گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جشن دهمین سالگرد فعالیت ژورنال موسیقی گفتگوی هارمونیک دیروز، دوم خرداد در فرهنگسرای نیاوران به اجرا رسید. چنانکه مستحضرید، قرار بود جشن در روز اول خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود و افراد بسیاری برای همراهی ما در این برنامه، اعلام آمادگی کرده بودند ولی به دلیل یک سوء تفاهم در ساعت برگزاری این برنامه، مسئولان فرهنگسرای نیاوران پیش نهاد تعویق برگزاری جشن به روز دوم خرداد را دادند.

اولین تصمیم ما پس از شنیدن این خبر که یک روز پیش از اول خرداد روی داد، تغییر مکان برگزاری جشن به فضایی خارج از سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران و یا حتی مکانی نزدیک به فرهنگسرای نیاوران بود؛ در این روز پر التهاب با همکاری شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) از نزدیک ترین مراکزی که امکان برگزاری برنامه در آنها بود دیدار شد و به دلیل کوچک بودن این فضاها برای جشن ما گزینه دوم یعنی تغییر زمان جشن با وجود تمام مشکلاتی که داشت، اجرایی شد.

به خاطر تعطیلی بیشتر خبرگزاری ها در روز پنجشنبه، تنها با همکاری و یاری دوستان و همیاران سایت، به صورت فوری خبر رسانی هایی انجام شود تا میهمانان ما با مشکل مواجه نشوند. به سرعت خبر تغییر زمان برگزاری نشست، انتشار یافت و توانستیم تقریبا تمام میهمانان را مطلع کنیم. هرچند متاسفانه حدود شش نفر از میهمانان، به دلیل بی اطلاعی از تغییر زمان، در روز اول خرداد به فرهنگسرا مراجعه کردند که از همینجا از همه این عزیزان پوزش می طلبیم.

با تغییر زمان برگزاری برنامه، متاسفانه از همراهی سه گروه محروم شدیم، اول گروه کر شهر تهران به رهبری آقای مهدی قاسمی که با مهر و لطف فراوان، قبول همکاری کرده بودند و به دلیل نبودن بعضی از اعضای گروه در روز جمعه، در جمع ما حضور نداشتند که همینجا از همراهی و محبت ایشان تشکر می کنیم.

دوم، کوارتت شهرزاد به این دلیل که یکی از اعضای آن در روز جمعه باید بر روی صحنه می رفت، نتوانستند دوم خرداد را با ما باشند که از این عزیزان مخصوصا خانم تینا جامه گرمی تشکر می کنیم. سوم، دوئت سنتور و نی بود که به دلیل مشکلی که نوازنده سنتور در روز جمعه داشت، با وجود تمرین های بسیار فشرده ای که انجام داده بودند، این برنامه برگزار نشد که از همکاری این دو عزیز نیز سپاسگزاریم.

روز پنجشنبه، به سرعت تماس هایی با هنرمندان موسیقی گرفته شد که از میان آنها استاد گرامی دکتر محمد سریر، با وجود مشغله ای که در روز جمعه داشتند، دعوت ما را اجابت کرده و در برنامه حضور پیدا کردند، همینطور گروه آکاپلای دامور به سرپرستی آقای فراز خسروی دانش، با روی باز همکاری با جشن را پذیرفتند و در آخرین ساعات روز پنجشنبه، هنرمندان گرامی آقایان یونس محمودی و دکتر میثم خاتمی نیا نیز به جمع ما پیوستند.

در روز جمعه به دلیل مشکلی که در پخش کلیپ وجود داشت و همینطور مسئله ساند چک، برنامه با ۲۵ دقیقه تاخیر آغاز شد و این تاخیر باعث شد بخشهایی از سخنرانی های سردبیر و اعضای سایت حذف شود و البته در نهایت نیز نتوانستیم ورژن با کیفیتی از کلیپ را در سالن پخش کنیم که از همینجا از تمام دوستان عذر خواهی می کنیم.

در نهایت، بازخوردهای متفاوتی که از دوستان و شرکت کنندگان دریافت شد حاکی از آن بود که با وجود تمام کاستی هایی که در برگزاری این برنامه روی داد، توانستیم با همیاری هنرمندان ارجمند، رضایت علاقمندان سایت را جلب کنیم.

در جشن تولد «گفتگوی هارمونیک» بیشتر از ۲۴۰ نفر میهمان حضور داشتند و تقریبا تمام سالن مملو از علاقمندان بود. نیاز به توضیح نیست که این حضور تا چه حد توانست، برای نویسندگان این سایت علاقه و انگیزه برای ادامه این مسیر را بوجود آورد.

در پایان لازم می دانم از طرف تمامی همکاران این ژورنال، از عزیزانی که در این برنامه یاری رسان ما بودند سپاسگزاری کنم:

جناب آقای احمد محیط طباطبایی به خاطر قبول پیشنهاد ما برای همکاری با شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) و نیز پیگیری مشکلاتی که برای برگزاری این برنامه بوجود آمد.

جناب آقای عباس سجادی برای همکاری با مجموعه ایکوم و ژورنال گفتگوی هارمونیک در تغییر زمان برگزاری برنامه و همیاری هایی که به پربار شدن این جشن منجر شد.

جناب آقای دکتر اردشیر صالح پور که با حضور صمیمی و صدای گرم خود، زیبایی و شکوه این جشن را افزون کردند.

جناب آقای پیمان سلطانی که باعث معرفی مجموعه «گفتگوی هارمونیک» به ایکوم از طریق کارگروه موسیقی ایکوم شدند.

جناب آقای علیرضا جعفری مرام که همراه و یاور ما بودند و با پیگیری و دلسوزی های ایشان توانستیم از امکانات فرهنگسرای نیاوران بهره ببریم.

سرکار خانم فرزانه بهمنی که با صرف وقت و تلاش بسیار، سعی در ارتباط ما با مخاطبین داشتند.

آقای شهرام صارمی که همیشه همراه و یار ما بودند و در برگزاری این مراسم متقبل زحمات زیادی شدند.

جناب آقای هومن خلعتبری که از ابتدای فعالیت این ژورنال مشوق ما بودند و با خبررسانی خود درباره تغییر زمان برگزاری باعث حضور علاقمندان زیادی در سالن شدند.

هنرمندان گرامی آقایان امیرآهنگ هاشمی، محمدرضا تفضلی که با پیگیری و تلاش خود سعی در ارتباط ما با گروه های موسیقی داشتند.

هنرمندان گرامی آقایان مهدی قاسمی و سرژیک میرزایان که دعوت ما را برای شرکت گروه دو گروه کر شهر تهران و فرهنگسرای ارسباران قبول کردند ولی به دلیل مشکل زمان نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند.

هنرمندان گرامی خانم تینا جامه گرمی، آقایان سعید محمدعلی، حسین پورمعین، آیدین احمدی نژاد و فرمهر بیگلو که دعوت ما را برای اجرا با کوارتت های خود پذیرفتند ولی به دلیل مشکل زمان نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند.

آقای ابراهیم مولایی سردبیر سایت «موسیقی ایرانیان» که موجب آشنایی ما با گروه آوازی دامور بودند.

آقایان گماری، ایزدی، مهیجی و زبردست، همکاران سایت در زمینه برنامه نویسی که باعث رونمایی از ورژن جدید سایت در روز اول خرداد شدند.

آقای امیر علی مددی و شاهین محمدی که طراحی پوسترها به عهده ایشان بود.

خانم محبوبه خلوتی که از همکاران سایت است و در این برنامه در تمام مراحل همکاری و کوشش فراوان داشتند.

آقای سعید یعقوبیان همکار جدید سایت که در برگزاری این برنامه همکاری زیادی داشتند و نیز متنی برای سخنرانی آماده کرده بودند که به دلیل کمبود وقت از برنامه حذف شد و امیدواریم به زودی متن این سخنرانی را روی سایت بگذاریم.

آقای شفیعا شفیعی عکاس و مستند ساز، آقایان عرفان خسروی و امیر علی مددی و خانم ها منیره خلوتی، فرزانه و لیلا پورقناد که در تهیه تصاویر این برنامه مارا یاری دادند.

آقایان حامد پورساعی، محمدرضا صادقی، غفار ذابح، سامان ضرابی، وحید تاج، سلمان سالک، فراز خسروی دانش، یونس محمودی، میثم خاتمی نیا و هنرمند ارجمند دکتر محمد سریر که با حضورشان شبی به یادماندنی را برای دوست داران هنر موسیقی رقم زدند.

موسیقیدان های عزیزی در جمع ما حضور داشتند، آقایان کورش پورمقدم، مهران مهرنیا، بهزاد عبدی، علی عزتی، نیکو یوسفی، میدیا فرج نژاد، امیر شریفی، مهدی امامی، اشکان کمانگری، هادی فیض آبادی، محمود صالحی و سینا اخباری که با حضورشان موجب گرمی این محفل شدند.

و… همه عزیزانی که همراه و همدل ما بودند.

به امید روزها و شب های شیرین دیگر…

 

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است