گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رابطه عشق و تنفر موسیقی و فناوری (۲)

بورخس (۳) نیز در مورد هنر می گوید که وظیفه هنر انتقال آن چیزهایی است که به طور پیوسته برای ما اتفاق می افتند، انتقال آن ها به صورت سمبل، موسیقی و چیزی که در خاطره انسان بماند.

رابطه عشق/تنفر از مدت ها قبل میان هنر و فناوری برقرار بوده و هست. تنها در حوزه موسیقی بحث داغ بهشت آنالوگ و جهنم دیجیتال یکی از این بحث های رابطه عشق/تنفر هنر و فناوری است. این اصلاح سرفصل یکی از کهنه ترین بحث و جدل های میان طرفداران فناوری آنالوگ و طرفداران فناوری دیجیتال در موسیقی است.

فناوری ما را به مرزهایی برده که تا پیش از آن در قلمرو خیال بوده. فناوری در عرصه های مختلف چون فرآوری، تولید، توسعه، عرضه و دسترسی هنر نقش تاثیرگذاری ایفا کرده و خواهد کرد. تصور کنید که تا پیش از وجود فناوری عکاسی و فیلم برداری، اگر کسی مایل بود تا نقاشی سقف کلیسای سیستین را ببیند باید به واتیکان سفر می کرد. پیش از ظهور فناوری ضبط اگر کسی می خواست تانگو را بشنود یا باید به آرژانتین سفر می کرد یا هنرمندان آرژانتینی را نزد خود فرا می خواند.

ما به طور پیوسته با آثار هنری مواجه می شویم. این مواجهه به قدری در زندگی انسان امروزی پرتعداد است که وجود آن همچون هوایی که تنفس می کنیم بخشی از زندگی شده و تا وقتی از ما دریغ نشود به نظرمان نمی رسد. دسترسی آسان به موسیقی را شاید امروزه همه ما امری بدیهی می‌دانیم اما این دسترسی آسان چگونه محقق شده؟

تا پیش از ظهور فناوری ضبط موسیقی، مردم نمی‌توانستند هروقت دلشان می خواهد موسیقی گوش کنند. موسیقی را در سالن‌های کنسرت گوش می کردند یا در مراسم مذهبی و جشن ها. نقش فناوری در هنر امروز بی بدیل و غیر قابل اقماض است، تنها فناوری دیجیتال، آنقدر در هنرهای مختلف تاثیر گذاشته که تقریبا نام هر هنر یا ژانری هنری را می توان امروزه با پیشوند «دیجیتال» یا اضافه شدن حرف e که نشانه «الکترونیکی» است یافت. برای نمونه می توان از ژانرهایی چون ادبیات الکترونیک، شعر الکترونیکی، سینماتوگرافی دیجیتال، پویانمایی دیجیتال، پرفورمنس دیجیتال و عکاسی دیجیتال نام برد. شکل های جدیدتر و فناورانه تر هنری همچون موسیقی تعاملی (۴)، نماهنگ تعاملی و طراحی تعاملی بهترین نمونه همزیستی جدیدترین فناوری ها با فرم های هنری است.

در ارتباط با موضوع بحث، بد نیست گریزی به چند اثر جالب با تم رابطه عشق و تنفر به فناوری در عالم موسیقی و صنعت سرگرمی بزنیم. سه اثری که هر کدام بخشی از تعامل و تعارض هنر و فناوری را در خود تسخیر کرده. «جنایات سرزمین رادیو» (۵) که فیلمی است کمدی-جنایی درباره اولین برنامه زنده پخش سراسری رادیویی یک شبکه رادیویی در دهه ۳۰ آمریکا. خود فیلم در سال ۱۹۹۴ و دورانی که جلوه های ویژه رایانه ای هنوز همه گیر نبوده ساخته شده که دیدنش بدون افکت های رایانه ای در این دوران خالی از لطف نیست. در فیلم به دنیای قدیمی رادیو می رویم.

پی نوشت

۳- خورخه لوئیس بورخس (۱۸۹۹ – ۱۹۸۶) نویسنده، شاعر و ادیب و سخنران معاصر آرژانتینی. وی از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است. شهرت او بیشتر به خاطر نوشتن داستان کوتاه است.
۴- Interactive Music: رابطه مخاطب به پدیده های تعاملی همچون موسیقی تعاملی رابطه یک طرفه نیست و در پدیده های تعاملی هنری، مخاطب خود بر اثر هنری تاثیر می گذارد و نتیجه تاثیر را نیز دریافت می کند.
۵- Radioland Murders

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است