فارابی مبانی و روش تشریح موسیقی را از یونان باستان وام گرفته و برای توضیح سیسمتم موسیقایی زمان خودش وتر واحده را براساس نسبت های ریاضی توضیح می دهد و مشخص میکند که چه نسبتی از سیم چه فاصلهای دارد.
در جدول زیر داده ها ابتدا بر اساس نغمات و محاسبه هریک برحسب سِنت موسیقایی در مقدمه شرح ادوار، تصحیح تقی بینش صفحه ۱۴۰ کتاب شناخت موسیقی ایران (تقی بینش) دادهها را استخراج شده است.
جدول شماره۱: نغمات و سِنت موسیقایی آن ها بر روی ساز عود
| دساتین | وتر بم ۱ | وتر مثلث ۲ | وتر مثنی ۳ | وتر زیر ۴ | وتر حاد ۵ | ||||
| مطلق | ۰ | ۴۹۸ | ۹۹۶ | ۲۹۴ | ۷۹۲ | ||||
| مجنب قدیم | ۹۰ | ۵۸۸ | ۱۰۸۶ | ۳۸۴ | ۸۸۲ | ||||
| مجنب فرس | ۱۴۵ | ۶۴۳ | ۱۱۴۱ | ۴۳۹ | ۹۳۷ | ||||
| مجنب زلزل | ۱۶۸ | ۶۶۶ | ۱۱۶۴ | ۴۶۲ | ۹۶۰ | ||||
| سبابه | ۲۰۴ | ۷۰۲ | ۱۲۰۰ | ۴۹۸ | ۹۹۶ | ||||
| وسطای قدیم | ۲۹۴ | ۷۹۲ | ۹۰ | ۵۸۸ | ۱۰۸۶ | ||||
| وسطای فرس | ۳۰۳ | ۸۰۱ | ۹۹ | ۵۹۷ | ۱۰۹۵ | ||||
| وسطای زلزل | ۳۵۵ | ۸۵۳ | ۱۵۱ | ۶۴۹ | ۱۱۴۷ | ||||
| بنصر | ۴۰۸ | ۹۰۶ | ۲۰۴ | ۷۰۲ | ۱۲۰۰ | ||||
| خنصر | ۴۹۸ | ۹۹۶ | ۲۹۴ | ۷۹۲ | ۹۰ | ||||
جدول شماره ۲: محاسبه نغمات بر اساس نغمه مبنا (دوی میانی) معادل ۲۶۱. ۶۳ هرتز
| ابونصر فارابی | نام نغمه | فرکانس (هرتز) | ||
| ۱ | مجنب قدیم | ۲۷۵/۵۹ | ||
| ۲ | مجنب فرس | ۲۸۴/۴۹ | ||
| ۳ | مجنب زلزل | ۲۸۸/۲۹ | ||
| ۴ | سبابه | ۲۹۴/۳۵ | ||
| ۵ | وسطی قدیم | ۳۱۰/۰۶ | ||
| ۶ | وسطی فرس | ۳۱۱/۶۷ | ||
| ۷ | وسطی زلزل | ۳۲۱/۱۸ | ||
| ۸ | بنصر | ۳۳۱/۱۶ | ||
| ۹ | خنصر | ۳۴۸/۸۳ | ||
| ۱۰ | مجنب قدیم | ۳۶۷/۴۴ | ||
| ۱۱ | مجنب فرس | ۳۷۹/۳۱ | ||
| ۱۲ | مجنب زلزل | ۳۸۴/۳۸ | ||
| ۱۳ | سبابه | ۳۹۲/۴۶ | ||
| ۱۴ | وسطی قدیم | ۴۱۳/۴۰ | ||
| ۱۵ | وسطی فرس | ۴۱۵/۵۵ | ||
| ۱۶ | وسطی زلزل | ۴۲۸/۲۲ | ||
| ۱۷ | بنصر | ۴۴۱/۵۴ | ||
| ۱۸ | خنصر | ۴۶۵/۱۰ | ||
| ۱۹ | مجنب قدیم | ۴۸۹/۹۱ | ||
| ۲۰ | مجنب فرس | ۵۰۵/۷۳ | ||
| ۲۱ | مجنب زلزل | ۵۱۲/۴۹ | ||
| ۲۲ | سبابه | ۵۲۳/۲۶ | ||
| ۲۳ | وسطی قدیم | ۵۵۱/۱۷ | ||
| ۲۴ | وسطی فرس | ۵۵۴/۰۴ | ||
| ۲۵ | وسطی زلزل | ۵۷۰/۹۴ | ||
| ۲۶ | بنصر | ۵۸۸/۶۹ | ||
| ۲۷ | خنصر | ۶۲۰/۱۰ | ||
| ۲۸ | مجنب قدیم | ۶۵۳/۱۹ | ||
| ۲۹ | مجنب فرس | ۶۷۴/۲۷ | ||
| ۳۰ | مجنب زلزل | ۶۸۳/۲۹ | ||
| ۳۱ | سبابه | ۶۹۷/۶۵ | ||
| ۳۲ | وسطی قدیم | ۷۳۴/۸۸ | ||
| ۳۳ | وسطی فرس | ۷۳۸/۷۱ | ||
| ۳۴ | وسطی زلزل | ۷۶۱/۲۳ | ||
| ۳۵ | بنصر | ۷۸۴/۹۰ | ||
| ۳۶ | خنصر | ۸۲۶/۷۸ | ||
| ۳۷ | مجنب قدیم | ۸۷۰/۹۰ | ||
| ۳۸ | مجنب فرس | ۸۹۹/۰۱ | ||
| ۳۹ | مجنب زلزل | ۹۱۱/۰۳ | ||
| ۴۰ | سبابه | ۹۳۰/۱۷ | ||
| ۴۱ | وسطی قدیم | ۹۷۹/۸۱ | ||
| ۴۲ | وسطی فرس | ۹۸۴/۹۲ | ||
| ۴۳ | وسطی زلزل | ۱۰۱۴/۹۵ | ||
| ۴۴ | بنصر | ۱۰۴۶/۵۰ | ||
| ۴۵ | خنصر | ۱۱۰۲/۳۴ | ||
جدول شماره ۳: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمه مبنا
| فرکانس
نغمات |
فرکانس نغمه مبنا | فاصله هر نغمه از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی | فاصله بین نغمات به سِنت موسیقایی | |
| ۱ | ۲۷۵/۵۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰ | ۹۰ |
| ۲ | ۲۸۴/۴۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۴۵ | ۵۵ |
| ۳ | ۲۸۸/۲۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۶۸ | ۲۳ |
| ۴ | ۲۹۴/۳۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۰۴ | ۳۶ |
| ۵ | ۳۱۰/۰۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۹۴ | ۹۰ |
| ۶ | ۳۱۱/۶۷ | ۲۶۱/۶۳ | ۳۰۳ | ۹ |
| ۷ | ۳۲۱/۱۸ | ۲۶۱/۶۳ | ۳۵۵ | ۵۲ |
| ۸ | ۳۳۱/۱۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۰۸ | ۵۳ |
| ۹ | ۳۴۸/۸۳ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۹۸ | ۹۰ |
| ۱۰ | ۳۶۷/۴۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۵۸۸ | ۹۰ |
| ۱۱ | ۳۷۹/۳۱ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۴۳ | ۵۵ |
| ۱۲ | ۳۸۴/۳۸ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۶۶ | ۲۳ |
| ۱۳ | ۳۹۲/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۰۲ | ۳۶ |
| ۱۴ | ۴۱۳/۴۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۹۲ | ۹۰ |
| ۱۵ | ۴۱۵/۵۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۸۰۱ | ۹ |
| ۱۶ | ۴۲۸/۲۲ | ۲۶۱/۶۳ | ۸۵۳ | ۵۲ |
| ۱۷ | ۴۴۱/۵۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰۶ | ۵۳ |
| ۱۸ | ۴۶۵/۱۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۹۶ | ۹۰ |
| ۱۹ | ۴۸۹/۹۱ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
| ۲۰ | ۵۰۵/۷۳ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۴۱ | ۵۵ |
| ۲۱ | ۵۱۲/۴۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۶۴ | ۲۳ |
| ۲۲ | ۵۲۳/۲۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۲۰۰ | ۳۶ |
| ۲۳ | ۵۵۱/۱۷ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۰ | ۹۰ |
| ۲۴ | ۵۵۴/۰۴ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۹ | ۹ |
| ۲۵ | ۵۷۰/۹۴ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۵۱ | ۵۲ |
| ۲۶ | ۵۸۸/۶۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۲۰۴ | ۵۳ |
| ۲۷ | ۶۲۰/۱۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۲۹۴ | ۹۰ |
| ۲۸ | ۶۵۳/۱۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۳۸۴ | ۹۰ |
| ۲۹ | ۶۷۴/۲۷ | ۵۲۳/۲۵ | ۴۳۹ | ۵۵ |
| ۳۰ | ۶۸۳/۲۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۴۶۲ | ۲۳ |
| ۳۱ | ۶۹۷/۶۵ | ۵۲۳/۲۵ | ۴۹۸ | ۳۶ |
| ۳۲ | ۷۳۴/۸۸ | ۵۲۳/۲۵ | ۵۸۸ | ۹۰ |
| ۳۳ | ۷۳۸/۷۱ | ۵۲۳/۲۵ | ۵۹۷ | ۹ |
| ۳۴ | ۷۶۱/۲۳ | ۵۲۳/۲۵ | ۶۴۹ | ۵۲ |
| ۳۵ | ۷۸۴/۹۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۷۰۲ | ۵۳ |
| ۳۶ | ۸۲۶/۷۸ | ۵۲۳/۲۵ | ۷۹۲ | ۹۰ |
| ۳۷ | ۸۷۰/۹۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۸۸۲ | ۹۰ |
| ۳۸ | ۸۹۹/۰۱ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۳۷ | ۵۵ |
| ۳۹ | ۹۱۱/۰۳ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۶۰ | ۲۳ |
| ۴۰ | ۹۳۰/۱۷ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۹۶ | ۳۶ |
| ۴۱ | ۹۷۹/۸۱ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
| ۴۲ | ۹۸۴/۹۲ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۰۹۵ | ۹ |
| ۴۳ | ۱۰۱۴/۹۵ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۱۴۷ | ۵۲ |
| ۴۴ | ۱۰۴۶/۵۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۲۰۰ | ۵۳ |
| ۴۵ | ۱۱۰۲/۳۴ | ۱۰۴۶/۵ | ۹۰ | ۹۰ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه فارابی

ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بخاری (۳۷۳ ق-۹۸۰ م) بخارا- رمضان ۴۲۸ ق همدان وفات
او نخستین کسی است که مطالب موسیقایی را به زبان فارسی نوشته است به طور مثال اصطلاح تیزی و گرانی را به جای حدت و ثقل آورده است. از مباحث قابل توجه در آثار ابن سینا اصوات موسیقایی و ابعاد آنهاست که این دانشمند بزرگ گام بالقوه را شامل ۱۸ نغمه و ۱۷ بعد میداند. شاخص محاسباتی این مقاله کتاب شرح ادوار صفحه ۱۰ و به نقل از محمود الحمد الحنفی آورده شده است.
جدول شماره ۱: نغمات روی سیم های عود
| ابعاد | نت | نسبت وتر | نسبت | |
| مطلق | دو | ۱ | . | |
| بعد اول | دو دیز | ۲۷۳/۲۵۶ | ۱۱۲ | |
| بعد دوم | دو دیز+ | ۱۳/۱۲ | ۱۲۹ | |
| بعد سوم | ر | ۹/۸ | ۲۰۴ | |
| بعد چهارم | می بمل | ۳۲/۲۷ | ۲۹۴ | |
| بعد پنجم | می کرن | ۳۹/۳۲ | ۳۴۳ | |
| بعد ششم | می | ۸۱/۶۴ | ۴۰۸ | |
| بعد هفتم | فا | ۴/۳ | ۴۹۸ | |
| بعد هشتم | فا دیز | ۹۱/۶۴ | ۶۱۰ | |
| بعد نهم | فادیز+ | ۱۳/۹ | ۶۲۷ | |
| بعد دهم | سل | ۳/۲ | ۷۰۲ | |
| بعد یازدهم | لابمل | ۱۲۸/۸۱ | ۷۹۲ | |
| بعد دوازدهم | لاکرن | ۱۳/۸ | ۸۴۱ | |
| بعد سیزدهم | لا | ۲۷/۱۶ | ۹۰۶ | |
| بعد چهاردهم | سی بمل | ۱۶/۹ | ۹۹۶ | |
| بعد پانزدهم | سی | ۹۱/۴۸ | ۱۱۰۸ | |
| بعد شانزدهم | سی+ | ۵۲/۲۷ | ۱۱۲۲ | |
| بعد هفدهم | دو | ۲/۱ | ۱۲۰۰ | |
جدول شماره ۲: محاسبه نغمات بر اساس فرکانس هر نغمه با نغمه مبنا (دوی میانی) معادل ۲۶۱. ۶۳ هرتز
| ابن سینا | نام نغمه | فرکانس (هرتز) |
| ۱ | مجنب قدیم | ۲۷۵/۵۹ |
| ۲ | مجنب | ۲۷۹/۱۲ |
| ۳ | سبابه | ۲۹۴/۳۵ |
| ۴ | وسطی فرس | ۳۱۰/۰۶ |
| ۵ | وسطی زلزل | ۳۱۸/۹۶ |
| ۶ | بنصر | ۳۳۱/۱۶ |
| ۷ | خنصر= مطلق سیم مثلث | ۳۴۸/۸۳ |
| ۸ | مجنب قدیم | ۳۶۷/۴۴ |
| ۹ | مجنب | ۳۷۳/۴۴ |
| ۱۰ | سبابه | ۳۹۲/۴۶ |
| ۱۱ | وسطی فرس | ۴۱۳/۴۰ |
| ۱۲ | وسطی زلزل | ۴۲۵/۲۶ |
| ۱۳ | بنصر | ۴۴۱/۵۴ |
| ۱۴ | خنصر= مطلق سیم مثنی | ۴۶۵/۱۰ |
| ۱۵ | مجنب قدیم | ۴۸۹/۹۱ |
| ۱۶ | مجنب | ۴۹۶/۱۸ |
| ۱۷ | سبابه | ۵۲۳/۲۶ |
| ۱۸ | وسطی فرس | ۵۵۱/۱۷ |
| ۱۹ | وسطی زلزل | ۵۶۶/۹۹ |
| ۲۰ | بنصر | ۵۸۸/۶۹ |
| ۲۱ | خنصر= مطلق سیم زیر | ۶۲۰/۱۰ |
| ۲۲ | مجنب قدیم | ۶۵۳/۱۹ |
| ۲۳ | مجنب | ۶۶۱/۵۴ |
| ۲۴ | سبابه | ۶۹۷/۶۵ |
| ۲۵ | وسطی فرس | ۷۳۴/۸۸ |
| ۲۶ | وسطی زلزل | ۷۵۵/۹۷ |
| ۲۷ | بنصر | ۷۸۴/۹۰ |
| ۲۸ | خنصر= مطلق سیم زیر | ۸۲۶/۷۸ |
| ۲۹ | مجنب قدیم | ۸۷۰/۹۰ |
| ۳۰ | مجنب | ۸۸۲/۰۳ |
| ۳۱ | سبابه | ۹۳۰/۱۷ |
| ۳۲ | وسطی فرس | ۹۷۹/۸۱ |
| ۳۳ | وسطی زلزل | ۱۰۰۷/۹۴ |
| ۳۴ | بنصر | ۱۰۴۶/۵۰ |
| ۳۵ | خنصر= مطلق سیم حاد | ۱۱۰۲/۳۴ |
جدول شماره ۳: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمه مبنا
| فرکانس
نغمات |
فرکانس نغمه مبنا | فاصله هر نغمه از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی | فاصله بین نغمات به سِنت موسیقایی | |
| ۱ | ۲۷۹/۱۲ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۲ | – |
| ۲ | ۲۸۱/۸۷ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۲۹ | ۱۷ |
| ۳ | ۲۹۴/۳۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۰۴ | ۷۵ |
| ۴ | ۳۱۰/۰۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۹۴ | ۹۰ |
| ۵ | ۳۱۸/۹۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۳۴۳ | ۴۹ |
| ۶ | ۳۳۱/۱۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۰۸ | ۶۵ |
| ۷ | ۳۴۸/۸۳ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۹۸ | ۹۰ |
| ۸ | ۳۷۲/۱۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۱۰ | ۱۱۲ |
| ۹ | ۳۷۵/۸۲ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۲۷ | ۱۷ |
| ۱۰ | ۳۹۲/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۰۲ | ۷۵ |
| ۱۱ | ۴۱۳/۴۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۹۲ | ۹۰ |
| ۱۲ | ۴۲۵/۲۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۸۴۱ | ۴۹ |
| ۱۳ | ۴۴۱/۵۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰۶ | ۶۵ |
| ۱۴ | ۴۶۵/۱۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۹۶ | ۹۰ |
| ۱۵ | ۴۹۶/۱۸ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۰۸ | ۱۱۲ |
| ۱۶ | ۵۰۰/۲۱ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۲۲ | ۱۴ |
| ۱۷ | ۵۲۳/۲۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۲۰۰ | ۷۸ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه ابن سینا

مکتب سیستماتیست یا منتظمیه
مکتب سیستماتیست یا منتظمیه (۷-۹) هجری قمری در ادامه مکتب اسکولاستیک بغداد است و برپایه خردورزی و نقد گذشتگان خود بنا شده است. «از ویژگیهای مکتب سیستماتیست روش درجه بندی و نامگذاری ساختارهای اجرایی (مُد) است» (حجاریان۱۳۹۳).
صفی الدین اُرمَوی سردمدار این مکتب است. قطب الدین شیرازی و عبدالقادر مَراغی از دیگر چهره های شاخص مکتب سیستماتیست به شمار میآیند.




۱ نظر