گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اجرای «رقص آتش و پروانه» اثر فرهاد پوپل

در فستیوال پرامز پدوک وود دو اثر از فرهاد پوپل آهنگساز ایرانی مقیم انگلستان اجرا شد. «پرلود و والس اهریمنی» (Prelude and Demonic Waltz) برای تریو پیانو و «رقص آتش و پروانه» (Dance of the Butterfly and Flame) برای ویولن و پیانو ساخته شده است. قطعه «پرلود و والس اهریمنی» که توسط برگزار کنندگان این فستیوال، تریو تیر ۳ (Tier 3 Trio) به آهنگساز سفارش داده شده بود، در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳، (۲۵ شهریور) اجرا شد. این اثر در آخرین شب این فستیوال به همراه تریو موتسارت و چایکوفسکی توسط همین تریو اجرا شد.

کریستوفر وودلی (Christopher Woodley)، منتقد بریتانیایی در روزنامه کوریر (Courier) پس از اجرای این اثر نوشت:

«پوپل آهنگسازی با آینده ای درخشان است. او درک بسیار خوبی از فرم موسیقایی، گوشی حساس به رنگ‌آمیزی موسیقی آنسامبل داشته و همچنین توانایی بالایی در استفاده از اشارات دراماتیک دارد.»

برنامه این کنسرت شامل سه قطعه بود:
تریو اثر موتسارت (Trio KV 548)
«پرلود و والس اهریمنی» اثر پوپل (Prelude and Demonic Waltz)
پیانو تریو اثر چایکوفسکی (Tchaikovsky Piano Trio)

این تریو، متشکل از دنیل گریموود (Daniel Grimwood) نوازنده پیانو، جوزف ولف (Joseph Wolfe) نوازنده ویولن و جاناتان آیلینگ (Jonathan Ayling) نوازنده ویولنسل است.

دنیل گریموود که بیشتر در حوزه نوازندگی سولو و آنسامبل فعالیت می‌کند، در سالن‌های کنسرت معتبری همچون ویگمور هال (Wigmore Hall)، سالن ملکه الیزابت، اتاق پرسل، سالن ارکستر سمفونیک بیرمنگام (Symphony Hall Birmingham)، سیج گیتزهد و سالن راخمانینف در مسکو برنامه داشته است.

جوزف ولف علاوه بر نوازندگی ویولون به رهبری ارکستر نیز می‌پردازد. او با ارکسترهای متعددی همچون ارکستر سمفونیک لندن (London Symphony Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک لندن (London Philharmonic Orchestra)، رویال فیلارمونیک (Royal Philharmonic)، ارکستر مجلسی منچستر ( Manchester Camerata) و اپرای مالمو (Malmö Opera) همکاری داشته است.

جاناتان آیلینگ نوازنده سابپرینسیپال (Subprincipal) ارکستر رویال فیلارمونیک و نوازنده مهمان برای ارکسترهایی همچون ارکستر سمفونیک بی‌بی‌سی، ارکستر سمفونیک بیرمنگام، ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک بورنموث (Bournemouth Symphony Orchestra) اپرای ملی انگلستان (English National Opera) و ارکسترهای مختلف دیگری در سنگاپور، نیوزیلند و مالزی بوده است. وی همچنین نوازنده اصلی ویولنسل در تاجگذاری چارلز سوم بوده است.

در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۳، ۱۱ شهریور، قطعه «رقص آتش و پروانه» ساخته فرهاد پوپل، به نوازندگی دنیل گریموودو جورف ولف شامل قطعاتی از موتسارت و ویدور هم بود.

این اثر به سفارش دو نوازنده برجسته بریتانیایی، مارگارت فینگر هات (Margaret Fingerhut) و بردلی کرزویک (Bradley Creswick) ساخته شده و اولین اجرای خود را در سالن معتبر سیج گیتزهد (Sage Gateshead) در نیوکاسل انگلستان اجرا شد. برنامه این کنسرت شامل:
سونات ویولن شماره ۸ اثر بتهوون (Violin sonata no.8)
«رقص آتش و پروانه» اثر پوپل (Nace of the Butterfly and Flame)
سونات ویولن شماره ۲ اثر برامس (Violin sonata no.2)
سوئیت «هیاهوی بسیار برای هیچ» اثر کورنگلد (Suite Much Ado About Nothing)

مارگارت فینگرهاوت، نوازنده پیانو این قطعه، در سال ۲۰۱۹ با قطعه فانتزی بر روی یک نت فرهاد پوپل آشنا شده بود. در آن زمان این اثر توسط پیانیست برجسته سوئدی پیتر یابلونسکی (Peter Jablonski)، در سوئد اجرا شده و همچنین ضبط (اجرای پیانیستی دیگر در آمریکا) آن در رادیو ملی هلند (NPR Radio 4) پخش شده بود. وی قصد اجرای این اثر (اولین اجرای بریتانیایی آن در آن زمان) را در دو کنسرت یکی در سالن معتبر سترولر (Stroller Hall) داشت که متاسفانه به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتادند. ایده سفارش این اثر در سال ۱۴۰۰ به فرهاد پوپل داده شد.

مارگارت فینگر هات نوازنده پیانو برجسته انگلیسی به عنوان سولیست با ارکستر هایی همچون ارکستر سمفونیک لندن (London Symphony Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک لندن (London Philharmonic Orchestra)، رویال فیلارمونیک (Royal Philharmonic)، ارکستر فیلارمونیا (Philharmonic Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک بی بی سی (BBC Philharmonic)، ارکستر ملی ولز بی بی سی (BBC National Orchestra of Wales)، ارکستر بی بی سی اسکاتلند (BBC Scottish Orchestra) و ارکستر نوازندگان موتسارت لندن (London Mozart Players) همکاری داشته است و همچنین در سالن هایی همچون رویال آلبرت هال، رویال فستیوال هال و باربیکن هال اجرا داشته است. وی همچنین مشغول به تدریس در کنسرواتوارهای معتبر سلطنتی بیرمنگام و ترینیتی لندن است.

بردلی کرزویک در سال ۱۹۸۴، به عنوان مایستر ارکستر سلطنتی سینفونیای شمالی (Royal Northern Sinfonia) منصوب شد. یکی از نکات برجسته آن دوره اول با سیمفونیا (Sinfonia) اجرای کنسرتو ویولن شماره ۲ پروکوفیف برای رادیو ۳ بی‌بی‌سی بود. وی در سال ۱۹۸۷ او به لندن نقل مکان کرده تا مایستر ارکستر فیلارمونیا شود، ولی به همکاری خود با ارکستر سینفونیا شمالی ادامه داده و برای مثال در سال ۱۹۸۹، در بی.بی.سی پرامز (BBC Proms) به عنوان سولیست در اجرای لارک اسندینگ (The Lark Ascending) و کنسرتو آکادمیکو (Concerto Accademico) از وان ویلیامز (Vaughan Williams) با این ارکستر همکاری کرد.

او در لندن به عنوان مایستر خانه اپرای سلطنتی (Royal Opera House) نیز کار کرده و در سال ۱۹۹۴ برای بار دوم به سینفونیا برگشت.

ضبط‌های او شامل لارک اسندینگ (The Lark Ascending) و کنسرتو آکادمیکو (Concerto Accademico) از وان ویلیامز (Vaughan Williams) با ریچارد هیکاکس (Richard Hickox) در ای.ام.آی (EMI)، همه کنسرتو گروسو اپوس شش (Handel Concerti Grossi Op6) با جورج مالکوم، کنسرتو گروسو اپوس سه (Handel Concerti Grossi Op3) برای انتشارات ناکسوس (Naxos) و سمفونی کنسرتانت (Sinfonia Concertante) موتسارت برای ویولن و ویولا با ارکستر مجلسی زوریخ است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است