گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آمار موسیقی کلاسیک در «باخ ترک» مربوطه به سال ۲۰۱۹ (۲)

سال بتهوون و اتفاقاتی که در راه است…
با پایان یافتن سالگرد برنشتاین، بتهوون جایگاه اول «بیشترین اجرای کنسرتی» را از آن خود کرد. در یک سال آشفتگی سیاسی، شاید جهان به کمی احساس قهرمانی احتیاج داشت، زیرا سمفونی اروئیکا (Eroica) بود که {در سال ۲۰۱۹} سرنوشت کوبنده سمفونی پنجم را جابجا کرد! شاید ما نیز به بازگشت به طبیعت و فرار به دامن آن احتیاج داشته باشیم، زیرا «چهار فصل» (Four Seasons) ویوالدی و «تابلوهای نمایشگاه» (Pictures at a Exhibition) موسورسکی نیز شش نفر برتر شدند.

با فرارسیدن ۲۵۰ سالگی تولد بتهوون، انتظار اجراهای بیشتری از آثار او در سال ۲۰۲۰ در شهر بن (محل تولدش) ، وین (خانه اصلی او در دوره فعالیت حرفه ای اش) و پراگ (خانه چندین نفر از حامیان او) و دیگر سالن های کنسرت داشته باشید، سراسر جهان در برنامه ریزی برای رویدادهای چنین جشن هایی است. {با وقوع کرونا این برنامه ها به اجرا نرسید}

پیشرفت بیشتر برای زنان…
در طول سال های اخیر، ما تنها کسانی نبودیم که به کمبود برنامه گذاری (در موسیقی کلاسیک) برای آثار نوشته شده توسط زنان آهنگساز اشاره کرده ایم. برای جبران آسیب های قرن های گذشته خیلی دیر است، اما زنان در موسیقی معاصر هنوز حضور کمتری دارند. با این حال، ما در حال مشاهده روند رو به بهبود هستیم. وقتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ این موضوع را بررسی کردیم، فقط هفت زن در فهرست پنجاه آهنگساز برتر معاصر بودند. در سال ۲۰۱۹، این رقم تقریباً دو برابر شد و به سیزده رسید و سسیلیا مک داول (Cecilia McDowall) پیشگام این لیست بود. بسیاری از کارهای جدید اجرا شده کرال است، بنابراین این موضوع را با مک داول مطرح کرده و نظرات او را در این باره جویا شدیم:

«امروزه علاقه زیادی به موسیقی کرال وجود دارد که بسیار دلگرم کننده است. به نظر می رسد {موسیقی کرال} از وضعیت خوبی برخوردار است. آهنگسازان به شیوه هایی ابتکاری و مهیج برای گروه های کر می نویسند و احساس می کنم که شنوندگان را به دنیایی از صداهای خاص جذب می کنند.

اگرچه من کارهای ارکسترال، مجلسی و تکنوازی هم می نویسم، اما همیشه دوست داشتم که برای صدای انسانی بنویسم و گشتن به دنبال متن مناسب برای کار هم برایم جذاب است. من از کار با گروه های کر که به من سفارش می دهند بسیار لذت می برم: در سال ۲۰۱۹ انجمن کرال ویمبلدون (Wimbledon Choral Society) به مناسبت ۵۰۰ سالگی مرگ لئوناردو داوینچی به من داوینچی رکوئیم را سفارش داد و در سال ۲۰۲۰ می خواهم آثاری را به سفارش انجمن سلطنتی فیلارمونیک (the Royal Philharmonic Society)، خوانندگان بی بی سی (the BBC Singers) و کرال سیتی کانزاس (the Kansas City Chorale) بسازم.»

امسال هفتمین سالی است که ما در حال بررسی تعداد زنان حاضر در کنسرت ها هستیم. در سال ۲۰۱۳، تعداد زنانی که در میان ۱۰۰ رهبر اول جهان بودند، تنها یک نفر بود. در سال ۲۰۱۹، هشت نفر و جوان فالتا (JoAnn Falletta)، سوزان مالکی (Susanna Mälkki) و میرگا گراسینیتی-تایلا (Mirga Gražinytė-Tyla) همگی با جدیت در این رقابت حضور داشتند. برای رسیدن به نوعی برابری راه طولانی وجود دارد اما حداقل کارها با سرعت با کمی یخبندان در مسیر همچنان درست پیش می روند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است