گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برندگان جایزه ویژه گرمی

اسوشیتدپرس، نیویورک- بنا به گزارش آکادمی هنرهای صوتی و استودیویی Recording Academy ، گروههای موسیقی و هنرمندانی چون The Doors، the Grateful Dead و جون بائز از جمله دریافت کنندگان جایزه گرمی برای یک عمر دستاورد هنری خواهند بود.

دیگر دریافت کنندگان این جایزه ماریا کالاس Maria Callas (1977-1923 خواننده سوپرانو یونانی الاصل مقیم آمریکا)، اورنت کولمن Ornette Coleman ( متولد ۱۹۳۰، آهنگساز و نوازنده ساکسوفون آمریکایی)، باب ویلیس Bob Wills ( 1975-1905، نوازنده ویولون، خواننده و ترانه سرای کانتری)، بوکر تی و ام جیز Booker T. & The MG’s (بوکر تی جونز، متولد ۱۹۴۴، نوازنده، ترانه سرا، تنظیم کننده و تهیه کننده) هستند.

برندگان این جوایز بر اساس آرای هیات امنای ملی مشخص شده اند.

نیل پورتناو Neil Portnow، رئیس آکادمی هنرهای صوتی و استودیویی در بیانیه ای چنین گفت : “گروه هنرمندان منتخب امسال، بسیار با یکدیگر متفاوتند اما همه به عنوان تاثیرگذارترین سازندگان آثار مشهور و برجسته شناخته شده اند. “

” دستاوردهای هنری آنان نمونه بارزی از بالاترین استانداردهای هنری و فنی تولید موسیقی در جهان به شمار میرود که به شکلی مثبت بر صنعت موسیقی و علاقمندان آن تاثیر گذاشته است.”

این جوایز در روز ۱ فوریه، طی مراسمی که قبل از اهدای جوایز اصلی گرمی در Staples Center لوس آنجلس صورت میگیرد، اهدا خواهد شد.
استل اکستون Estelle Axton، یکی از بنیان گذاران کمپانی استکس Stax Records، استفن سوندهایم Stephen Sondheim، آهنگساز/شاعر برنده گرمی و کوزیمو ماتاسا Cosimo Matassa مهندس صوت و ضبط نیز به مناسبت سهم بی نظیر آنان در بخش صنعتی و غیر اجرایی موسیقی به دریافت جایزه هیات امنا نائل خواهند شد.

حضور هنرمندان ایران

صحبت درباره جوایز گرمی، بدون اشاره به هنرمندان ایران در میان نامزدان دریافت این جایزه، لطفی ندارد.

جایزه گرمی که معتبرترین جایزه موسیقی در جهان به شمار میرود، انواع موسیقی را از کلاسیک تا مدرن، موسیقی فولکلوریک، پاپ، جز و در کل ۳۰ نوع یا ژانر موسیقی را دربر میگیرد و در ۱۰۸ رده توزیع میشود.

اعتبار این جایزه به این دلیل است که انتخاب بهترینها، توسط آرای اعضای انجمن حرفه ای آکادمی ضبط موسیقی که نهادی بسیار معتبر به شمار می آید، انجام میگیرد و بر خلاف جوایز اسکار، سیاست های خاصی که موجب کاهش ارزش این جایزه شود، چندان در این رای دهی دخیل نیستند.

امسال، “به تماشای آب‌های سفید” اثر حسین علیزاده، کاندیدای چهل و نهمین دوره جایزه گرمی است. این اثر حاصل همکاری مشترک علیزاده با هنرمند صاحب نام ارمنستان، ژیوان گاسپاریان است که کنسرت آن دو سال پیش درفضای بازکاخ نیاوران برگزار و آلبوم و سی دی آن هم از سوی انتشارات هرمس به بازار موسیقی عرضه شده است.

لازم به ذکر است که در دوره های قبلی گرمی، آلبوم های”غزل” (کیهان کلهر) و “فریاد”، حاصل همکاری محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان نیز به بخش پایانی این جایزه راه یافته بودند، اما جایزه نهایی را به دست نیاوردند.


msnbc.msn.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است