رهبر ارکستر باید مفاهیم اجرایی را به گونهای آموزش دهد که موجب انتقال مهارت نوازندگی و کسب اطلاعات برای اجرای قطعات آینده و در سایر محیطهای موسیقایی شود. بهاینترتیب، با انتقال صحیح مهارتها، نوازندگان کمتر به رهبر ارکستر (معلم) وابستگی پیدا میکنند و شروع به تصمیمگیری معتبر خود میکنند. همین که نوازندگان شروع به گرفتن چنین تصمیماتی بکنند، رهبر میتواند گروه را به سطح بالاتری از اجرا برساند. به همین ترتیب، زمانی که نوازندگان به درستی به الگوها و حرکات رهبر پاسخ دهند، گروه با حس واقعی پیشرفت، از یک تمرین به تمرین بعدی حرکت خواهد کرد.
رهبر ارکستر باید در فرآیند تمرین، تا حد امکان، «دانش و اطلاعات» را در قالب مفاهیم اجرایی رواج دهد. یک مفهوم، ایده یا گروهی از ایدههاست که در یک بیانیه خلاصه میشود و در موقعیتهایی فراتر از دلواپسیهای لحظه، اعمال میشود. آموزش مبتنی بر درک مفاهیم، نوازندگان را تشویق میکند تا مشکلات فنی و موسیقایی را خودشان حل کنند. هنگامی که رهبر اصلاحیهای انجام میدهد، نوازندگان باید از مفهوم و چگونگی کاربرد آن در سایر سناریوهای اجرایی آگاه شوند و آن را درک کنند.
نوازندگان برای حل مشکلات اجرایی به آزادی عمل نیاز دارند. نظر شفاهی یا نمایش موسیقایی رهبر ارکستر در بارهی یک مشکل فنی یا موسیقایی، باید از سوی نوازندگان واکنشی فراتر از مشکل یا موقعیت آن لحظهی خاص داشته باشد. در اکثر سناریوها، نوازندگان آنجا هستند زیرا میخواهند سطح اجرای گروه را بهبود بخشند. رهبر ارکستر میتواند با درک این موضوع و از این نقطهنظر، به روند تمرین نزدیک شود. رهبر ارکستر باید از طریق آموزش مفاهیم اجرا در روند تمرین، نوازندگان را در تصمیمگیریهای موسیقاییشان، راهنمایی کند.
آموزش صحیح در فرآیند تمرین، شامل دو عنصر اساسیِ «اجرای ساز» و «درک اصول موسیقایی» است. این دو گزینهی اساسیِ آموزش، رهبر ارکستر را در فرآیند تمرینات هدایت کرده، نوازندگان را برای اجراهای هنری آماده میکند. بااینحال، رهبر ارکستری که دائماً تحت فشار برای اجراهای بعدی است، تمایل به مدیریت مصلحتی فرآیند تمرین پیدا میکند و به این ترتیب، جنبههای آموزشیِ ارزشمندترِ فرآیند تمرین نادیده انگاشته میشوند. رهبر در چنین سناریوهایی، اجباراً بهگونهای عمل میکند که آموزش صحیح مبانی موسیقی و انتقال اطلاعات و مهارتها محو میشوند.
تنها در صورتی که زمان کافی برای تمرین وجود داشته باشد، رهبر ارکستر قادر خواهد بود در فضایی آرام و متمرکز بهدرستی تدریس کند. او نباید سعی کند در یک فرآیند تمرین، رپرتوارهای زیادی را پوشش دهد. ممکن است لازم باشد رهبر ارکستر، برنامه و رپرتوار انتخابی را ارزیابی کند و چه بسا در برنامه یا رپرتوار، تجدیدنظر کند تا زمان کافی برای آموزش سالم در فرآیند تمرین بهدست آید.
۱ نظر