گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پوپل: از دکتر شریفیان تنها در زمینه آهنگسازی تاثیر نگرفتم

فرهاد پوپل

درباره این سفارش صحبت کنید و زمینه آشنایی شما با این ارکستر.
آشنایی من با پیانیست برجسته آمریکایی، جفری بیگل از طریق کارم برای پیانو یعنی «فانتزی بر روی یک نت» بود. فانتزی بر روی یک نت اولین کار حرفه ای من برای پیانو بود که پیانیست برجسته پیتر یابلونسکی در سوئد برای اولین بار آنرا اجرا کرد و تا به حال پیانیست‌های مختلف در انگلستان، آلمان، فرانسه، چک آنرا اجرا کرده اند. همچنین ضبط این اثر از رادیو ملی هلند (NPR Radio 4) پخش شده است.

جفری بیگل پیانیست برجسته آمریکایی و استاد کنسرواتوار بروکلین، از سال ۱۹۹۹، بعد از کار با الن تاف زویلیچ (Ellen Taaffe Zwilich)، اولین آهنگساز زن برنده جایزه پولیتزر، شروع به همکاری با برجسته ترین آهنگسازان آمریکایی برای سفارش‌های جدید برای سولیست و ارکستر کردند، از جمله کنت فوچ (Kenneth Fuch)، ریچارد دانیل پور (Richard Danielpour) و… من اولین آهنگساز غیر آمریکایی بودم که با ایشان همکاری کرده ام.

بعد از مقداری صحبت به داستان «بیژن و منیژه» رسیدیم و ایشان پس توضیحات من درباره شاهنامه، بیشنهاد استفاده از کر فارسی را دادند. من خودم اصلا انتظار نداشتم که بتوانم از اشعار فردوسی به زبان فارسی استفاده کنم، برای همین با اشتیاق قبول کردم.

ارکستر سمفونیک ویندزور در شهر کانادا اولین ارکستر حرفه ای بود که در آوریل ۲۰۱۹ «زاینده رود» برای ارکستر زهی را اجرا کرد البته این کار قرار بود اولین اجرای خود را حدود سه ماه قبل از کانادا با ارکستر رادیو فیلارمونیک آلمان (Deutsche Radio Philharmonie) داشته باشد که متاسفانه کنسرت کنسل شد. این ارکستر «زاینده رود» را در هفت کنسرت به رهبری دانیل ویلی، اجرا کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و من از همانجا ارتباط نزدیکی با این ارکستر پیدا کردم.

دنیل ویلی اکنون دستیار رهبر ارکستر سینسیناتی است و به زودی قطعه «خاطرات کودکی» من توسط ارکستر جوانان سینسیناتی به رهبری او اجرا خواهد شد.

آیا این اثر با ارکسترهای دیگری هم اجرا خواهد شد؟
بله، این کار با کر کی کرال (Key Chorale) در تاریخ فبریه ۲۰۲۴ در فلوریدا اجرا خواهد شد البته این کار می‌توانست با ارکستر جوانان سینسیناتی هم اجرا شود که متاسفانه به دلیل برنامه ریزی برای گروه کر کنسل شد و به جایش خاطرات کودکی اجرا خواهد شد. احتمالا ارکسترهای دیگر هم در آینده «بیژن و منیژه» را اجرا خواهند کرد که به وقت آن اعلام خواهد شد.

چرا فایل صوتی یا فیلم کامل این کنسرت هنوز منتشر نشده؟
به دلیل قوانین خاص کانادا و انتاریو در مورد انتشار ضبط اثر، متاسفانه هنوز نتوانستیم ضبط اولین اجرای کار را به صورت عمومی منتشر کنیم ولی اجرای فلوریدای این اثر در معرض دسترسی عموم قرار خواهد گرفت.

آیا از این سفارش رضایت داشتید و در آینده با این ارکستر فعالیت هایتان را ادامه خواهید داد؟
بله، ارکستر ویندوز ارکستر حرفه ای (این کار فقط با دو تمرین به نحو احسن اجرا شد) و بسیار بازی است، مخصوصا به خاطر رهبر ارکستر و مدیر موسیقی آن، رابرتر فرانز که قبلاً با بهزاد رنجبران هم کار کرده بوده است.

شما یکی از موفق‌ترین شاگردان دکتر محمدسعید شریفیان هستید، آیا هنوز تاثیر استادتان را در آثارتان حس می‌کنید؟
خیلی لطف دارید. ایشان در همه زمینه ها بر من تاثیر گذاشتند از آهنگسازی تا نگاه به موسیقی و حتی نگاه به دنیا
نکته بسیار قابل توجهی آزادی ایشان در امر آموزش بود، به طوریکه هر کدام از شاگردان ایشان نگاه و استیل متفاوتی از یکدیگر دارند. من به مدت پنج سال و نیم افتخار شاگردی ایشان را داشتم و اگر دوباره متولد می‌شدم، قطعا همین انتخاب را تکرار خواهم کرد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است