گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میثمی: مبنای ادوار ایقاعی در رساله بر زمان‌های کمّی استوار است

حسین میثمی

مفهوم «ادوار ایقاعی» در این رساله با چه نظمی ارائه شده؟ آیا تناظر مشخصی میان این ادوار و الگوهای ریتمیک متأخر ایرانی یا عثمانی وجود دارد؟
مبنای ادوار ایقاعی در رساله بر زمان‌های کمّی استوار است؛ بدین معنا که تمایز میان «زمان کوتاه» و «زمان کشیده» اساس شکل‌گیری این ادوار را تشکیل می‌دادند. چنین رویکردی با ساختار عروضی شعر فارسی و عربی مشابهت داشته است؛ چراکه در هر دو نظام، واحدهای ارزش زمانی نقش محوری ایفا می‌کردند. در بخش نظری رساله، پنج نوع زمان با نشانه‌های الف (چنگ)، ب (سیاه)، ج (سیاه نقطه‌­دار)، د (سفید) و ھ (سفید+چنگ) تعریف می­‌شدند.

هر یک از این زمان‌ها دارای ارزش واحدی معینی بودند؛ بدین‌گونه که زمان «الف» معادل یک واحد، زمان «ب» دو واحد و به همین ترتیب تا زمان «ھ» ارزش‌گذاری می­‌شدند. این زمان‌ها سپس در قالب‌های «سبب»، «وتد» و «فاصله» سازمان‌دهی می‌یافتند؛ امری که در نظام عروضی نیز به‌وضوح قابل مشاهده است. در این چارچوب، «سبب خفیف» با الگوی تَن° و «سبب ثقیل» با الگوی تَنَ نمایش داده می‌شد. «وتد» نیز، بسته به جایگاه و ترکیب، گونه‌ها و دگره‌های متعددی داشت. ایقاعات حاصل می‌توانستند ساده یا مرکب باشند؛ برای نمونه، الگویی چون تَن° تَن° تَن° تَن° نمایانگر ساده‌ترین شکل ایقاعی است. آن‌ها بر این باور بودند که از ترکیبات شبیهی مثلاً تَن° به وجود می‌­آمدند،

کاربرد چندانی ندارند؛ زیرا یکنواختی ایجاد می‌­کند و تکرار مداوم تَن° تَن° تَن° تَن° ملال‌آور است و باید ترکیبات متفاوت مانند تَنَن° تَنَن° تَنَنَن° تَن° تَنَنَن° ایجاد کرد که از اسباب، اوتاد و فواصل مختلف ساخته شده باشد. ازاین‌رو، ریتم ضربی که جایگاهی در موسیقی دارد، باید در چارچوبی مشخص سازمان­دهی شود؛ چارچوبی که از آن با عنوان «دور» یاد می‌شد. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، برای نمونه، «دور ثقیل اوّل» با الگویی نظیر تَنَن° تَنَن° تَنَنَن° تَن° تَنَنَن°تعریف می‌شد. چنین ادواری به دلیل تنوع و پویایی‌شان مورد پسند قرار می‌گرفتند و در سنت موسیقایی نیز کاربرد گسترده‌ای می‌یافتند. این جریان در سنت عثمانی ادامه یافت و هنوز در ترکیه تا حدی باقی مانده است،

اما در ایران پس از دوره صفوی، ادوار ایقاعی تا حد زیادی از میان رفت. سپس با ورود موسیقی فرانسوی به ایران و شکل‌­گیری موزیک نظام در دارالفنون و انتقال آن به موسیقی دستگاهی، نظام ریتمیک از نظر روبنایی تغییر کرد و به جای دور از مفهوم «میزان» استفاده شد و علی­رغم برخی از تفاوت­‌های کیفی در «دور» و «میزان» میزان و نظام متریک-ریتمیک غربی مورد استفاده قرار گرفت.

محمدرضا مقدم

۱ نظر

بیشتر بحث شده است