گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفت و شنودی درباره سازهای ابداعی (۱۷)

علی اسدی:

هموطن گرامی
نکته اول اینکه نجار بودن افتخار است نه عار.
مسیح هم نجار بود.
هر ساز سازی (استثنای آنان که ساز های بادی-فلزی می سازند) نجار زبردستی است ولی هر نجار زبر دستی لزوما ساز ساز نیست.
این یک گزاره منطقی درست است.

نکته دوم:
منتقدی که شجریان یا هر نوآور دگر را در حوزه ساز سازی نجار ناپخته بداند باید یا با اصول نجاری ناپختگی را توصیف کند؛ دقیق یا با اصول علم فیزیک آکوستیک بگوید این صدا گوشخراش است یا بد است.

نکته نهایی اینکه: شما به نظر می آید یک بار هم زحمت شنیدن این اثر زیبا را به خود نداده اید و با پیشداوری و دیدن نام محمد رضا شجریان شمشیر از رو بسته اید، به شیوه مرسوم افکار عمومی احساسی ایرانی، به حضرت عالی پیشنهاد می کنم در آرامش و سکوت و با فرض اینکه سازنده این ساز از روستایی گمنام و نجاری ناپخته است! یکبار به اثر دوست عزیزم آقای ثابتیان گوش فرا دهید.

شجریان را فراموش کنید، یک بار گوش بسپارید ضرری به همراه ندارد.
چه می شنوید.

مشکل ما عدم تسلط به علم آکوستیک و فیزیک نظری نیست! مشکل ما پیشداوری، بد خواندن و بد شنیدن و فقدان فرهنگ گفتمان آرام و حکیمانه است.

نقد تنها بدگویی نیست.
نقد در معنای فلسفی و کلامی سنجیدن خوبی ها و بدی های در کنار هم است.
افراط در منفی بینی نقد را فاقد اعتبار میکند.

پیشنهاد میکنم یک بار به این آوا گوش فرا دهید.

محمدجواد کرم یافتی:

آقای اسدی
بنده فایل تصویری را دیده ام که اگر هم ندیده بودم ایرادی برای اظهار نظرم نمی بود؛ چون صحبت من در مورد نیاز به پاسخ گویی به ایرادهای کاملاً منطقی منتقدان به سازهای ابداعی استاد شجریان بود نه قطعه ی نواخته شده.

دوست گرامی شما متوجه نقل قول بنده نشدید عرض کردم استاد شجریان عنوان کرده اند که اغلب سازگران تنها نجارند به این معنا که از آکوستیک بی اطلاع اند (و بالطبع ایشان مطلع) و گر نه بنده با صنف نجاری مشکلی ندارم. نیاز به توضیح نیست که اگر مثلاً بگوییم که فلانی بناست نه معمار! این توهین به بنا و کارگر جماعت نیست.

فرمودید اصول ناپختگی را توصیف کنم… فکر نمی کنم دوستان چیزی از قلم انداخته باشند؛ فعلاً ما منتظر جواب همین ایرادها خواهیم ماند. بجز آقای پورقناد، کسان دیگری هم هستند که بسیار بهتر از بنده در این زمینه توضیح خواهند داد؛ مثلاً آقای سینا جهان آبادی.

خیر بنده برای استاد شجریان شمشیر نبسته ام اتفاقاً از علاقمندان آواز و موسیقی ایشان هستم و سطور زیادی در دفاع از ایشان نوشته ام. می توانید به ایرادهای بنده به مقاله ی خواننده سالاری آقای جواهری در ژورنال گفتگوی هارمونیک مراجعه فرمایید.

موافقم “مشکل ما پیشداوری و بد خواندن و بد شنیدن و فقدان فرهنگ گفتمان آرام و حکیمانه است” و اتفاقاً به همین اعتراض داشتم که نقد درست فحش نیست که ناراحت کننده باشد و تآسف آور. بلکه باید بدرستی و بدقت به آن پاسخ داده شود.
با سپاس

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است