گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک ان.اچ.کی

هربرت فون کارایان در حال رهبری ارکستر سمفونیک ان.اچ.کی

ارکستر سمفونیک ان.اچ.کی (NHK)، یک ارکستر سمفونیک ژاپنی است که در توکیو مستقر است. این ارکستر در چندین مکان از جمله تالار ان.اچ.کی، تالار سانتوری و تالار کنسرت شهر توکیو کنسرت برگزار می کند.

این ارکستر ابتدا با عنوان «ارکستر سمفونیک جدید» در ۵ اکتبر ۱۹۲۶ آغاز به کار کرد؛ در آن زمان اولین ارکستر سمفونیک حرفه ای کشور ژاپن بود. بعداً نام خود را به «ارکستر سمفونیک ژاپن» تغییر داد اما در سال ۱۹۵۱، پس از دریافت حمایت مالی از «شرکت پخش ژاپن» (Nippon Hoso Kyokai) یا به صورت مخفف ان.اچ.کی، این ارکستر نام فعلی خود را گرفت: « ارکستر سمفونیک ان.اچ.کی».   

پس از آن ، ارکستر به طور مستمر بسیاری از مشهورترین رهبران ارکستر جهان را از جمله هربرت فون کارایان (Herbert von Karajan)، ارنست آنسرمه (Ernest Ansermet)، جوزف کیلبرت (Joseph Keilberth) و لوورو فون ماتاچیچ (Lovro von Matačić) دعوت کرد و به برخی از مشهورترین تکنوازان جهان برای ارائه برنامه مشترک پیشنهاد همکاری داد؛ کنسرت بی نظیرِ بیشماری که به عنوان بخشی از تاریخ موسیقی کلاسیک ژاپن در خاطرات مانده است. این مجموعه کنسرت ها که نقطه عطف آن از ۲۰ فوریه ۱۹۲۷ آغاز شد حتی در طول جنگ جهانی دوم ، بدون وقفه ادامه داشته است.

یکی از آخرین مدیران هنری موسیقی این ارکستر رهبر و پیانیست نام دار، ولادیمیر اشکنازی (Vladimir Ashkenazy) بوده است که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ او در این مقام فعالیت داشته است. اشکنازی اکنون عنوان «رهبر پیشکسوت» (conductor laureate) را در این ارکستر دارد. امروز چارلز دوتویت (Charles Dutoit)، نیز در فاصله زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳  مدیر هنری این ارکستر بوده است. ولفگانگ ساوالیش (Wolfgang Sawallisch)، رهبر ارکستر افتخاری (honorary conductor) از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۴ نیز عنوان «رهبر پیشکسوت» را تا زمان مرگ (در سال ۲۰۱۳) همراه خود داشت. رهبران دائمی ارکستر از سال ۱۹۷۹ یوزو تویاما (Yuzo Toyama) و از سال ۲۰۱۰ تاداکی اوتاکا (Tadaaki Otaka) هستند. از سال ۱۹۸۶ هربرت بلومشتت (Herbert Blomstedt) عنوان رهبر افتخاری را دارد. از سال ۲۰۱۲ آندره پروین (André Previn) رهبر ارکستر، آهنگساز و پیانیست نامدار موسیقی جز و کلاسیک  عنوان رهبر میهمان افتخاری را داشت. در ژوئن ۲۰۱۲، نام پاوو جاروی (Paavo Järvi) به عنوان رهبر اصلی ارکستر، از فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶، با قرارداد اولیه ۳ ساله مطرح شد.

در سالهای اخیر ، این ارکستر سالانه تقریباً ۱۲۰ کنسرت در سراسر کشور ارائه داده است و در تلویزیونِ  ان.اچ.کی و رادیوی اف ام برنامه های آن پخش می شود.

از میان رهبران ارکستر ایرانی، تنها علی رهبری تا کنون افتخار هدایت این ارکستر را داشته است.
bach-cantatas.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است