فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا در تلویزیون موسیقی بتهوون پخش کنند!

یکی از خوانندگان سایت امروز نامه ای را برای ما ارسال کردند که با توجه به اهمیت و جالب بودن موضوع بدون کوچکترین تغییری در محتوا تنها با کمی تغییر در نحوه ارائه، آنرا برای شما منتشر می کنیم. امیدواریم مسئولین و سیاست گذاران موسیقی کشور نیز توجهی به این موضوع داشته باشند.

اصولاً طبق عادت همیشگی ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بلند می شوم تا برای رفتن به دانشگاه آماده شوم. اغلب کلاسهای من ساعت ۸٫۳۰ آغاز می شوند به همین دلیل حدوداً یکساعتی در منزل فرصت آماده شدن دارم. هر روز از همان ساعت ۶٫۳۰ کانالهای مختلف تلویزیون را جابجا می کنم تا شاید برنامه مفیدی در آنها پیدا کنم.

شاید باور نکنید، اما اگر در این برنامه های صبح دقت کنید بدون شک می توانید نکته جالبی در آنها پیدا کنید. از پخش شدن گفتگوی گویندگان به هنگامی که فکر می کنند صدای آنها روی آنتن نیست – مثلا راجع به مراسم ازدواج تام کروز! – گرفته تا حرف های عجیب و قریبی که رسماً از تریبون سیما پخش می شود.

سئوال یک بیننده از برنامه صبحگاهی
صبح امروز ۲۸ آبان یکی از مجریان برنامه های صبحگاهی شبکه های تلویزیونی کشور در حال پاسخ دادن به نامه ها و پیام های کوتاه دریافتی بینندگان با ته لهجه خارجی خود بود. یکی از بینندگان برنامه از ایشون پرسیده بود که در صورت امکان در میان برنامه های خود از موسیقی کلاسیک مانند کارهای بتهوون هم پخش شود.

بشنوید پاسخ مجری برنامه را …
ایشون با لحنی کاملاً تمسخر آمیز گفتند :

– ااااو ، بتهوون!
– والا من فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا در برنامه های تلویزیونی از موسیقی کلاسیک اونهم بتهوون استفاده کنند.
– مثلا میگید چیکار کنیم، بیایم سمفونی بتهوون پخش کنیم که شاید یک ساعت وقت برنامه رو بگیره؟ مگه برنامه ما چقدر وقت داره؟
– در همه جای دنیا فقط در مراسم خاصی و تنها در مواقع مشخصی از سال موسیقی کلاسیک پخش میشه.
– ما در سیما کارشناسان و متخصصین موسیقی ای داریم که تشخیص می دهند چه موسیقی ای برای چه زمانی لازم است.

یک سئوال
راستی هیچ دقت کردید که در صدا و سیما بخصوص سیما توجه چندانی به موسیقی کلاسیک نمی شود، البته بجز یکی دو قطعه مانند راپسودی های مجار لیست که مناسب ایام عزاداری هستند؟ آیا کسی دلیل این موضوع را می داند؟

واقعاً بنظر شما ضرر و زیان ناشی از پخش موسیقی کلاسیک از رسانه ملی بیشتر است یا پخش موسیقی هایی که این روزها به نام پاپ از رادیو و تلویزیون پخش می شود؟ موسیقی هایی که بظاهر نام پاپ را یدک می کشند و از لحاظ بی محتوایی – چه در زمینه ترانه و چه موسیقی و تنظیم – گوی سبقت را از کارهای آنسوی آب هم ربوده اند.

بخصوص اگر مشتری رادیو باشید، می توانید چنین موسیقی هایی آن گوش کنید که یقیناً هیچ یک از مسئولین حاضر نخواهند بود در یک جلسه یا مصاحبه رسمی متن این ترانه ها را تایید کنند. ترانه هایی که برخی از آنها از لحاظ ریتم بی شباهت به ترانه های میهمانی های آنچنانی نیستند. آیا قدرت درک و دریافت موسیقی ملت بزرگ ما در این حد است که چنین موسیقی هایی را گوش کنند؟

اما در باره پاسخ مجری برنامه
۱- گوینده به نوعی راجع به موسیقی کلاسیک و بتهوون صحبت می کرد که گویی پخش اینگونه موسیقی همانند پخش برنامه ای راجع به تئوریهای شرودینگر یا هایزنبرگ در فیزیک کوانتم است!

۲- موسیقی هنر است و زیبایی شناسی و زیبایی پرستی در وجود همه انسانها نهفته است. لزومی ندارد بدانیم این زیبایی را چه کسی خلق کرده یا با چه فرمولها و مهارتهای آهنگسازی آنها را خلق کرده است. مگر نه این است اغلب ما ملودیهای زیبای موسیقی کلاسیک را می شناسیم و حتی آنها را بعنوان زنگ موبایل خود انتخاب می کنیم. آیا قدر و منزلت موسیقی کلاسیک در این اندازه است که از ملودی های زیبای آن تنها در تیزرهای تبلیغاتی استفاده شود؟

۳- در همین برنامه مدتها است که هر روز در تمام مدت اجرا، موسیقی بی کلام “Besame Mucho” بصورت بی پایان تکرار می شود و در پشت صحبت های مجریان برنامه قرار دارد. آیا این دوستان متخصص علوم ارتباطی و صد البته موسیقی توجه ندارند که قبول، “Besame Mucho” ملودی زیبایی دارد اما آیا باید در تمام مدت اجرای برنامه در پس کلیه صحبت های شما این موسیقی را گوش کنیم؟

۴- آیا بهتر نیست با توجه به تذکر آن ببیننده، کارشناسان موسیقی این برنامه، یک قطعه ملایم از موسیقی کلاسیک را انتخاب کنند تا بدون تکرار در پشت صحبتهای مجریان برنامه پخش شود؟

۵- آیا این دوستان می دانند که موسیقی کلاسیک به سبب ساختار منظم، منسجم اما پویایی که دارد، می تواند عامل مهمی در ایجاد تمرکز و تقویت ذهن آدمی بکار آید؟ آیا ما نباید از این عامل مهم برای فعالتر کردن ذهن کودکان، نوجوانان و آینده سازان کشور استفاده کنیم؟ یا نه بهتر است همان موسیقی های پاپ ریتمیک را برای آنها پخش کنیم تا بجای آنکه ذهن آنها حرکت کند، کمکی به حرکت کردن فیزیک آنها نماییم؟

۶- یکی از جالبترین قسمتهای پاسخ این مجری محترم، قسمتی است که می گویند در هیچ جای دنیای بجز موارد خاص موسیقی کلاسیک در تلویزیون پخش نمی شود. چنین اظهار نظری واقعاً تاسف آور است، چرا که اگر ندیده ایم حداقل شنیده ایم و روی اینترنت هم می بینیم که دهها کانال ماهواره ای و صدها سایت اطلاع رسانی راجع موسیقی کلاسیک در دنیا وجود دارد.

سئوال آخر
در انتها سئوالی را که سالها ذهن مرا مشغول کرده از شما می پرسم، که چرا صدا و سیما با موسیقی کلاسیک قهر است؟

مگر باخ، موتسارت، بتهوون، شوپن، چایکوفسکی و دیگر بزرگان موسیقی کلاسیک موسیقی هایی مبتذل ساخته اند که ما نباید آنها را از رادیو و تلویزیون کشور بشنویم؟

آیا قدرت درک هنر و موسیقی ملت ما اینقدر پایین آمده که باید شب و روز موسیقی های بظاهر پاپ ریتمیک – شاید لغت “رنگی” بهتر باشد – که غالباً دارای مظمون عشق دنیوی هستند را از رسانه های ملی کشور خود گوش دهند؟

حمید درخشنده از مشهد

58 دیدگاه

  • ع.مصطفوی
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۴:۳۴ ب.ظ

    اصولا” با بی سوادی عجیبی که بر ساختار مدیریت فرهنگی کشور حاکم است،انتظاری بیش از این نمی رود.توقع دارید مدیر مسئول بالا رتبه ای که تا کنون تصوری از کنسرت نداشته،برای رواج موسیقی واقعی فعالیت کند.نه،دستگاه فرهنگی کشور بیمار است.دست هنرمندان بسته است.
    کاری از دست ما ساخته نیست.اما…
    بهتر است بزنید کانل پنج و به قول این دوستمان موسیقی رنگی گوش کنید و لذت ببرید.بتهون را به اذهان و افکار ملت چه کار.

  • حمید
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۴:۴۱ ب.ظ

    موافقم. انتظار داشتیم تا دولت جدید جلوی این بی بندو باری در موسیقی را بگیرد که متاسفانه اینگونه نشد. گاهی بنظر می آید که این رفتارهای تعمدی باشد. فکر هم نمی کنم که این اعتراضات و نامه ها دردی را دوا کند.

  • hoda
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۴:۵۶ ب.ظ

    فکرمیکنیدصداوسیمابابرنامه های سطح پایینش درحداین باشه که موسیقی کلاسیک پخش کنه؟!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۵:۳۹ ب.ظ

    ye dune az en mosabeghe haie bemaze hast ke poshtesh piano chopan mizareh. berin khodaro shokr konin

  • ali
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۷:۱۳ ب.ظ

    in khaane az paay bast viran ast

  • ahmad
    ارسال شده در آبان ۲۸, ۱۳۸۵ در ۸:۳۲ ب.ظ

    وقتی در تمام دنیا به مناسبت ۲۵۰امین سالگرد تولد موزارت شاهکاراش با بهترین کیفیت اجرا میشه (با هزینه های آنچنانی )و در ایران فقط یه نیم صفحه از یه روزنامه بهش اختصاص میدن مگه بازم حرفی میمونه که بزنیم.

  • ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۲:۰۷ ق.ظ

    خوب شما انتظارتون بالاست.. بنده خدا… از کشوری که […] منتخبینش بلند میشوند یکاره میگه میخواهند جاده ای که ۱۰۰ سال پیش امام رضا ازش رد شده رو آسفالت کنند (توضیح اینکه این جاده مال رو هم حتی نیست!!) انتظارت چیه؟! بابا این عربها خودشون دیگه به این مسائل گیر نمیدن، سریال friends, dharma and greg, gilmore girls و… نشون میدن که ۹۰% مضامینش راجع به […] و ایناس… بعد ما شدیم این وسط کاسه داغتر از آش… […] رو بزور به کله مردم میکنیم.. روابط اجتماعی مردم رو ادمینیستریشن میکنیم.. هرکی برخلاف عقاید ما نظری بده ۲ تام تو سرش میزنیم.. زیادی هم حرف بزنه سر از […] و اونجور جاها در میاره.. تو این مملکت موسیقی گوش دادن هم حتی جرمه.. نه حتی گناهه… crime against the God’s will…

    “You cannot play God and then wash your hands of the things that you’ve done. Sooner or later, the day comes when you can’t hide from the things that you’ve done anymore.” Commander William Adama – Battlestar Galactica

  • ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۲:۰۸ ق.ظ

    اون ۱۰۰ نیست ۱۰۰۰ ـه نمیدونم چرا ۰ اش افتاده P:

  • sdf
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۵:۴۲ ق.ظ

    بی تربیتی حتی به گوش ها هم سرایت کرده.انتظار دارید یک آدم بیسواد […] که در آبشاردوقلو دانشگاه رفته اصلا اسم بتهوون وموزار و…رو شنیده باشه؟

  • حمیدرضا
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۷:۲۷ ق.ظ

    ای بابا حقیقت رو بپذیرید هر اندازه که تلخ باشه. مگه چنددرصد آدمهای ممکلت ما به موسیقی جدی گوش می دند؟ اینجا که اتریش نیست! پس انتظاری هم نباید داشت. همینی هستیم که هستیم. باید ترانه هایی با متنونی گوش کنیم که تنها بدرد دختر پسرهای ۱۵-۱۶ ساله می خوره ………

  • مهدی
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۸:۰۲ ق.ظ

    به نظر من هم سطح شناخت کل جامعه ما از موسیقی زیاد نیست. جدا چند درصد از مردم عادی موسیقی را صرفا آواز و خوانندگی نمی دانند؟ چند درصدشان می توانند از قطعات بی کلام مانند ترانه های آوازی لذت ببرند؟ چه تعدادشان به یک ساز خاص علاقه دارند؟ فکر می کنم مسوولین و از آن مهمتر رسانه های جمعی باید به این سمت بروند که شناخت عمومی مردم از هنر موسیقی ارتقا یابد.

  • hamid
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۹:۴۴ ق.ظ

    ba in 2 nazar akhar movafegham. shoma jame-e mahdudi ro negah mikonid, edehe kami ke musighi midunan. nabayad chenin entezari dashte bashim. seda va sima ham gonahi nakarde ……. barnamasho un bandekhoda to abarghu ham bayad bebine. khob fekresh ro hala bekonid ….. kesike az sare zamine keshavarzi miad khuneh bayad masalan shoenberg gush kone???

  • ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۱۰:۴۸ ق.ظ

    دوستان عزیز ضمن تشکر از شما بابت بیان نظرات و نیز مسئولین سایت که مطلب را در سایت قرار دادند.
    باید بگویم که مشکل اصلی که من دلیل آنرا نمی فهمم این است که چرا اصلا هیچ فعالیت حتی کوچکی در جهت شناساندن موسیقی کلاسیک که متعلق به مردم همه دنیا است (نه فقط اتریش یا آلمان یا روسیه و ….) صورت نمی گیره؟ چرا سعی میشه سلیقه افراد بیشتر به سمت و سوی موسیقی بی محتوا سوق داده بشه؟
    من قبول دارم که بسیاری از مردم ممکن توان دریافت تمام آنچه در موسیقی کلاسیک هست را نداشته باشند. اما آیا به این بهانه باید موسیقی مبتذل به خورد آنها داد؟

  • farzad
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۱۰:۵۴ ق.ظ

    ma NABAYAAAAAAAAAAD be mardom oon chizi ke doost daran ro bedim goosh konan,bayad chizi ro ke bayad beheshoon bedim ta beshnavand,hala age chize dgi doost daran goosh konan khodeshoon beran donbalesh,vali az rasaneye melli bishtar az ina entezar mire!!!be har hal bayad be tarighi farhange dorosto tarvij dad va avalin chizi ke be zehne man mirese rasanehast.

  • ناشناس
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۸:۵۵ ق.ظ

    یک تبلیغ رب گوجه هست که توش یک والس موزار پخش میشه. همین برای ملت کافیه و ارزشی که تو این کشور برای موسیقی کلاسیک گذاشته میشه همینه دیگه. چی میخواین؟

  • مریم
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۲:۲۵ ب.ظ

    ما در دوران مدرسه درسی به اسم هنر داشتیم که خوشنویسی و نقاشی با کار میشد اما انگار در طول ای ۱۲ سالی که در س خوندیم لزومی برای شناساندن هنر موسیقی احساس نشده و هنوز هم این روند ادامه دارد کسانی که امکان و مسئولیت فرهنگ سازی در سطح وسیع جامعه را دارا هستند ( از طریق آموزش ، رسانه ها …) این کار را ( حتی به نظر من تعمدا ) نمیکنند .چرا باعث رشد اندیشه و پویایی ذهن جوانها بشوند برای خودشان دردسر درست کنند ؟! بهتر میبینند که ماها سرگرم اراجیف موجود ( در همه زمینه ها ) باشیم .اما… با این حال ما نباید ناامید باشیم باید در سطحی که میتوانیم وبا همان حداقل افرادی که سرو کار داریم (خانواده ، مدرسه ، محل کار ، .. ) نه به شکل تحمیل -با روشی حساب شده – در جهت نه انتخاب موسیقی برای آنها که در جهت اندیشیدن و جلب کردن توجه شان به زیباییهای آن و کمبودهای این کوشش کنیم کسی که در کنار ما تغییر کند خود نیز باعث تغییر میشود.

  • ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۲:۴۶ ب.ظ

    اینکه چرا هیچ فعالیتی نمیشه، بنظر من ریشه در عقاید پوچ و ذات ارزش گریز افرادیه که در راس کار قرار گرفتن! هر چیزی که باعث بشه انسان یک قدم فرا تر از دیروز باشه در این مملکت ممنوعه.. موسیقی هم راه های خودش رو برای نفوذ به روح انسان داره، خیلی اوقات ممکنه شما وقتی moonlight sonata رو گوش میدی شاید احساس کنی برای لحظه ای چقدر این موسیقی روی تو تاثیر گذاشته!

    اینا اومدن ۲۷ سال جلوی هرچیز خوب بدی رو گرفتن! به اینجا ختم شد که الان همه در همه موارد سر در گمن، اختلال در حتی احساسات ما کاملاً قابله لمسه، ۲۷ سال جلو انواع موسیقی رو گرفتن، الان اکثریت مردم نمیدونن موسیقی واقعاً چیه؟ ابزاری برای رقص؟ مزخرفاتی برای گذراندن وقت؟ ابزار عیش و شادی؟ آرامش دهنده موقع ناراحتی؟ همه چیز از مسیر اصلی خودش خارج شده، هیچ چیز اون جائی نیست که باید باشه، ارزش ها از نظر افتادن، جایه خودشون رو به ظواهر دادن، هیچ کس اونجائی نیست که باید باشه! هیچ کس اونی نیست که میخواسته باشه! اینکه چرا به موسیقی اهمیتی در صدا و سیما داده نمیشه، بر میگرده به نگاه افرادی که اون بالا بر مسند کارن، اما این فقط یک گوشه از ارزشهاییه که ما ایرانی ها ازش فاصله داریم، شاید الان هم اگر بریزن تو خونه شما و شما داری مثلاً به یک کار خشن متال گوش میدی بجرم شیطان پرستی ببرنت! در حالی که این درست نیست! حتی در یک کار سیاه و خشن سبک متال هم اونقدر احساس و ارزش وجود داره که نشه اونهارو براحتی شمارد. تو کامنت قبلیم گفتم، وقتی ما احساس کنیم که اونچیزی که ما فکر میکنیم درسته و سعی کنیم اون رو به بقیه هم دیکته کنیم جامعه به دو دسته تقسیم میشه، دسته اول کسائی هستن که با این طرز فکر همزیستی پیدا میکنن، و این ملکه ذهنشون میشه که همه باید همینطور باشن! دسته دوم هم دسته ای میشن که فقط میخوان در دسته اول نباشن هر کار درست یا غلطی رو انجام میدن تا در این دسته قرار نگیرن.. این بحث فقط موسیقی رو در بر نمی گیره، بلکه ما سایهء این بی توجهی ها، این میله ها رو در همه لحظات زندگیمون احساس میکنیم، شاید بحث من زیاد از حد از موسیقی خارجه اما خودم فکر میکنم حقیقته… حقیقتی که روی جای جای زندگیم سایه انداخته، ما فقط یک بار (خوب لااقل چیزیه که اکثریت بهش اعتقاد دارن) به دنیا میایم و فقط یکبار زندگی میکنیم و یکبار هم میمیرم، تنها پشیمونی من اینه که این یکبار نتونستم چیزهائی رو که میخواستم، درست یا غلط تجربه کنم…

  • 3x
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۵:۳۳ ب.ظ

    اول صداوسیمابرودمفشابکشه بالابعداسم موسیقی کلاسیک رابیاورد x3

  • ali
    ارسال شده در آبان ۲۹, ۱۳۸۵ در ۶:۳۸ ب.ظ

    پروردگارا !!

    ما حق نداریم هنر دوست باشیم و هنرمند…

    حق نداریم بدانیم و بفهمیم و خوب را از بد تشخیص

    دهیم…

    حق نداریم جور دیگری فکر کنیم…جور بهتری…

    با اینحال

    فقیر باشیم یا غنی…

    بیسواد باشیم یا با سواد…

    روستایی باشیم یا شهری…

    می دانیم و یقین داریم که انرژی هسته ای حق مسلم

    ماست.

  • رسول
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۱:۰۹ ق.ظ

    مشکل دیگری هم که وجود داره اینه که اصلا اکثریت مردم موسیقی سنتی کشورشون رو نمی شناسند حالا چه برسه به موسیقی جهانی
    اصلا موسیقی رو نمی دونند چیه
    ما در دوران راهنمایی چند تا کتاب هنر داریم که کتاب هنر هستند نه کتاب نقاشی و خط که بعضی موقع هست که اصلا معلم ندارند
    به نظر من به طور کلی مسولان کشور باید به فرهنگ جامعه خیلی بیشتر از اینها توجه داشته باشند اصلا الان آموزش و پرورش یعنی فقط آموزش تازه کامل یا ناقص بودنش بماند ولی می خواهم اینو بگم که پروش خیلی اذ آموزش مهمتر است
    ولی البته مشکل همه جا هست انشاالله به یاری خداوند متعال خطاب به همه اهل موسیقی من میگم که اگه بخواهیم درست یا بهتر میشه بلاخره امکان داره شاید ما هم اشتباه کرده باشیم
    نمی دونم چه طوری منظورم رو بگم مثلا ما موسیقی ایرانی هم داریم که بسیار درجه ی بالایی داره ولی هنوز بعضی از کسانی که اهل موسیقی هستند دقیق نمی دونند دستگاه شور چیه یاحالا و مشکل هم اینجاست که کسی هم بهشون نگفته که چیه به نظر من در وعده ی اول باید اگر می خوان موسیقی خوب رو رواج بدن تا با مسایل مذهبی هم مشکلی نداشته باشه باید به موسیقی خوب توجه داشته باشند وگرنه موسیقی بد عین آب خوردن جای موسیقی خوب رو میگیره

  • nima
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۲:۰۳ ق.ظ

    دوستِ عزیز، آیا حتی اگر مجری برنامه مربوطه با دلایل شما قانع شود، اتفاقی خواهد افتاد؟ فکر نمی کنم.
    در نظام سیاسی-اداریِ حاکم جز از بالا نمی توان کاری انجام داد، و متاسفانه در دستگاه اداریِ امروزِ ایران، شما در صدر ِ کار ها افرادی به مراتب نا آگاه تر و بی مسئولیت تر میبیند. در سیاست فرهنگی ِ کشور هم که خوب میدانید ارزش ها کدام است و جایی برای آرای ِ من و شما وجود ندارد.
    پس این آرزوی ما نیز روزی بر آورده خواهد شد که به طورِ کلی دستگاه فرهنگی ِ کشور تغییر یابد.
    نیما

  • shahab
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۲:۱۱ ق.ظ

    dostan khaheshan be jaye in hame nazar hala che dorost cjhe ghalat mitonan az hashye in dastanha be dor bashando sazeshono bezanan va az baghale in dastanha rad beshan.

  • مهدي
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۹:۳۶ ق.ظ

    من از هم دوستان که در مورد این مطلب نظر دادند تشکر می کنم نظرها چه بد و چه خوب، نشان می دهد که همه راجع به موسیقی کلاسیک تعصب دارند و این خیلی خوب است.
    و از مدیریت این سایت هم تشکر میکنم بازهم در مورد این گونه مطالب نوشته شود خیلی خوب است

  • navid
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۱۰:۵۱ ق.ظ

    اقای درخشنده شما طوری سخن میگویید که انگار به موسیقی ملی ایران چقدر توجه و ارزش و اهمیت داده میشود و انوقت به موسیقی کلاسیک نه.
    اقا این دولت و کلا” این رژیم با هنر غیر مریض و والا در هر نوع ان مخالف است و طبیعی است چون نوع سیاست گذاری اش بدین سان ایجاب می کند. چرا که هنر غیر مریض(که از موسیقی اصیل و ملی خود گرفته تا موسیقی اقای باخ و یا اقای بتهوون و …) باعث بالا رفتن سواد عمومی و روشنفکر شدن احاد مردم و بطبع اعتراضات مردم علیه زورگویی ها و هنجار های نادرست این حکومت و… می شود و به دنبالش مع هذا.
    بنابراین باید این چراها را از فکر و ذهنمان خارج کنیم, چراکه مسئله اینجا نیست که موسیقی چنین بزرگانی چرا نباید پخش و نشان داده شود مگر مبتذل است؟ بلکه اتفاقا” چون خیلی خوب و والا است باید لگد مال شود و نشان داده نشود.
    بنابراین باید مطمئن بود و شک نداشت که کارهایی از این قبیل عمدی است و نه فقط برای دوری مردم از هنر عالی و واقعی بلکه لگدمال کردن هنر نیز می باشد.
    یک روز که تلویزیون روشن بود و من نگاهم به ان نبود ناگهان موسیقی استاد مشکاتیان(سنتور سولو با اجرای خودشان)را شنیدم ناگهان پریدم به طرف تلویزیون دیدم باغبانی داره باغچه رو بیل میزنه!!!!!!!!!!و در باره پیوند زدن و کاشتن گیاه توضیع میده بی اختیار اشکهایم جاری گشت و فکرکردم.

  • مثلث
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۱:۴۱ ب.ظ

    مگر باخ، موتزارت، بتهوون، شوپن، چایکوفسکی و دیگر بزرگان موسیقی کلاسیک موسیقی هایی مبتذل ساخته اند که ما نباید آنها را از رادیو و تلویزیون کشور بشنویم؟

    عینهو همین سوال را از مسئولین پرسیدیم . مدیر ارشد موسیقی نگاهی که به نعلبندان می اندازند ، به ما انداخت ، پشت چشمش نازک شد و پشت خود را به ما کرد . دیدیم که دستش به سمت جیب تنبانش رفت . موبایلش را در آورد و شماره ای گرفت . گفت ، منه باخ یکی اومیه واسه مو زارت و روت مینه ، بتو و اون هاون شونپت میگوم پول چایشو بده واسه مو فس فس نکنه .

  • بهزاد
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۳:۱۱ ب.ظ

    باید جامعه ای که موسیقی را مکاشفه ای برتر از تمام خرد و فلسفه نمی داند حقیر بدانم.
    بتهوون

  • ali
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۷:۴۶ ب.ظ

    من مدتهاست در زمینه آهنگسازی فعالیت می کنم.در طول حدودا ۴سال مجموعه قطعاتی برای گیتار کلاسیک آماده کردم و تقریبا کمها پیش هم موفق شدم قطعات را ضبط کنم.
    یکی ازدوستانم که درزمینه موسیقی فعالیت می کند پیشنهاد رد کرد به صدا وسیما(مرکز اصفهان) مراجعه کنم و نظر واحد موسیقی سازمان رو در مورد این
    مجموعه جویا شوم.

    خلاصه اینکه دیروز وقت ملاقات گرفتم و با اینکه می دانستم اینکار کاملا بیهوده
    است اما حس کنجکاوی جالبی من را تا آنجا کشاند …و این هم شرح ماجرا:

    مسئول واحد وقتی فهمید قطعات تنها برای گیتار ضبط شده از من پرسید چرا
    کارها را به همراه ارکستر اجرا نکردم.

    وقتی توضیحات ایشان کامل شد من متوجه شدم منظور ایشان از ارکستر در
    حقیقت همان ارگ و خواننده است!!

    در ادامه ایشان از من خواستند قطعه ای به سبک و سیاق مذکور آماده کنم چرا که
    مرکز تهران برای موسیقی بدون کلام بودجه ای اختصاص نمیدهد( با این استدلال
    که مشابه خارجی آن زیاد است!!)

    اما موسیقی که توسط ارگ یا به عبارتی ارکستر و خواننده اجرا شود در صورت تایید به مبلغ هر قطعه ۶۰۰هزار تومان خریداری می شود.

    در ادامه ایشان پس از شنیدن آثار من حدس زدند که با گیتار الحمرا ضبط شده
    است و در ضمن یکی از قطعات هم برایشان کاملا آشنا بود و من در حالیکه
    فوق العاده تحت تاثیر دانش موسیقی ایشان قرار گرفته بودم آنجا را ترک کردم.

  • ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۸:۲۶ ب.ظ

    مرسی مثلث خندیدیم… ولی واقعا حیف… لعنت به چراغ سرخ لعنت به چراغ سبز…

  • amir3
    ارسال شده در آبان ۳۰, ۱۳۸۵ در ۹:۲۹ ب.ظ

    […] : در مملکتی که موسیقی وجود دارد […] ظهور نخواهد کرد. بنابراین دوستان موسیقی رو تعطیل کنین چونکه داره میاد……

  • کیارش
    ارسال شده در آذر ۱, ۱۳۸۵ در ۱۲:۴۴ ق.ظ

    اگر تلویزیون موسیقی کلاسیک پخش میکرد جای تعجب بود. شمادر رادیو یا تلویزیون تا حالا دیدید که یک موسیقیدان درست و حسابی بیاد و صحبت کنه ( دروغ چرا من یکبار استاد فرهت و پیرنیاکان رو دیدم که صحبت میکردند) خب اونم برنامه خاصی بود که کسی دیگه ای نمیتونست بیاد. به هرحال جای تاسفه بگذریم که خیلی از مردم خود ما هم فرهنگشون در همین حده و وقتی باهاشون صحبت از موسیقی کلاسیک میکنی بهت میخندن و تو رو امل تصور میکنند واقعا فکرشو بکن که بهت بخندن و بگن تو املی . دلت میخواد یاخودت رو بکشی یا اون طرف رو گاهی وقتا من گریم میگیره از این مردم. درود و بدرود.

  • رسول
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۱:۰۰ ق.ظ

    نه ببینید دوستان دیگه زیاد شورشو در آوردید مگه همه استعداد موسیقی دارن که خیلی عمومی بشه
    شما نمی تونید چیزی رو به یکی تحمیل کنید ولی به نظر من واقعا کسانی هستند که از موسیقی چیزی نمی دونن ما که جنگ و دعوا نداریم به نظر من ما اهل موسیقی خودمون باید تلاش کنیم اگر عاشق موسیقی هستیم باید اینا رو راحت تحمل کنیم نه اینکه به همه بد و بیرا بگیم تازه ما که اهل فرهنگیم اینطوریم چه برسه به بقیه حالا وجدانن شما کیگید مسولان چه کار کنن اینطوریکه نمی شه هر کی یه حرفی بزنه ما تو این مملکت زندگی می کنیم و فرهنگ خاص خودمونو داریم و باید اونو حفظ کنیم حالا موسیقی کلاسیک یه چیز مشترک بین همه ملتهاست
    ببینید ما با حواسمون باشه که بدون فرهنگ نیستیم این طور هم نباشه که همش موسیقی کلاسیک
    ولی حرف اصلی من اینه که چرا علم عمومی جامعه در حوزه موسیقی پیشرفت نمی کنه وبه آن بی توجه اند به نظر من مشکل اصلی اینه نه نمیدونم این مملکت با موسیقی مشکل داره خوب این یعنی چه

  • رسول
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۱:۰۶ ق.ظ

    نتیجه این کم توجه ای اینه که الان دیگه کسی به موسیقی کشور خودش هم گوش نمیده یعنی موسیقی سنتی خیلی کم البته گوش میدن ولی اینوع موسیقی حقیر شده
    مجموع این عوامل اینه که کجفهمی نسبت به اقدامات مسولا ن زیاد میشه ودر نهایت مردم از دولت فاصله میگرن البته منظورم صرفا موسیقی نیست بلکه کل فرهنگ و هنر است که تهاجم فرهنگی به آن لطمه زده است ولی ما به خاطر بی توجه ای بعضی چیز ها رو از دست دادیم مانند جوان پاکی که روزی خوب درس می خواند و یا غیره ولی الان به خاطربی توجه ای به حقیقت دچار سردرگمی است هدفون نو گوشش میکنه و صداش رو زیاد میکنه
    آخرش که چی چون یک سری این کار را انجام میدادن اینم میره انجام میده
    اینجاست که می بایست هن وفرهنگ و مردم باید بتوانند با هم صحبت منند
    اوووووووووووووو چقدر نوشتم ببخشید ولی به نظر من واقعت اینه
    انتقاد می پذیرم انصافا راجه به اینا نظرتان چیست؟

  • اميرحسين
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۶:۵۷ ق.ظ

    آقا مشکل این چیزها نیست…بنده خدا این دوستان هم حق دارندولی نمی توانند دلیل اصلی مساءله رادر یک رسانه همانند تلویزیون توضیح دهند…حالامن براتون توضیح میدمتا خودتون قضاوت کنید:
    همانطور که میدانید ادوات طرب همگی حرامند بخصوص آن ادواتی هستند که یه چیزی مثل چوب روش میکشند و صدای زنانه میدن…اونا حرامترین ادواتند است می باشم واصلآ در راستای همین امر خطیر و متعالی پاکسازی و اصلاح جامعه از محرمات ومفاسد بوده که اوایل انفجار نور ادوات اساتیدی چون زنده یاد تجویدی را شکستند…
    حرمت این ادوات ضعیفه نوا تا به حدی است که خود اجانب نیز به آن لقب شیطانی داده اند
    خوب تحت چنین شرایطی چطور انتظار داریدکه آثاری را برای ملت معصوم و بی گناهمان پخش کنند که در آن حداقل صدای سی چهل تا از این ادوات قبیحه شیطانی به گوش میرسد؟وگرنه هیچ کس منکر هنر و رسالت والایش در انسان سازی نیست لذا مسءولان محترم برای اثبات حسن نیتشان دستور اجرای کلیه آثار بتهوون به گونه ای بومی را صادر کرده اند…یعنی بدون استفاده از این قبیل ادوات قبیحه سوسول مابانه شیطانی وجایگزین کردن آلات حلالی مانند دف و زنبورک .البته تحت شرایطی استفاده از ساز نی نیز بلامانع است منتهابه شرطها و شروطها.
    تبصره
    اجرای آثاری که وزن آنها یکی از اوزان قبیحه ترکیبی همانند ۸/۶و۸/۹وقس علیهذا باشد منوط به تبدیل ریتم آنها به اوزان آبرومند حداقل ۴/۶ با تق تق حداکثر۴۰ بار در دقیقه میباشد
    دیگه بهتر از این چه چیزی میخواهید حالا باز هم نامه بدید و غرغر کنید و انتظارات عجیب و غریب و ناپسندی داشته باشید که زمینه انحراف خودتان و ذیگران را مهیا کند

  • milad
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۸:۱۵ ق.ظ

    موسیقی برای مردم ما یعنی ۸/ ۶
    کلاسیک که جای خود دارد مردم ماراک و ‌pink floyd را هم نمی شناسند ! ! ! ! ! . . . . . . .

  • shghi
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۱۲:۰۲ ب.ظ

    به نظر من صدا و سیمایی که حتی ساز رو نشون نمیده هموون به که موسیقی بتهوون رو پخش نکنه
    شما نمیدونید که چرا صدا و سیما با موسیقی کلاسیک قهر است اما من نمیدونم که چرا با ساز قهره که ساز رو نشون نمیده مگه ساز فحش رکیک است که نباید تصویرش دیده بشه خیلی وقتها من فحش رکیک رو هم به مراتب از صدا و سیما شنیده ام و دیده ام فقط میشه گفت که متأسفم هر چی فکر میکنم که چرا ساز حرام نمی فهمم این همه چیزهای حرام توی همین صدا و سیما داره پخش میشه اما اینا زورشون فقط به موزیک میرسه

  • راد
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۲:۱۶ ب.ظ

    خوب دوستان راه حل چی می شه ؟ بیاد دونبال راه حل باشیم

  • AB
    ارسال شده در آذر ۲, ۱۳۸۵ در ۷:۰۴ ب.ظ

    موسیقی جدی در طول تاریخ همیشه بصورت زیرزمینی ومتعلق به مخاطب خاص (اشراف/متفکران/روشنفکران)بوده
    است.پس نمیشه از توده عوام انتظار داشت که محسن چاووشی رو ول کنه و بیاد سونات باخ گوش بده!
    به نظر من بایدگوش تنبل مردم ایران تربیت بشه.
    یه راه حل هم دارم:
    اگر موزیسین های شاخص پاپ ما بتونند بصورت تدریجی آثاری با هارمونی های سنگین تر ارایه کنند میتونند باعث بالا رفتن سطح توقع مردم از موسیقی و در نتیجه تربیت گوش های آنان بشود.
    اگر در این مورد بحث کنیم فکر کنم به جایی برسیم.

  • اميرحسين
    ارسال شده در آذر ۳, ۱۳۸۵ در ۴:۵۵ ق.ظ

    مشکل فقط صداوسیما هم نیست اگر میخواهید به عمق فاجعه پی ببرید یه سری به میدان انقلاب بزنید به هر مغازه ای که سر میزنید بیش از ۳/۲ کاست ها و سی دی هایشان متعلق به هنرمندانی(!)است که معلوم نیست که چطور به این نتیجه رسیده اند که باید بخوهنند و کاست بدهند…نه صدا نه تکنیک نه موسیقی درست نه شعر آبرومند اما نوازندگان گاهی نام نوازندگان را که می بینم می خواهم برای این مملکت زار زار گریه کنم که نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی اش باید چنین خزعبلاتی را بنوازند تا بتوانند امرار معاش کنند.

  • اميرحسين
    ارسال شده در آذر ۳, ۱۳۸۵ در ۵:۲۱ ق.ظ

    اما ۳/۱ باقیمانده….
    اکثرشان توسط افرادی منتشر شده اند که نه تنها فرق دشتی وماهوررا نمیدانند و نه تنهانمیدانند که فرق موسیقی کلاسیک و اصیل و باقالیهایی که تا دیروز میفروختند چیست بلکه حتی نمیدانند که معمولآ(!)رسم است که تا قطعه ای تمام نشده نوار نباید تمام شود و مهم است که نوار در وسط قطعه تمام نشود!!و البته تصور میکنند که مسءله مهمی نیست که چند لحظه ای از یک اثر جابیفتد(فطع و وصل شود) و فکر میکنند که کسی هم نمی فهمد.
    دیگر بگذریم از وضعیت افتضاح لیبل آثار کلاسیک که بعضآ فتوکپی هستند روی کاغذ رنگی (که البته باز هم فکر میکنند که کسی نمی فهمد)
    وهمینطور لزومی هم ندارد که یک کاست با بیش از ۱۵ اثر کلاسیک دارای فهرست باشد…اما لطف میکنند و یک ورقه فتوکپی شده در برخی کاستها میگذارند.
    مراجع:
    کاست باربد :استاد ملک و…
    کاست دلشکسته
    کاست شهر آشوب استاد ملک
    کاست های آثاری برای پیانوی ۱و۲
    کاست رومءو وژولیت و… اثر چایکوفسکی
    .
    .
    .

  • Babak
    ارسال شده در آذر ۳, ۱۳۸۵ در ۶:۰۱ ب.ظ

    yek jayi tooye hamin site raje be “blues” mikhoondam ke mogoft: “dar zamane barde dari dar amrica, arbabane sefid poost be sheddat mokhalefe dastresie siahan be alate moosighi boodand. chera ke midanestand in roohiyeye yaghi gari ra dar anan taghviat mikonad.” dige khodetoon baghiasho hads bezanid. moosighie dorost o hesabi baese roshde fekrie mardom mishe. daghighan chizi ke siasat gozaran hamishe va dar toole tarikh bahash mokhalef boodand. oona mikhan ma “ARASH” goosh bedim. va dar in zamine ham kheili movaffagh boodand.

  • fariba
    ارسال شده در آذر ۳, ۱۳۸۵ در ۱۱:۰۰ ب.ظ

    man nazzar nadaram doostan kamelan towzih dadan,, . ,

  • بهارک
    ارسال شده در آذر ۶, ۱۳۸۵ در ۱۰:۵۷ ب.ظ

    من چند بار در رادیو قطعاتی از بتهوون رو شنیدم و این خودش جای امید واریه!
    متاسفانه فرهنگ ما هنوز به جایی نرسیده که بتونه باموسیقی کنار بیاد

  • ایمان
    ارسال شده در آذر ۱۶, ۱۳۸۵ در ۱۲:۳۹ ق.ظ

    سلام.
    بابا چه انتظاری دارید!؟ تلویزیون با شجریان و پایور هم قهره! بتهوون که سر جای خود! ولی دلیل این که پاپ پخش میشه و بتهون نه- اینه که پاپ بار فرهنگی نداره ولی موسیقی کلاسیک یا ایرانی یا هر نوع جدی از موسیقی بار فکری و احساسی و فرهنگی داره و بیدار کننده است. کدوم سیاست مداری از بیداری خوشش میاد که آقایون سیاست باز اینجایی خوششون بیاد؟

  • میلاد
    ارسال شده در آذر ۲۴, ۱۳۸۵ در ۲:۵۵ ق.ظ

    سلام موسیقی کلاسیک که هیچ همین موسیقی به اصطلاح پاپ ایران رو ببینید من فکر نمیکنم هیچ کشوری در دنیا چنین موسیقی پاپ مزخرفی داشته باشه!! بعد ما انتظار داریم صداوسیما بتهوون و موزار و شوپن پخش کنه … بعضی از مردم ما در عمر خودشون حتی یک دقیقه میوزک خوب هم گوش ندادن! واین برمیگرده به سیاست های غلط دولت.!

  • میلاد
    ارسال شده در آذر ۲۴, ۱۳۸۵ در ۳:۰۹ ق.ظ

    سلام موسیقی کلاسیک که هیچ همین موسیقی به اصطلاح پاپ ایران رو ببینید هر کسی به خودش اجازه میده دهنش رو باز کنه و هر چرندی رو بخونه !!!فکر نمیکنم هیچ کجای دنیا موسیقی به این مزخرفی داشته باشه !!! بعد ما انتظار داریم صداوسیما برامون موسیقی غنی کلاسیک و اثار بتهوون و موزار و باخ یاموسیقی جز وکانتری وبلوز پخش کنه…

  • نازی
    ارسال شده در آذر ۲۴, ۱۳۸۵ در ۲:۴۴ ب.ظ

    MAN HAR KARI MIKONAM NEMITOONAM BERAM TALARE GOFTO GOO BA IN KE BARAYE TAHGHIGHATAM LAZEME BERAM YE RAHE SARITAR DASHTE BASHE BEHTARE
    MERSI

  • ارسال شده در دی ۶, ۱۳۸۵ در ۱۰:۰۹ ق.ظ

    سلام. اتفاقا تلویزیون واقعا کارشناسانی داره که می دونن چه موقع چه آهنگی رو پخش کنند که رو اعصاب ملت راه برن. دقیقا می دونن چه طور یک آهنگ رو طوری که دلشون می خواد سانسور کنند و چه قسمتی از آهنگ رو پخش کنند.
    به نظرم همون بهتر که پخش نمی کنند وگرنه مثلا از وسط یه سمفونی یه تیکه حذف می کنند و بقیش رو طوری به هم می چسبونن که هیچ کس متوجه نشه و زمانش برای پخش قبل از اخبار مناسب بشه.
    ما همه چیزمون ایراد داره. تو دانشگاه ما وقتی برای برگزاری کنسرت نزد رییس دانشگاه رفتن با گفته عجیب ایشون مواجه شدند که جواب پهلوی حضرت زهرا رو کی میده و من نمی تونم اون دنیا جواب گو باشم!

  • ahmad
    ارسال شده در دی ۸, ۱۳۸۵ در ۱۲:۲۱ ب.ظ

    hata age gahi az ye resane ye gheteeye classic pakhsh mishe , na ghetee moarefi mishe va na ahangsaz .ina hata musighie sonnatie khodemun ro ham behesh tavajoh nemikonan va in az asare mazhabe ,mazhabi ke hameye chizaye khub ro nahy mikone va gheire mostaghim mardom ro be samte enhetat mikeshe.musighi barjaste tarin onsore tabiate ke ghadere be hame chiz asar bezare .ama ma az dashtane musighie khub hamishe mahrum budim.oun shakhsi ham ke tu TV in arajif ro gofte shayad khodesh shifteye beethoven bashe amaekhtyari baraye goftane harfa nadare bazyad ye chizaei ro bege ke behesh dikte kardan . kheily ahmaghanas

  • osanak
    ارسال شده در دی ۲۲, ۱۳۸۵ در ۱۱:۲۹ ق.ظ

    salam,be nazare man mosighi va lezat bordan az oonam bad az modati adat mishe mesle bacheyi ke az aval harchi behesh yad bedi hamoono tahvilet mide agar in model moosighi jedi gerefte beshe be ghole doostan oon abarghooyi ham hadeaghal bachash ba in moosighi ha gooshesh va zehne amadeye jazbesh ashena mishe ke hatman dar roshd va oganize shodane tafakoresh asarati dare.

  • mohammad
    ارسال شده در اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۶ در ۳:۲۸ ق.ظ

    salam doostan. in moshkelaty ke shomaha bayan kardid taghriban hal kardanesh gheyre momkene.hade aghal baraye nasli ke ma too oon hastym.vaghean ghamangiz va dard avar in sathe payine farhange moosighiye mardomemoon.
    eftezahe.hamin seda sima khodesh moraveje in moosighiye pope ashghale.hata koochektarin barnameye amoozeshy az moosighiye sonatiye keshvare khodemoon nemizaran ta javoon ro ba moosighiye vatanesh ashna konan.
    che berese be moosighiye classic.
    be nazare man ba ba kari joz nezare gar boodane tabahiye moosighy nemitoonim bokonim.
    chon moshkel az bonyade .be yeki az doostan vaghty mikhay ye gheteye classic goosh bedy behet migan omol vaghean adam bayad zar zar gerye kone

  • machine-student
    ارسال شده در شهریور ۱۷, ۱۳۸۶ در ۵:۰۷ ق.ظ

    به نام خداو سلام به همه.
    ————————————————–
    خوب اگه اشکالی وجود داره نه باید با دید صد در صد منفی به اون نگاه کرد و همه چیز رو به هم بافت .
    البته که باید نظرات رو شنید و هرکس هر راه حلی داره ارائه بده .
    خدا به انسان زبان داده که صحبت کنه تا بوسیله اون مشکلاتش رو هم حل کنه.
    در ضمن شما خودتون رو نگاه نکنید که از موسیقی یک دید باز دارید همه مردم این طور نیسند.
    البته من نوکر مردم ایران هستم((مردم ایران سلام))
    اما اکثراٌ قرتی و رقاصند و یه جور dance music خاص میپسندند و باب طبعشونه.
    اصلاٌ اکثر مردم دنیا همین طور هستند .شما ببینید در همان کشور ها که اشاره کردید موج های fm و بعضی شبکه ها که موسیقی کلاسیک پخش می کنند نسبت طرفداران آنها به دیگر سبک ها چقدر است. تحقیق کنید. همون کاری که خیلی هامون حوصلشو نداریم.
    شما نسبت کمی آثار کلاسیک را نگاه کنید.
    اصولاٌ کلاسیک همه پسند نیست.چیز های خاص طرفدار کمتری دارند.
    من اینو نمی پذیرم که طبع ((همه))مردم به این نوع موسیقی های واهی به علت نشنیدن آثار مشهور و کلاسیک تغییر پیدا میکند.
    البته باید در دسترس همه باشه تا هر کس به سلیقه و استعداد خودش از اون بهره مند بشه.

    مثال:((چند در صد از ما دنبال قرآن که تو خونه همه ما پیدا میشه هستیم چند درصدمون دنبال پولدار تر شدن – امروز شبکه اختصاصی کلاسیک موزیک افتتاح و شبکه رقص و آواز(ازنوع سبک و هرزه گری) نیز همین طور مقایسه کنید بیننده های هرکدام را))

    اما با صبت شما مواقم و مصر برای متعادل سازی موسیقی در کشوری که موسیقی از اوست فارابی و بوعلی از اوست
    بسیاری سازهای موسیقی از اوست بسیاری ….
    ————————————————–

  • ارسال شده در آذر ۴, ۱۳۸۶ در ۱۱:۲۵ ق.ظ

    شتر کجاش قشنگه که لبش زشته؟!
    فکر می کنین مسئولان صدا و سیما تو خونشون که می شینن به چه نوع موسیقی کوش میدن؟
    انوانسیون های باخ؟!!!!……….

  • ارسال شده در خرداد ۱۹, ۱۳۸۷ در ۱۲:۳۹ ب.ظ

    درود
    مردم ما موسیقی بتهوون را با آژیر ماشین زباله جمع کن میشناسند!!! جاهای دیگه را نمیدونم ولی در اصفهان صدای آژیر ماشین های زباله جمع کن قطعه فورالیزه بتهوون است که شان موسیقی را تا این حد …؟

  • ناشناس
    ارسال شده در آبان ۲۶, ۱۳۸۷ در ۳:۴۶ ب.ظ

    متاسفانه در تهران هم صدای آزیر ماشینهای زباله جمع کنی قطعه فورالیزه بتهوون است.
    من به موسیقی کلاسیک علاقمند هستم ولی در اطرافیانم خیلی کم دیدم که به این موسیقی علاقه داشته باشند. و بعضی اصلاً نمی دونن چی هست.
    احتمالاً صدا و سیما به خاطر همین چندان توجهی به این نوع موسیقی نداره، اگر داشت مجری برنامه حتماً میدونست که قطعات موسیقی کلاسیک عمدتاً در حد چند دقیقه هستن نه یک ساعت!

  • محسن
    ارسال شده در اردیبهشت ۱۴, ۱۳۸۸ در ۱۰:۴۵ ب.ظ

    سلام دوستان عزیز اگر می شود در مورد موسیقی کلاسیک زیبایی که گاهی وقت ها هنگام پیام بازرگانی مبل خاورمیانه پخش می شود مرا راهنمایی کنید تا آن را دانلود کنم با تشکر.

  • ارسال شده در آبان ۸, ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۶ ق.ظ

    سلام
    در پاسخ به شما و همشهری عزیزم آقای درخشنده باید عرض کنم که صدا و سیما بنا به چند دلیل سالهاست که در تلاش است سطح پسند و سلیقه ی مردم را پایین بیاورد . اگر خاطرتان باشد چند ماه پیش ضرغامی به طور رسمی اعلام کرد که مهمترین رقیب ما فارسی وان است . مدتی فرکانس فارسی وان زیر امواج پارازیت بود و سپس مجددا آزاد شد . همه ی اینها برای جلب توجه هرچه بیشتر مردم به فارسی وان بود . چون سطح کار در فارسی وان بسیار پایین و عوامانه است .

  • علی
    ارسال شده در بهمن ۷, ۱۳۹۰ در ۱:۰۱ ق.ظ

    در تمام دوران نحس درسیم تو مدارس تهران تا دلتون بخواد از این که ابن سینا و فارابی مسلمون بودند شنیدم ولی حتی یکبار هم نشنیدم که فارابی کتاب الموسیقی الکبیره نوشته یا ابن سینا این همه تحقیقات موسیقیایی کرده.
    یا برین آلمان و اطریش زندگی کنید یا ایراد بیخودی نگیرید.چون اگه حکومت هم عوض شه مردم ایران درک موسیقی ندارند.اینو دست رو {…} میذارم.!!!!

  • شكيبا
    ارسال شده در خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ در ۱۲:۲۷ ب.ظ

    فقط میتونم بگم که یکی باید از یه جایی شروع کنه.مبارزه کنه با این افکار جاهلانه
    دنیایی که اینقدر بزرگه ایرانی که اینقدر بزرگه حتما باید یکی رو داشته باشه
    تقصیر خودمونه که فقط با آروم ترین صدای ممکن اعتراض میکنیم و حرص میخوریم
    اگه کسی اهل مبارزه نباشه که نمیشه
    من یکم سنم برای مبارزه کمه ولی قول میدم تلاش کنم یکم از این فکرا دور باشم
    آدمای بزرگ باید بزرگ فکر کنن…
    شاید افکارم کاملا احمقانه باشه از نظر خیلیا ولی موسیقی برای من یه ارزشه…
    باید پای ارزش هام بایستم.
    بیخیال فکر کنم بیشتر بنویسم بیشتر همه بهم میخندن…
    شما جدی نگیرید ولی مطمینم یکی هست که جدی میگیره

ارسال دیدگاه

رایانامهٔ شما نمایش داده نخواهد شد.

آلبوم «در محاصره» با آهنگسازی منتشر شد

یکی از کنسرت‌های ارکستر «خنیاگران مهر» به سرپرستی و آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب آلبوم صوتی تصویری «در محاصره» به خوانندگی محمد معتمدی، توسط نشر «پردیس موسیقی معاصر» منتشر شد. آلبوم «در محاصره» مشتمل بر یکی از کنسرت‌های ارکستر «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی که مرداد ماه سال ۱۳۹۵ به خوانندگی محمد معتمدی در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت، در قالب یک اثر صوتی تصویری توسط نشر «پردیس موسیقی معاصر» وارد بازار موسیقی شد. این مجموعه همزمان با کنسرت‌های اروپایی ارکستر «خنیاگران مهر» در کشورهای فرانسه، سوئیس، کانادا و آمریکا نیز به صورت فیزیکی و دیجیتال در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مروری بر کتاب «موسیقی ایرانی در شعر سایه»

«سایه» در دوره‌ای از موسیقی ایران تأثیرگذار بوده است. این تأثیرگذاری می‌تواند موضوع مقاله‌ای تحلیلی-انتقادی باشد. چنین پژوهش‌هایی نه تنها در مورد سایه بلکه در مورد دیگر هم‌دوره‌هایش نیز باید صورت گیرد (که به هر دلیل هنوز انجام نشده). سایه با موسیقی دستگاهی نیز در حد یک موسیقی‌دوستِ بسیار پیگیر که معاشرت‌هایی با اهالی این موسیقی داشته، آشنایی‌هایی دارد. از مجموع صحبت‌های او در منابع مختلف چنین برمی‌آید که این آشنایی، علمی و چندان عمیق نیست و بالطبع شامل داده‌هایی درست و غلط از دیده‌ها و شنیده‌هاست (مانند بیگجه‌خانی را شاگرد درویش‌خان دانستن! و موارد دیگر). واژگانِ موسیقایی نیز در شعرِ او فراوان‌اند.

از روزهای گذشته…

انتظار از تحصیلکرده ها

انتظار از تحصیلکرده ها

در دوره رنسانس یعنی سالهای ۱۴۵۰ تا ۱۶۰۰ موسیقی نیز همانند سایر هنرها شاهد تغییرات، گسترش و پیشرفت چشمگیری بود، بخصوص اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ در سال ۱۴۳۶ کمک شایانی به توسعه و رواج موسیقی کرد.
تراژدی مدرنیسم در موسیقی ایران (V)

تراژدی مدرنیسم در موسیقی ایران (V)

بالاخره دوست من وارد ارکستر شد و قرار شد نوازنده گروه شود. او با دیدن نت نویسی عجیب استاد خواست که برایش توضیح دهند که معنی این نوشته ها چیست، استاد، مایستر را مامور آموزش به او کرد؛ مایستر که نوازنده یک ساز ایرانی بود به او گفت، به اینها که رسیدی ریز بزن… همینجا دوستم گفت کدام ریز را بزنم؟ نوازنده گفت، مهم نیست باید ریز بزنی! و پاسخ گرفت، نصف تکنیکهای تنبک ریز های مختلف آن است، شکل ریزها است که صداها را تفکیک میکند و برای مثال چند نمونه از ریز های بهمن رجبی را اجرا کرد (او یکی از بهترین شاگردان بهمن رجبی بود!) مایستر جواب داد استاد فرق اینها را نمیداند شما ریز بزنید!
موسیقی در دوران ساسانیان

موسیقی در دوران ساسانیان

دوره حکومت ساسانیان بالغ بر چهارصد سال بطول انجامید و این عصر را در میان اعصار تاریخ ایران پیش از اسلام، درخشانترین دوره موسیقی نام نهاده اند. در این دوره قدرت متمرکز به جای قدرتهای پراکنده در ایران حاکمیت یافت و با تمرکز قدرت و جذب تدریجی ارباب هنر به دربار، زمینه رشد، پیشرفت و پرورش هنرمندان، بویژه موسیقیدانان فراهم آمد.
نشست بررسی «تاثیر خودرو بر ذائقه موسیقی ایرانیان» برگزار می شود

نشست بررسی «تاثیر خودرو بر ذائقه موسیقی ایرانیان» برگزار می شود

نشست سوم از جلسات پژوهشی آکادمی موسیقی پوپیتر و دعوت به همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران موسیقی با حضور هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایران، پنجشنبه این هفته در «آکادمی موسیقی پوپیتر» برگزار خواهد شد. جاوید در این سخنرانی که ارائه پژوهش هایش با عنوان «خودرو و موسیقی» است، به بررسی تاثیر خودرو بر ذائقه موسیقایی ایرانیان می پردازد.
کنسرت گروه موسیقی مُقام ویژه بانوان

کنسرت گروه موسیقی مُقام ویژه بانوان

کنسرت گروه موسیقی مُقام ویژه بانوان (موسیقی آذری) به سرپرستی مریم سروش نسب و خوانندگی نیر فروغی به همراه گروه حرکت به کارگردانی و سرپرستی استاد فرزانه کابلی در تاریخهای پنجشنبه ۲۲ و جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶ در تالار وحدت برگزار می گردد.
نصرت فاتح علی خان

نصرت فاتح علی خان

“صدای او، تار زرین گلیم خوش آب و رنگ این موسیقی مرموز – یعنی قوالی – است.” جمله ای که در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۰۱ در مجله بیلبورد منتشر شد.
مشاهدات موسیقی شناس آلمانی از موسیقی ایران (IV)

مشاهدات موسیقی شناس آلمانی از موسیقی ایران (IV)

تحقیق در موسیقی قدیم ایران بسیار مشکل است زیرا با مسلمان شدن ایران قدیم، موسیقی صدمه بسیار دید، نه تنها اجرای موسیقی، بلکه انتقال این نغمه‏ ها از یک نسل به نسل‏ دیگر هم زیان دید، به همین علت محققان فعلی موسیقی ایرانی‏ شکایت دارند که پیدا کردن خلاء حاصله بین تئوری و عمل‏ موسیقی قدیم بسیار مشکل است.
حمید متبسم: با لشکر کشی مخالفم

حمید متبسم: با لشکر کشی مخالفم

من کاملا مخالف بی دلیل بزرگ کردن یک ارکستر با پیش فرض اینکه حجم ارکستر بیشتر شود، هستم؛ چراکه حجم ارکستر با اضافه کردن تعداد ساز ایجاد نمی شود و ما نمی توانیم با آوردن نامحدود از یک نوع ساز حجم ارکستر را بزرگتر کنیم.
گزارشی از نشست مطبوعاتی اپرای عاشورا

گزارشی از نشست مطبوعاتی اپرای عاشورا

چهارشنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۱ در تالار وحد نشست مطبوعاتی اپرای عاشورا با حضور نصیر حیدریان، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران، علی رهبری، مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران و بهزاد عبدی آهنگساز این اپرا برگزار شد. به دلیل واقع شدن این نشست ساعت استراحت میان تمرین ارکستر، این برنامه کوتاه و فشرده به اجرا رسید.
«پالیز ۱» منتشر شد

«پالیز ۱» منتشر شد

گروه مستقل موسیقی ایرانی «پالیز» پس از حدود یک دهه فعالیت عملی و آکادمیک همراه با تمرینات آنسامبل مستمر در حوزه موسیقی ایرانی، اولین آلبوم خود با نام «پالیز۱» و در آواز بیات اصفهان با ۸ قطعه با عنوان‌های «لالایی، کمانچه، امشب، سنتور، شیدا، تنبک، رقص ژاله، یارمن» با نوازندگی و تکنوازی کیخسرو مختاری (کمانچه)، سولماز بدری (سنتور), ستار خطابی (تنبک) و با صدای علی صمدپور و سولماز بدری را منتشر کرد.