گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت گروه کر شهر تهران در هفتۀ موسیقی معاصر تهران

«گروه کر شهر تهران» به رهبری «مهدی قاسمی» در پانزدهمین سال فعالیت هنری اش، خود را برای کنسرت هفتۀ موسیقی معاصر تهران آماده می کند. به همین منظور، عاطفه دمیرچی روزنامه نگار و عضو «گروه کر شهر تهران» در نوشته ای، برنامه های پیش روی «گروه کر شهر تهران» را برای سایت ارسال کرده است که در ادامه می خوانید.

«هفته موسیقی معاصر تهران» با هدف آشنایی مخاطبان با موسیقی جدی معاصر ایران، توسط «دپارتمان موسیقی» در خانه هنرهای شهری برگزار می شود و آثار آهنگسازان معاصر ایرانی، اجرا خواهد شد.

در این برنامه که از ۲۸ خرداد تا ۳ تیر ۱۳۹۳ در «تالار رودکی تهران» بر گزار می شود، «گروه کر شهر تهران» در روز ۲۹ خرداد ماه آثاری از آهنگسازان معاصر ایرانی را اجرا خواهد کرد. این قطعات که از آهنگسازان دوره های مختلف موسیقی انتخاب شده اند، شاید به نوعی سیر تحول موسیقی کرال ایران را در نیم قرن اخیر نشان دهد.

«گروه کر شهر تهران» فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ به رهبری «مهدی قاسمی» آغاز کرد. اجرای کنسرت های متعدد و متنوع این گروه در تالار وحدت، رودکی، فرهنگسرای ارسباران و همچنین شرکت در جشنواره های بین المللی موسیقی فجر، خود نشان دهندۀ حضور فعال و پویای این گروه موسیقی در جامعۀ امروز است.
رپرتوار اجرایی این گروه شامل قطعاتی از دورۀ باروک تا معاصر، قطعاتی از موسیقی محلی ایران، آثار آهنگسازان ایرانی، موسیقی فیلم و موسیقی جَز است.

این گروه علاوه بر حضور فعال در زمینۀ اجرایی، در ضبط آثار آهنگسازان معاصر ایرانی همچون احمد پژمان، محمدرضا تفضلی نیز شرکت داشته است.

اجرای قطعاتی از آهنگسازان اواخر قرن نوزدهم و دورۀ معاصر نظیر دبوسی، پولان، و بارتوک تا زمان اجرای آنها توسط گروه کر شهر تهران، در تاریخ موسیقی کرال ایران بی سابقه بوده است. در اسفند سال ۱۳۹۲ گروه کر شهر تهران و گروه کر فرهنگسرای بهمن کنسرت «کارمینا بورانا» را در تالار وحدت به اجرا گذاشتند که در نوع خود قابل تقدیر بود.


یکی از مهم ترین اهداف «گروه کر شهر تهران»، اجرای آثار آهنگسازان معاصر ایرانی است که در این سال ها به این امر بسیار پرداخته است. آثاری که در کنسرت “هفتۀ موسیقی معاصر تهران” اجرا می شوند به شرح زیر است:
قطعۀ “فردوسی” اثر “مرتضی حنانه”، یک قطعۀ آوازی تک صدایی است که با همراهی پیانو نوشته شده است. قطعۀ “آزادی” کاری از “گلنوش خالقی” یک اثر چهار صدایی است که هارمونی ساده ای دارد اما در عین حال خوش ساخت است.

دو قطعۀ “آینه” و “ای یار” اثر “احمد پژمان”، قطعاتی تنال هستند اما درقسمت هایی از فواصل موسیقی ایرانی به صورت تعدیل شده استفاده شده است. همچنین برای نزدیک شدن فضای قطعه به حال و هوای موسیقی ایرانی دربعضی قسمت ها هارمونی کوارتال به کار گرفته شده است.

در قطعۀ “هنوز از شب” از “آرش تیموریان”، آهنگساز ازشیوۀ هارمونیزاسیون متفاوتی استفاده کرده است. “دیر مغان” اثر “امیر اسلامی” و “سه نیایش” اثر “مهدی قاسمی” تقریباً تنال هستند و در قسمت هایی از تنالیته دور می شوند و دیسونانس های زیادی دارند.

قطعات “دریا” از محمدرضا شریفیان، “به دیدارم بیا” از “امین هنرمند”،”شب است”، “هایی” و “سوتک” از “محمدرضا تفضلی” شاهد تنالیتۀ ثابتی نیستیم. در واقع قطعات در تنالیته های مختلف حرکت می کنند و دیسونانس های بسیاری دارند.

“گروه کر شهر تهران” در یکی از شب های کنسرت “هفتۀ موسیقی معاصر” قطعاتی را اجرا خواهد کرد که نشانگر طیف متنوعی از آثار کرال ایرانی از صدای اونیسون و تثبیت تنالیته تا صداهای دیسونانس و گریز از یک تنالیتۀ ثابت است. روندی که شاید برای علاقمندان به سیر تحول موسیقی معاصر، قابل تعمق باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است