گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۴)

الگوی شماره۱/۳:

-انگشت گذاری دست چپ:

۳/۱/۱: اصل ماندگاری انگشتان بر یک سیم:

هنرجو در مراحل ابتدایی آموزش، همواره باید هنگام انگشت گذاری بر گریف به اصل ماندگاری انگشتان توجه داشته باشد. هر چند پس از طی مراحل اولیه نوازندگی، این امر کمتر توسط نوازندگان حرفه ای مورد توجه قرار می گیرد.

پایبندی هنرجو در مراحل ابتدایی آموزش به اجرای صحیح این اصل، باعث می گردد تا اولا ذهن هنرجو به درکی صحیح تر از نحوه چیدمان انگشتان در وضعیت های متفاوت انگشت گذاری با فواصل مختلف دست یابد و ثانیا توانایی فیزیکی هنرجو برای نگهداری همزمان انگشتان در وضعیت های نامتعارف انگشت گذاری افزایش یابد و ثالثا بر میزان توانایی هنرجو در گذاشتن یک انگشت بر گریف به شکل مستقل از دیگر انگشتان افزوده گردد.

اصل ماندگاری انگشتان بر یک سیم:

هرگاه انگشت گذاری در یک سیم به ترتیب از انگشت اول به بعد انجام پذیرفت نوازنده بایستی علاوه بر نگهداری انگشت آخر، انگشتان گذاشته شده قبلی را نیز، بر روی گریف نگاه دارد اما اگر انگشت گذاری به شکل نامنظم و بدون ترتیب انجام پذیرفت، دیگر نیازی بر گذاشتن همزمان انگشتان ماقبل بر روی گریف وجود ندارد.

برای مثال، اگر بر روی سیم -لا- اجرای پشت سر هم نت های لا تا می در پوزیسیون اول مطرح باشد، نبایستی پس از نواخته شدن هر یک از نت های این مجموعه انگشت متناظر با آن را از روی گریف برداشت. اما در صورتی که بلافاصله پس از اجرای سیم آزاد نواختن نت – ر- مطرح باشد، نیازی به گذاشتن همزمان انگشتان اول و دوم با انگشت سوم وجود ندارد و انگشت سوم می تواند به شکل مستقل بر روی گریف گذاشته شود.

البته باید توجه داشت اجرای این اصل در مجموعه های کوچکتر انگشت گذاری نیز به همین شکل صورت می پذیرد. برای مثال در اجرای پشت سر هم نت های دو، ر، می بر روی سیم لا نبایستی انگشتان دوم و سوم را پس از اجرای نت های – دو – و – ر – برداشت و برای نواختن نت- می – بلافاصله پس از نت – سی – نبایستی انگشتان دوم و سوم را بر روی گریف گذاشت و در این حالت انگشت چهارم به تنهایی بر روی گریف می نشیند.

تذکر-۱۴: اجرای این اصل در یک پوزیسیون، بستگی به شکل فواصل موسیقایی انگشتان آن نسبت به یکدیگر ندارد.

۳/۱/۲: نحوه انگشت گذاری:

شیوه صحیح قرار گرفتن انگشت

دوم به صورت حلالی

همواره در هنگام انگشت گذاری موارد زیر بهتر است به شکل همزمان رعایت گردد تا به شکلی صحیح از انگشت گذاری دست یابیم:

۳/۱/۲/۱: در هنگام انگشت گذاری بر روی گریف ویولون لازم است تا انگشتان به صورت هلالی بر روی گریف گذاشته شوند.

اگر انگشت از بند اول خود به سمت داخل بشکند و به اصطلاح انگشت به جای شکل هلالی به صورت هشتی گذارده شود این امر به مرور زمان باعث ایجاد دردناکی انگشت در این ناحیه گشته و از دیگر سو از میزان احاطه نوازنده در انگشت گذاری می کاهد.

شیوه غلط قرار گرفتن انگشت اول

۳/۱/۲/۲: همواره در نواختن، بایستی سیم از ناحیه نشیمنگاه سر انگشت گرفته شود و از دخالت ناخن در انگشت گذاری جلوگیری گردد و انگشت در هنگام نشستن بر روی گریف نبایستی به فرمی قرار گیرد که ناخن نوازنده با سیم درگیر شود و به عبارت دیگر نوازنده سیم را با ناخن بگیرد.*

در این حالت اشتباه، از میزان قوس داخلی انگشتان و شکل هلالی آنها کاسته می گردد و برای انگشت گذاری، به ناحیه سر انگشت فشاری بیشتر از حد لازم، وارد می گردد و همچنین از میزان تسلط در انگشت گذاری کاسته شده و در عین حال از میزان استقلال انگشتان نسبت به یکدیگر در هنگام نواختن کاسته می گردد.


شیوه غلط قرار گرفتن ناخن روی سیم

۳/۱/۲/۳: هرگاه در امتداد درازای انگشت خطی فرض کنیم که این درازا را به دو نیمه سمت چپ و راست قسمت کند، لازم است تا نوازنده ویلون با نیمه سمت چپ نشیمنگاه سر انگشت، بر روی گریف انگشت گذارد.

زیرا اولا با توجه به فاصله اندک میان سیم ها در ویلون در صورتی که سیم با نیمه سمت راست انگشت گرفته شود، انگشت تا حدود زیادی بر روی سیم بم تر مجاور قرار می گیرد و در صورتی که نیاز به اجرای نتی با شماره انگشت پایین تر بر روی سیم بم تر به طور همزمان( اجرای دوبل ) و یا بلافاصله پس از آن باشد، اجرا با مشکل همراه خواهد شد.

شیوه صحیح قرار گرفتن انگشت
سوم به صورت حلالی

ثانیا انگشت گذاری با نیمه راست نشیمنگاه سر انگشت، در بسیاری از هنرجویان منتهی به شکستگی مچ چپ به سمت راست می گردد که مطلوب نیست. (رجوع شود به بند ۳/۱/۲- مچ )

۳/۱/۲/۴: به غیر از زمانی که اجرای کنت ها(به فتح کاف) یا همان فواصل پنجم مورد نظر نوازنده است، در سایر مواقع با رعایت موارد بالا بایستی به گونه ای انگشت گذاری انجام پذیرد که سیم زیرتر مجاور، آزاد باشد.

شیوه صحیح قرار گرفتن انگشت
چهارم به صورت حلالی

تذکر-۱۵: انگشت گذاری زمانی به بهترین شکل انجام می پذیرد که بند شماره: ۱/۱/۲ مربوط به چرخش دست به درستی انجام پذیرفته باشد.

*به همین منظور لازم است تا نوازنده ناخن را تا حد ممکن کوتاه نگاه دارد.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۵۲

  • نت بیژن مرتوضی و اصول نوازندگی ویولن؟؟؟یعنی چه؟چه ارتباطی اینا به همدیگه دارن ؟ منظورت اینه که …

  • سلام
    راستش من خیلی دوست دارم ویولن یادبگیرم و از وقتی با سایت شما آشنا شدم خیلی خیلی خوشحالم که میتونم حداقل با اصول اولیه آشنا بشم. اگه مطالب بیشتری آموزش بدین ممنون میشم!!

  • سلام اگر کسی نت اهنگهای ام کلثوم خواننده مصری قدیم رادارد برای من بفرستد یا سایتی را معرفی نماید

    سپاسگزارم

  • با عرض سلام لطفا اگه امکان داره نت آهنگ نینوااستاد علیزاده رو برام بفرستید مممنونم.
    با تقدیر و تشکر فراوان از آقای نوربخش.

  • سلام واقعا دنبال کتاب برای ویلن میگردم اگر چیزی هست لطفا در بخش دانلود بزارید.لطفا فارسی باشه مثل خود اموز ویلن.مرسی

  • سلام منهم مثل تو اول میخواستم خودم ویولن رو از رو سی دی و کتاب به تنهایی یاد بگیرم تقریبا یه سه ماهی هم این کار رو کردم حتی تونستم چند تا آهنگ ساده از روی کتابای مختلف بزنم اما وقتی خواستم رو آهنگ های بیشتری کار کنم دیگه توانایی این کار رو نداشتم چون آهنگهای قبلی خیلی ساده بودند . ولی الان میرم کلاس پیش یه استاد خوب اقای سعیدزرنیخی در تهران تو راسته خواجه عبدالله هم تو آموزشگاه موسیقی تدریس داره . اگه پول زیادی نداری می تونی بری تو فرهنگسراهایی که معمولا تو پارک هاست. حتما کلاس ویولن دایر هست و شهریه اون از ترمی ۳۵ هزار تومان تجاوز نمی کنه. من تمامی زندگیم رو وقف ویولن میکنم تا بلاخره رامش کنم تو هم ناراحت نشو
    یادت باشه اگه عاشقش هستی تنهاش نزار
    راستی در رابطه با صداش اگه دیگرون را آزار میده برو یه سوردین بگیر قیمتش ۳۰۰۰ تومان هست و رو خرک نصب میشه

  • البته جناب آرمان خان منم کلاس میرم و محال ممکنه از رو کتاب و این چیزا یاد بگیری حتما کلاس باید بری
    منم ÷یش یه استاد خوب میرم و اینم بدونین فقط کسی می تونه ویولن بزنه که عاشق موسیقی باشه علاقه شرط اوله

  • سلام من میخواهم تازه ویلن رو شروع کنم میتونم بپرسم ساز چی بخرم البته من ویلون شادمهر رو دوست دارم قیمتش چنده و برای کلاس میتونین به من یه استاد خوب معرفی کنین؟
    samaneh2902@yahoo.com
    اگه کمکم کنین ممنون میشم

  • سلام
    من حدود ده ماهه که یادگیری ویولون را شروع کردم ، اما متاسفانه در انگشت گذاری مشکل دارم ، یعنی خیلی سخت این کار را انجام می دهم ، طوری که بعد از ۵ دقیقه تمرین دست چبم درد میگیرد ، به خاطر همین گاهی اوقات بعد از چند بار تمرین خسته میشم و تصمیم میگیرم دیگه ادامه ندم. نمیدونم که تنها من با این مشکل مواجه هستم یا دیگران هم هستن ؟ خواهش میکنم به من بگید این معنیش اینه که باید ویولون رو کنار بذارم و برم سراغ ساز دیگه ؟؟؟
    ممنون میشم اگه کمکم کنید .

  • تشکر از جواب شما
    البته من استاد خیلی خوبی دارم، ایشان هم مدام به من گوشزد میکنند که ساز را راحت بگیرم، اما من احساس میکنم انگشتانم به اندازه کافی کشیده نیستند به همین دلیل برای گرفتن نت ها به دستم و انگشتانم فشار می آورم تا بتوانم انگشتم را در محل صحیح نت قرار دهم ( به خصوص نت هایی که با انگشت کوچک گرفته می شوند )
    نظر شما چیست ؟
    با تشکر

  • اگر استیل دست چپ شما بطور کامل صحیح باشه و البته اندازه ساز هم متناسب با اندام شما باشه، مشکلی وجود نخواهد داشت.

  • من واقعا از شما جناب نوربخش ممنونم که با این صبر و حوصله جواب تمام عزیزان رو میدید
    فقط به دوستان عزیز عرض کنم که به نظر من استعداد و اون علاقه ی شدیدی که شما عرض می کنید فقط ۱% است ۹۹% درفراگیری ویولن پشتکار شماست.من ۳ ساله ویولن میزنم و تمام نکاتی رو هم که آقای نوربخش می فرمایند رو هم رعایت کردم و در طی این مدت هیچ مشکل و ناراحتی برام پیش نیومده و هر روز بهتر از دیروزم.اینم بگم که من می خوام حرفه ای بشم و بچه شهرستانم که هر دو هفته یک بار تهران کلاس میام و خرجمم خیلی بالا میره ولی ارزشش رو داره.

  • در مورد کلاسهای حضوری ویلن اطلاعات می خواستم چون هم تعداد آنها زیاد است وهم نحوه آموزش آنها نامشخص لذا لطف بفرمایید

  • با سلام خدمت استاد گرامی
    اقای نور بخش استاد من میگن وقتی انگشت چهارم روی سیم میفته باید انگشت سوم(انگشت انگشتری)هم همزمان با انگشت نامبرده روی سیم بیفته.این مطلب رو واسه انگشت اول ودوم هم مطرح میکنند.میخواستم بدونم ایا این مطلب صحیح است یا نه؟
    خواهشا اگه امکان داره پاسخ بدید.

  • اقای نور بخش من مطالبتون رو خوندم.ولی استاد من میگن هیچ وقت انگشت چهارم به تنهایی روی سیم نمیفته و باید با انگشت سوم همراه باشه.اگه لطف کنید خودتون جواب این سوال رو بدید خیلی ممنون میشم.چون واقعا سردرگم شدم.
    در ضمن خیلی متشکراز اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار میدید.

  • در کامنت قبلی من پاسخ شما رو دادم، من نظرم همان چیزی است که در مقاله آمده است. به هر حال شما میتونین در مورد اصول نوازندگی ویولن به موارد ارائه شده در این مجموعه مقالات رفرنس مراجعه کنید یا اینکه طبق نظرات معلم تون و روش های ایشون بنوازید.

  • سلام من همین الان دارم میرم کلاس ویلن امروز جلسه پنجم من هست مربی من نسبت به سن کمش واقعا با تجربه هست و عالیه

  • سلام. من تقریبا دو سال پیش می رفتم کلاس ویولون ولی الان دیگه نمیرم. البته می تونم بعضی از آهنگا رو بزنم می خواستم بدونم میشه خودم تو خونه بزنم یا باید برم کلاس؟؟؟؟ اگه میشه تو خونه یاد بگیرم باید از چه کلتاب هایی استفاده کنم؟؟؟

  • سلام واقعا برام عجیبه که شما بیان می کنید در صورتی که هنگام نواختن درد داشته باشیم بیانگر شیوه ی نادرست زدن است چون استاد من می گه که همین درد جزئی از پرسه ی زدن ویولونه که بعد از یه دوره یادگیری برطرف می شه فک نمی کنید این نظر هم درست باشه؟

  • نواختن ویولن با الگوهای غلط باعث ایجاد درد و در انتها بیماری خواهد شد. قرار هم نیست برای نواختن این ساز درد بکشیم وشکنجه شویم! درد هم جزئی از پرسه نواختن ویولن نیست! و به دنبال زجر کشی نیستیم. در رابطه با این تزها باید از کسانی که این موارد رو بیان می کنن سوال کنید و نه از فردی مثل من که الگوهای استاندارد نوازندگی را معرفی می کند که باعث شود تا زیباتر، راحتر و بدون درد و رنج ساز نواخته شود.

  • باسلام
    من حدود ۳ ساله که نواختن رو کنارگذاشتن، ولی دوباره دارم مرور میکنم که ویولن بزنم. انگشت گذاری روی سیمهارو فراموش کردم. لطفا توضیح کلی بدید که انگشتها روی هر سیم در حالت عادی چطور کجا باید باشه و کدوم انگشتها به هم می چسبند. ..
    ممنون از راهنماییتون

  • این دردهای انگشت ها که بعضی ها میگن.موقع ساز زدن انگشتان درد میگیره..خوب این طبیعی هست که برای اولین باربه انگشتان مقداری فشار بیاد.اما این فشار نباید همیشگی باشه اگه ساز متناسب با دست نوازنده باشه این خستگی و درد خفیف بعد از مدتی برطرف میشه.اگه برطرف نشد.باید از تمرین های میوزماسل.که مبانی نوازندگی هست اسنفاده کنه.دوم این که.بعضی وقت ها هست در یک اهنگ اول انگشت چهارم باید بیاد روی سیم حالا میشه انگشت سوم رو هم به عنوان پایه برای راحتی ویبره دادن انگشت چهارم از سوم هم استفاده بشه.خوب هر استادی اگه با تجربه باشه مسلما از تجربه های خودش به شاگردش یاد میده.وهراستادی یک شیوه خاص خودشو داره.اما استاد باید ببینه که بااین روش شاگرد یاد میگیره یانه.که این نکته هم خودش یک اصول روانشناسیت.چون هرکسی بایک شیوه ی خاصی یاد میگیره.یک استاد نمیتونه بایک شیوه کل مردم رو درس بده اگه استاد به روانشناسی تدریس مسلط باشه میدونه که هرکسی چگونه باید اموزش ببینه.متشکم

  • سلام میخواستم بدونم دو کلاس مبتدی تئوری و عملی ویولن همزمان برداشتن کار درستیه؟ برای مبتدی/ و اینکه ویولن کاسینی دستساز چینی با قیمت ٢۵٠٠٠٠٠ کسی میشناسه این سازو و ارزش داره؟
    ممنون میشم جواب بدید

  • اون ویولن هم که پرسیدم شاید جاش نباشه ولی واقعا مهمه بدونم و شما استادید ممنون میشم که جواب بدید متشکرم

  • سلام من عاشق ویولون هستم . می خواستم برم کلاسش اما استاد گفت انگشت ۴و۵ ات کوچیکه و نمی تونی با ویولون کار کنی. و گفت ویولون ۳/۴باژد بگیری که نمیشه زیاد باهاش خوب ساز کرد. نمی دونم چیکار کنم آیا حرفشون درسته؟

  • با سلام و خسته نباشید.
    ببخشید من انگشت کوچیکم که میشه انگشت چهارم نسبت به بقیه خیلی کوچیکتره و یه انحنایی هم داره و یکم جای گذاری اشتباه میشه. میخاسم بدونم بازم ویالن را ادامه بدم و یا برم ساز دیگه؟
    یه سال هس که میرم کلاس

بیشتر بحث شده است