گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«نماد، نشانه و معنا» در موسیقی لُری (۲)

۷. تأثیرات تاریخی
– نشانه: بازتابِ جنگ‌ها، مقاومت‌ها و قهرمانی‌های تاریخی در ترانه‌ها.

– معنا: ترانه‌ها، موسیقی و حرکات؛ این نشانه‌ها بیان‌گر غرور تاریخی و هویت مقاومت‌گرای مردم لرستان‌اَند که در ترانه‌ها نمود پیدا کرده‌اَند.

۸. نمادهای طبیعت
– نشانه: اشاره به کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و حیوانات در ترانه‌ها.

– معنا: کوهستان،چشمه، رودخانه، درختان بلوط و این نوع نمادها نشان‌دهنده‌ی ارتباط عمیق مردم لرستان با طبیعت و محیط‌ زیست اطرافشان است که نزد آنان محترم شمرده می‌شود‌

۹. پوشش و لباس
– نشانه: استفاده از لباس‌های محلّی در اجراهای موسیقی.

– معنا: لباس‌های محلّی نماد هویتِ فرهنگی و سنّتی لُرها است و به موسیقی بُعدی بصری و فرهنگی می‌بخشند. لباس بومی در کنار موسیقی بومی مکمل فرهنگی و شناسه‌ی این قوم به‌شمار می‌رود.

۱۰. احساسات و عواطف
– نشانه: بیان احساسات عمیق مانند شادی، غم، عشق و اندوه در موسیقی.

– معنا: این احساسات نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی مردم لرستان و ارتباط آن‌ها با زندگی و طبیعت است.

۱۱. دست در دست یک‌دیگر
– نشانه: رقصندگان دست‌های یک‌دیگر را می‌گیرند و به‌صورت دایره‌ای حرکت می‌کنند.

– معنا: این حرکت نماد وحدت، همبستگی و ارتباط عمیق بین افراد جامعه است. گرفتن دست‌ها نشان‌دهنده‌ی حمایت متقابل و اشتراک در شادی یا غم است.

۱۲. شانه‌به‌شانه یک‌دیگر
– نشانه: رقصندگان شانه‌های خود را به یکدیگر نزدیک می‌کنند و به‌صورت هماهنگ حرکت می‌کنند.

– معنا: این حرکت نماد برابری، هم‌‌سطح بودن و همکاری است. شانه‌به‌شانه بودن نشان‌دهنده‌ی این است که همه‌ی افراد در جامعه به یک اندازه مهم و ارزشمند هستند.

۱۳. هماهنگی حرکت پای رقصندگان
– نشانه: رقصندگان به‌صورت هماهنگ با ریتم موسیقی پا برمی‌دارند و حرکت می‌کنند.

– معنا: این هماهنگی نماد همکاری و مشارکت جمعی است. همه‌ی افراد با هم در یک جهت حرکت می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی همدلی و اشتراک در هدف است.

۱۴. حرکت دایره‌ای
– نشانه: حرکت رقصندگان به‌صورت دایره‌ای.

– معنا: نمادی از چرخه‌ی زندگی و بی‌پایانی است. این فرم از رقص نشان‌دهنده‌ی این است که همه‌ی افراد جامعه به یک‌دیگر متصّل‌اَند و جدا از جمع نیستند.

۱۵. چرخاندن دستمال
این مورد چنان اهمّیت و گستردگی دارد که از چند زاویه‌ی مختلف می‌تواند بررسی شود که نگارنده آن‌را در هشت بخش نشانه‌شناسی کرده است.

نشانه: چرخاندن دستمال بر بالای سر یا به موازات شانه توسط سرگروه رقص (سَرچوپی) در رقص‌های محلّی لرستان و برخی دیگر از مناطق ایران، یک حرکت نمادین و پرمعناست. این حرکت نه تنها از نظر بصری جذاب است، بلکه دارای مفاهیم عمیق فرهنگی و اجتماعی است.

– معنا: نمادی از رهبری و هدایت را می‌رساند. سَرچوپی با چرخاندن دستمال، ریتم و جهت رقص را هدایت می‌کند. این حرکت نماد رهبری و هدایت است. سرگروه نقش یک راهنما را ایفا می‌کند و نشان‌دهنده‌ی این است که جامعه نیاز به یک رهبر دارد تا هماهنگی و نظم را حفظ کند.

امین ماسوری

امین ماسوری

متولّد ۱۳۶۳ خرم‌آباد لرستان
فوق‌لیسانس پژوهش‌هنر
ایده‌پرداز، پژوهشگر و منتقد هنری.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است