گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از هم‌اندیشی سومین دورۀ «جشنوارۀ آهنگسازی روح‌الله خالقی»

نشست هم‌اندیشی سومین دورۀ «جشنوارۀ آهنگسازی روح‌الله خالقی» با حضور دبیر جشنواره و شماری از داوران برگزار شد. در این نشست بر استقلال رویداد تأکید گردید و پیشنهاد تشکیل شورای سیاست‌گذاری دائمی مطرح شد؛ همچنین اجرای آثار برگزیده در چارچوب جشنوارۀ موسیقی فجر از دیگر مسائل مورد توافق بود.

در نشست روز دوشنبه ۱۴ مهرماه در طبقۀ پنجم دفتر موسیقی برگزار شد و محمدرضا عزیزی، دبیر جشنواره، همراه با داوران بخش آهنگسازی: کیوان ساکت، علی‌اکبر قربانی، محمدرضا فیاض و محمدرضا تفضلی و داوران بخش پژوهش بابک خضرایی و میرعلیرضا میرعلی‌نقی در آن حضور داشتند. عطا نویدی، مدیر روابط‌ عمومی رویداد، اعلام کرد که پس از انتشار فراخوان در مردادماه، دریافت آثار در دو بخش آهنگسازی (آثار بی‌کلام، آثار باکلام و قطعات الهام‌ گرفته از ادبیات و اساطیر ملی) و پژوهش آغاز شده و تا دهم آبان ادامه خواهد یافت. اختتامیه نیز هم‌زمان با سالروز درگذشت روح‌الله خالقی، در تالار رودکی و در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره دربارۀ جزئیات جایزه گفت که برنامه‌ریزی برگزاری دورۀ سوم از اوایل سال جاری آغاز شده بود اما به‌خاطر بحران منطقه‌ای به تأخیر افتاد. عزیزی یادآور شد که ایده‌های جدیدی در دو سال گذشته به ساختار جشنواره افزوده شده و تلاش شده است تا اندیشۀ خالقی (به‌عنوان پلی میان موسیقی گل‌ها و آهنگسازی ایرانی) در محوریت برنامه قرار گیرد. بخش آهنگسازی امسال شامل گزینۀ تازۀ «آثار الهام‌گرفته از ادبیات و اساطیر ملی ایران» شده و ارسال پارتیتور از سوی شرکت‌کنندگان نیز اجباری است. بخش پژوهش نیز پذیرای آثاری میان‌رشته‌ای خواهد بود که حول تفکر آهنگسازانۀ خالقی سامان یافته‌اند. عزیزی جشنواره را فرصتی مستقل برای تشویق نسلی خواند که اغلب صدای‌شان چندان شنیده نمی‌شود و در پایان از انجمن موسیقی، دفتر موسیقی و به‌ویژه حمیدرضا نوربخش به‌عنوان حامیان معنوی قدردانی کرد.

کیوان ساکت در سخنان خود روح‌الله خالقی را شخصیتی شریف خواند که سهم شایانی در موسیقی ایران دارد و بر برگزاری جشنواره به نام او ابراز خرسندی کرد. او پارتیتورنویسی را امری بنیادین برشمرد و به پیشگامانی چون علینقی وزیری و روح‌الله خالقی به‌عنوان نخستین پارتیتورنویسان ایران اشاره کرد. در پی این بحث، دبیر جشنواره تأیید کرد که هیچ محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته نشده و ارائۀ پارتیتور الزام‌آور است.

نویدی اعلام نمود که شورای سیاست‌گذاری دائمی با حضور نمایندگانی از انجمن موسیقی، دفتر موسیقی، خانۀ موسیقی و دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر شکل خواهد گرفت، بی‌آنکه استقلال جشنواره خدشه‌دار گردد. همچنین وعده شد که ده اثر برگزیده از دورۀ جاری و سال گذشته توسط ارکستری که دفتر یا جشنواره مشخص خواهد کرد در جشنوارۀ موسیقی فجر اجرا شود؛ رویدادی که به‌گفتۀ برگزارکنندگان از ارزش بسیاری برخوردار است و پارتیتورهای برگزیده نیز در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

در ادامه، محمدرضا فیاض از خالقی به‌عنوان شخصیتی چندوجهی یاد کرد و از فراهم آمدن فرصت‌هایی برای بازاندیشی در آثار و نقش او استقبال نمود. بابک خضرایی نیز پیوند خالقی با دانشگاه را یادآور شد و ترجیح داد نام او را «میهن‌پرست» به جای «ملی‌گرا» بنامد، چراکه ملی‌گرایی بعضا ممکن است با حب و بغض‌هایی همراه باشد اما میهن‌پرستی به معنای احساس مسئولیت عمیق نسبت به میهن در همه ابعاد آن است. احساسی بسیار پررنگ در روح و روان روح‌الله خالقی که منجر به انبوه نوشته‌های تئوریک او در خصوص موسیقی، تشکیل ارکستر و پیگیری آموزش موسیقی به صورت آکادمیک شده است.

دبیر جشنواره همچنین به شکل‌گیری «ارکستر روح‌الله خالقی» اشاره کرد که متشکل از ۱۵۰ نوازندۀ جوان است و امسال نیز فراخوانی برای جذب نوازندگان جدید منتشر شده است تا بار دیگر این گروه از پایه شکل گیرد و تکامل یابد. علی‌اکبر قربانی و علیرضا میرعلینقی نیز در سخنان کوتاهی بر اهمیت و جایگاه جشنواره تأکید ورزیدند.

سومین دورۀ جایزۀ ملی آهنگسازی «روح‌الله خالقی» با هدف ترویج تفکر تألیفی، تقویت زبان آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی و حمایت از نسل تازۀ آهنگسازان مستقل در بخش‌های رقابتی و پژوهشی برگزار می‌شود؛ دبیر اجرایی این دوره محمدرضا عزیزی است و اختتامیه در ۲۱ آبان‌ماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است