گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درسگفتاری درباره‌ی کوارتت‌های بارتوک؛ موسیقی و سرچشمه‌های گیهان

درسگفتاری درباره‌ی کوارتت‌های بارتوک؛ موسیقی و سرچشمه‌های گیهان به‌هدایت آروین صداقت‌کیش در «مدرسه‌ی بیدار» برگزار می‌شود. طول این دوره ۵ جلسه‌ی ۲ ساعته است و شروع دوره از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، روزهای ‌شنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ است.

شش کوارتت بِلا بارتُوک که از ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۹ ساخته شده‌اند، به درستی و شایستگی نقطه‌ی اوج آثار موسیقی مجلسی در نیمه‌ی اول قرن بیستم به شمار می‌آیند. اگر شوئنبرگ و استراوینسکی هر یک نماد دو راه اصلی برون‌رفت از بن‌بست‌های به جای‌مانده از سده‌ی نوزدهم بودند، بارتوک نیز تا نیمه‌ی پر تب و تاب قرن بیستم، بدل به نماد سومین راه برای دست‌یافتن به زبان موسیقایی تازه شد و در این راه میراث بزرگی از خود به جای گذاشت.

در این درسگفتار تلاش می‌کنیم با درنگ بر این آثار درخشان و مرجع، جایگاه آنها را در متن تاریخ طولانی صد‌ساله‌ی موسیقی مدرن ارزیابی کنیم و ببینیم چه مسیری پیموده شده است تا با گذر تقریبا یک قرن از آثاری چون کوارتت‌های بتهوون، خلق چنین آثاری ممکن شود. همچنین قصد داریم با نگاهی اجمالی به سبک‌شناسی آثار بارتوک، مجموع شرایط موسیقایی حاکم بر نیمه‌ی نخست قرن بیستم، و آن منابعی را بررسی کنیم که آبشخور آثار بارتوک‌اند و آنها را بارور کرده‌اند.

***

آروین صداقت‌کیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهش‌گر و منتقد موسیقی، نویسنده‌ی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریه‌ی تخصصی و پژوهشی در زمینه‌ی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینه‌ی خیال، کتاب سال شیدا، دوفصلنامه‌ی پژوهشی مهرگانی و فصلنامه‌ی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریه‌های تخصصی یا پژوهشی حوزه‌ی موسیقی و موسیقی‌شناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامه‌ی ماهور همکاری مستمر دارد. از او تاکنون کتابی با عنوان «درس‌گفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درس‌نامه‌ی یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است.

وی همچنین داور یا عضو کمیته‌ی علمی رویدادها یا رقابت‌های متعددی مانند «جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانه‌ی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF ۲۰۱۸، جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷‌امین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی، ۳۶‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است. عمده حوزه‌های مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفه‌ی نقد معاصر، نظریه‌ی موسیقی، تجزیه‌وتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سده‌ی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سده‌ی ۲۱-۲۰ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آنها تشکیل می‌دهد.

لطفا در صورت تمایل به شرکت در این دوره‌‌، از طریق یکی از راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.
شماره‌ی تماس و واتس اپ: ۰۹۳۸۱۳۶۰۶۹۴
۰۲۱-۸۸۸۹۱۸۴۳
سایت: www.bidar.school
ایمیل: institutebidar@gmail.com
تلگرام: t.me/bidarschool
اینستاگرام: bidar.school
کانال یوتیوب:Bidar School
آدرس: مدرسه‌ی بیدار، خیابان نجات الهی، کوچه‌ی نوید، پلاک ۴، طبقه‌ی همکف شرقی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است