰ تا ۱۳۱۸ش، ضبطهای دورۀ قاجار و پهلوی اول)
جلسۀ اول: مرور تاریخی ضبطهای برجامانده از دورۀ قاجار
استوانههای فنوگراف، ضبطهای خصوصی و پنج دوره صفحات گرامافن، (اواخر دهۀ ۱۲۷۰ تا ۱۲۹۳ش.)
همراه با بررسی تاریخی و تحلیل موسیقایی نمونههای صوتی.
جلسۀ دوم: مرور تاریخی ضبطهای دورۀ پهلوی اول
هفت دورۀ ضبط صفحه از ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۷ش.
همراه با بررسی تاریخی و تحلیل موسیقایی نمونههای صوتی.
جلسۀ سوم: مرور تاریخی بر ضبطهای دورۀ پهلوی اول
پنج دورۀ ضبط از ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ش.
همراه با بررسی و تحلیل تاریخی ـ موسیقایی نمونههای صوتی.
جلسۀ چهارم: مرور تاریخی ضبطهای دورۀ پهلوی اول
چهار دورۀ ضبط خارج از ایران از ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ش.
همراه با بررسی و تحلیل تاریخی ـ موسیقایی نمونههای صوتی.
نوید وزیری (موسیقیدان، استاد دانشگاه معاون موسیقی بخش هنر مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران)
اهداف دوره
ریتم در موسیقی ایرانی: بازخوانی متون کهن موسیقی از منظر ریتم شناسی (علم الایقاع)
مباحث نظری
جلسۀ اول: مقدمات بنیادی ریتمشناسی و مفهوم زمانبندی در موسیقی
جلسۀ دوم:ساختار ایقاعات دوریه در رسالات کهن موسیقی و نسبت آن با کلام منظوم (نظام عروض)
جلسۀ سوم: بازخوانی و تحلیل ابواب ایقاعات در رسائل مکتب مدرسی (ابونصر فارابی)
جلسۀ چهارم: بازخوانی و تحلیل ابواب ایقاعات در رسائل مکتب منتظمیه (صفیالدین ارموی، عبدالقادر مراغی)
مباحث عملی/کارگاهی (همراه داشتن ساز تخصصی پیشنهاد میشود)
جلسۀ پنجم: تجربۀ عملی مهارتهای اجرایی مندرج در متون کهن موسیقی (الفاظ تقرات)
جلسۀ ششم: تجزیه و تحلیل ادوار ایقاعی و بحور عروضی و تلاش برای اجرای موسیقایی آن
جلسۀ هفتم: بازاجرای دورهای ایقاعی و ایدهپردازی در جهت اجرای خلاقانه
جلسۀ هشتم: آفرینش و اجرای آزاد مبتنی بر آموزههای تدریس شده
۱ نظر