گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دوره‌های تخصصی پاییزۀ ۱۴۰۴ موسیقی مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران 

تمدید مهلت ثبت‌نام دوره‌های تخصصی پاییزۀ ۱۴۰۴ مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران
پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی، وابسته به مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۴، دوره‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری خود را با عنوان «مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران»، برای علاقه‌مندان حوزه تاریخ، فرهنگ، هنر، علوم و… برگزار می‌کند.

جهت نصب نرم‌افزار لازم و کسب اطلاع از نحوۀ شرکت در کلاس‌هاى مجازى به نشانی تارنماى زیر مراجعه کنید:
meeting.cgie.org.ir

اطلاعات مورد نیاز جهت ورود به کلاس، شامل لینک کلاس، نام کاربرى و رمز عبور از طریق واتس‌اپ براى دانشجویان ارسال خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا جمعه، یازدهم مهر نسبت به ثبت‌نام در کلاس‎های مذکور با مراجعه به نشانی تارنمای edu.cgie.org.ir اقدام کنند.

  • برای دوره‌های آموزشی با ارزیابی، گواهینامۀ معتبر پایان دوره صادر خواهد شد.
  • برای دوره‌های آموزشی فاقد ارزیابی، گواهینامۀ شرکت در دوره صادر می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با واحد آموزش با شمارۀ تلفن‌های ۲۲۲۹۷۶۲۶ ، داخلی ۵۱۵ و ۰۹۱۲۲۱۷۹۶۷۲ تماس حاصل کنید.

بابک خضرایی (موسیقیدان و استاد دانشگاه)

اهداف دوره
تعاریف و اصطلاحات مهم موسیقی دستگاهی
جلسۀ اول: تعریف اصطلاحات نغمه، دانگ، آواز
جلسۀ دوم: تعریف اصطلاحات دستگاه، گوشه و ردیف

محمدرضا شرایلی (نوازنده و پژوهشگر موسیقی دستگاهی ایران)

اهداف دوره
جستاری موسیقایی در تاریخ ضبط صدا در ایران
(اواخر دهۀ ۱۲۷۰ تا ۱۳۱۸ش، ضبط‌های دورۀ قاجار و پهلوی اول)

جلسۀ اول: مرور تاریخی ضبط‌های برجامانده از دورۀ قاجار

استوانه‌های فنوگراف، ضبط‌های خصوصی و پنج‌ دوره صفحات گرامافن، (اواخر دهۀ ۱۲۷۰ تا ۱۲۹۳ش.)

همراه با بررسی تاریخی و تحلیل موسیقایی نمونه‌های صوتی.

جلسۀ دوم: مرور تاریخی ضبط‌های دورۀ پهلوی اول

هفت دورۀ ضبط صفحه از ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۷ش.

همراه با بررسی تاریخی و تحلیل موسیقایی نمونه‌های صوتی.

جلسۀ سوم: مرور تاریخی بر ضبط‌های دورۀ پهلوی اول

پنج دورۀ ضبط از ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ش.

همراه با بررسی و تحلیل تاریخی‌ ـ موسیقایی نمونه‌های صوتی.

جلسۀ چهارم: مرور تاریخی ضبط‌های دورۀ پهلوی اول

چهار دورۀ ضبط خارج از ایران از ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ش.

همراه با بررسی و تحلیل تاریخی‌ ـ‌ موسیقایی نمونه‌های صوتی.

نوید وزیری (موسیقیدان، استاد دانشگاه معاون موسیقی بخش هنر مدرسۀ تاریخ و فرهنگ ایران)

اهداف دوره
ریتم در موسیقی ایرانی: بازخوانی متون کهن موسیقی از منظر ریتم شناسی  (علم‌ الایقاع)

مباحث نظری
جلسۀ اول: مقدمات بنیادی ریتم‌شناسی و مفهوم زمانبندی در موسیقی

جلسۀ دوم:ساختار ایقاعات دوریه در رسالات کهن موسیقی و نسبت آن با کلام منظوم (نظام عروض)

جلسۀ سوم: بازخوانی و تحلیل ابواب ایقاعات در رسائل مکتب مدرسی (ابونصر فارابی)

جلسۀ چهارم: بازخوانی و تحلیل ابواب ایقاعات در رسائل مکتب منتظمیه (صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغی)

مباحث عملی/کارگاهی (همراه داشتن ساز تخصصی پیشنهاد می‌شود)

جلسۀ پنجم: تجربۀ عملی مهارت‌های اجرایی مندرج در متون کهن موسیقی (الفاظ تقرات)

جلسۀ ششم: تجزیه و تحلیل ادوار ایقاعی و بحور عروضی و تلاش برای اجرای موسیقایی آن

جلسۀ هفتم: بازاجرای دورهای ایقاعی و ایده‌پردازی در جهت اجرای خلاقانه

جلسۀ هشتم: آفرینش و اجرای آزاد مبتنی بر آموزه‎‌های تدریس شده

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است