گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میثمی: شکل انسجام یافتۀ نظام موسیقی دستگاهی در ایران به دوران قاجار برمی‌گردد

حسین میثمی

در رساله «شعبه صفا» و «شعبه شاهی» به‌عنوان ادوار نو معرفی شده‌اند. آیا نشانه‌ای از اجرای عملی این نغمه‌ها در منابع عثمانی یا ایرانی سراغ دارید؟
تصانیفی که از عبدالعزیز در رساله‌های مختلف باقی مانده، شامل این دو نغمه نمی‌شوند، هرچند نویسنده در رساله­‌اش به این دو اشاره کرده است. من و آقای عبادی این آثار را در نسخ مختلف مجموعه تصانیف که غالباً گردآورندۀ آن‌ها مشخص نیستند و مربوط به پیش از صفوی و دورۀ صفوی است گردآوری کرده‌ایم؛ این تصانیف به عبدالعزیز نسبت داده شده­‌اند. از آنجائی‌که وی فرزند مراغی و سرشناس‌­ترین چهرۀ دربار عثمانی در زمان خودش بود، می­‌توان پنداشت که این تصانیف متعلق به وی است.

این آثار با نوعی آوانگاری یا نت‌نویسی نمادین ثبت شده‌اند و هنوز مشخص نیست فواصل و زمان نغمات آن‌ها چگونه بوده است، بنابراین نمی‌توانیم به طور دقیق بر اساس آن‌ها استناد کنیم که ملودی آن‌ها چگونه بوده است. اما در مجموعه‌­های نت­نگاری شدۀ عثمانی تعدادی از تصانیف پیش از صفوی و بعد از صفوی وجود دارد که به موسیقی­دانان هم عصر عبدالعزیز نسبت داده شده است. این را نیز باید در نظر گرفت که این تصانیف نیز در طی زمان دستخوش تغییرات متعدد شده‌اند و بازآفرینی نمونۀ اصلی‌شان تا حد زیاد امکان­پذیر نیست.

واژه‌سازی‌ها و اصطلاح‌پردازی‌های عبدالعزیز، مانند «شد خواب» و «شد روح»، نشان از نوآوری دارند؟ به نظر شما این نوآوری‌ها تا چه حد ریشه در سنت دارند و تا چه اندازه شخصی و ابداعی‌اند؟
واژه‌های «شَدّ خواب» و «شَدّ روح» پیش‌تر در جامع‌الالحان مراغی، یعنی اثر پدر عبدالعزیز، آمده‌ است. این شَدّها مجموعه‌­ای از مقام‌­ها با تأثیرگذاری مشابهی بودند که توسط کوک‌­های خاصی اجرا می­‌شدند.

در زمان مراغی به مُدهای موسیقی آوازه، مقام و شعبه می­‌گفتند که البته تفاوت­‌های کمی و کیفی داشتند. معمولاً در متون علمی همه را مقام خطاب می­‌کنند و مقام/ مُد در این حالت به معنای وسیع کلمه به‌­کار می‌­رود. در زمان عبدالعزیز این شدود متنوع و گسترده شدند و ما شاهد انواع مختلف شدود در رسالۀ ایشان هستیم. اهمیت این شدود از آن جهت است که نوعی «مُدگردی» را نشان می‌دهند که از روش خاصی تبعیت می­‌کردند.

به زبان ساده‌تر، موسیقیدانان از مقامی به مقام دیگر -یا به زبان امروز- از گوشه‌ای به گوشه‌ای مُدگردی می‌کردند؛ اما یک اصل کلی در این توالی وجود داشت: مقام اول/ مقام آغازین و مقام آخر/ مقام پایانی در هر شَدّ باید یکی می­‌بودند. این اصل، بعدها مبنای شکل‌گیری موسیقی دستگاهی شد. یعنی دستگاه­‌ها بر اساس همین بنیان ساخته شدند. البته این را باید در نظر گرفت که شکل انسجام یافتۀ نظام موسیقی دستگاهی در ایران به دوران قاجار برمی‌گردد.

محمدرضا مقدم

۱ نظر

بیشتر بحث شده است