راههای بیشمارِ دیگری نیز وجود دارد که انتخاب آنها در فرآیند تمرین واقعی، ممکن است تفسیر موسیقی تصور شده را تا حدودی تأیید کند یا آنرا تغییر دهد.
رهبر ارکستر باید طرح و زمانبندی تمرین را با توجه به رپرتوار تمرینی در نظر بگیرد. او باید با طرح و برنامهای مکتوب، شامل بخشها و مراحل تمرینی مشخص، به تمرین بیاید. این طرح و برنامه، همچنین باید زمان تخمینی را که باید برای یک کار خاص صرف شود و اینکه چه چیزی و کجا با جزئیات تمرین شود را، نشان دهد. طول کلی هر قطعه، ممکن است بر بخشی از برنامههای تمرین اثر بگذارد.
درصورتی که ضروری باشد، ممکن است انحرافهایی از این برنامه و زمانبندی صورت گیرد. رهبر ارکستر باید برنامه و زمان بندیاش را از قبل طراحی کند و سپس، در حین تمرین و در پیشبینی تمرینات بعدی، آن را اصلاح و یا درآن تجدید نظر کند. صرفاً تمرین کردن و رفتن از یک بخش به بخشی دیگر، به نوازندگان نشان میدهد که رهبر ارکستر برنامۀ مشخصی برای تمرین ندارد. نوازندگان به سرعت متوجه این موضوع خواهند شد و اعتبار رهبر، قطعاً آسیب خواهد دید.
هنگامی که در طول فرآیند تمرین به نوازندگان خاصی نیاز نیست، بهتر است از روند تمرین، معاف شوند. رهبر ارکستر باید سعی کند برنامه را طوری تنظیم کند که در ابتدای تمرین، گروههای سازی بیشتری را در تمرین جای دهد. این بیشتر درگروههای ارکسترال رخ میدهد، زیرا سازبندی از دورهای به دورۀ دیگر، دگرگون میشود. نوازندگان از این توجه رهبر قدردانی میکنند، چرا که میتوانند فعالیتها یا تعهدات دیگری را، در برنامۀ شلوغ خود، دنبال کنند.
این همچنین به احترام و اعتبار رهبر ارکستر کمک میکند، زیرا نشان میدهد که او نسبت به نیازهای نوازندگان، حساس و سازماندهی شده عمل میکند. بااینحال، اگر اعضای گروه، در محیط مدرسه باشند، ممکن است امکان معاف کردن آنان از برنامۀ درسی مدرسه وجود نداشته باشد.
ساخت یک گروه موزیکال منسجم و هماهنگ
ساختن یک گروه موزیکال منسجم و هماهنگ، باید هدف مستمر رهبر ارکستر باشد. در بیشتر مواقع، این یک هدف درازمدت است. در صورت امکان، در هر تمرین، زمانی را به دنبال کردنِ این هدف، اختصاص دهید. این هدف اجرایی ممکن است همزمان با حل مشکلات فنی و موسیقایی و تمرین رپرتوار کنسرت، به صورت پراکنده دنبال شود.
حتماً اهداف تمرین را با ایدۀ ساختن این گروه موزیکالِ منسجم، تدوین کنید. اگر گروه بخواهد به سطح بالاتری از اجرا دست یابد، وجود این اجزاء و مؤلفههای تمرین ضروری است. مهم است که رهبر بتواند در این روند کلی، ارزیابی کند که در هر زمان مشخص، به چه میزانی باید از گروه انتظار داشته باشد. اگر این انتظارات غیرواقعی باشند، رهبر ارکستر و گروه، در روند تمرین، دچار ناامیدی قابلتوجهی خواهند شد. دو عامل مهم در دستیابی به این هدف اصلی، یعنی آنسامبل موزیکالِ منسجم و هماهنگ، دقت در اجرای گروهی و مهارت موسیقایی اعضا است.
۱ نظر