آگاهی گروه از چالشهای فنی و موسیقایی یک اثر، زمینهساز ارتقاء سطح کیفی اجرا خواهد بود. شکلگیری این آگاهی، وابسته به تواناییهای موسیقایی و مدیریتی رهبر ارکستر است. تفسیر معتبر یک اثر، نیازمند مطالعۀ مداوم پارتیتور و طراحی راهبردهای آموزشی برای انتقال اهدافِ آهنگساز به آنسامبل است. نقش مهارت موسیقایی و توانِ رهبر در فرآیند تمرین، بهقدری حیاتی است که نمیتوان بیش از این بر اهمیت آن تأکید کرد. حتی در حین تمرین، نوازندگان باید اجرایی گویا و موزیکال را تجربه کنند. رهبر ارکستر مسئولیت دارد که این اتفاق را رقم زند.
در روند تمرین، رهبر ارکستر باید برای الهام بخشیدن به نوازندگان تلاش کند. تا زمانی که او تواناییهای موسیقایی و مدیریتیاش را نشان نداده باشد، گروه هم این الهامبخشی را در طول اجرای کنسرت منعکس نخواهد کرد.
وحدت یا انسجام، کلید توسعۀ یک آنسامبل سازی خوب است. اگر به این ویژگی، توانایی و حساسیت موسیقایی را هم اضافه کنید، روند تمرین در مسیری بسیار معنادار حرکت خواهد کرد. رهبر ارکستر باید سعی کند در طول فرآیند تمرین، تا حد امکان، نگرش عمیقتری را در ارتباط با آنچه در «اجرای موزیکال» مهم است، به نوازندگان بدهد. بیتردید یکی از جنبههایی که رهبر ارکستر باید برآن تأکید کند، تمرینات فردیِ پیش از حضور در تمرین گروهی است، به طوری که فرآیند تمرین به جای صرفاً «تعقیب نُت و ریتم» به ملاحظات آنسامبل اختصاص یابد.
رهبر ارکستر میتواند با تنظیم و ارائۀ برنامه، به نوازندگان بگوید که از آنها انتظار چه تمریناتی را دارد. در مواقعی، رهبر ممکناست برگهای با جزئیات دقیق را بین نوازندگان توزیع کند و قسمتهایی را که نیاز به تمرین و بهبود دارند، مشخص کند. او باید برای ایجاد فضایی مملو از موزیکالیته و حساسیت موسیقایی، در روند تمرین تلاش کند. این امر مستلزم آن است که رهبر ارکستر خلاق باشد ومدام از خود بپرسد که چه چیزی در روند تمرین، از تمرکز بر موزیکالیته و حساسیت موسیقایی مهمتر است.
به طور خلاصه، پنج عنصرِ «دقت گروهی»، «مهارت موسیقایی»، «حساسیت موسیقایی»، «ارتباط مؤثر» و «هماهنگی»، تنها در صورتی در طول فرآیند تمرین اتفاق میافتند که رهبر ارکستر از طریق مطالعۀ دقیق پارتیتور، به خوبی آماده شده باشد و جنبههای مختلف، از پیش سازماندهی شده باشند. بسیار مهم است که رهبر ارکستر بداند، که برای آنکه روند تمرین موفقیتآمیز باشد، لازم است بخش بزرگی از آمادهسازی، پیش از آغاز تمرینات انجام شدهباشد. در طول روند تمرین و با پیشرفت آن، باید این پنج عنصر ادغام شوند. مهارت موزیکال و توانِ رهبریِ رهبر، باید در هر فرآیند تمرین بسیار مشهود باشد.
۱ نظر